۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بزرگترین سرمایه گذار خارجی تا پنج سال آینده

بزرگترین سرمایه گذار خارجی تا پنج سال آینده
کد: 6513   تاریخ انتشار :۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵

 به گزارش TSEpress به نقل از   اقتصاد ایرانی انتظار می رود که چین تا سال ۲۰۲۰ به بزرگترین سرمایه گذار خارجی جهان تبدیل شود. نتایج یک پژوهش که در روزنامه فایننشال تایمز (FT) منتشر شد، عنوان می کند که دارایی های فرا مرزی جهانی پکن با افزایش سه برابری، از ۶.۴ به ۲۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

در این پژوهش که بصورت مشترک توسط گروه رودیوم (Rhoduim) و موسسه مطالعات چین مرکاتور (Mercator) آلمان انجام شده نشان می دهد، چین سرمایه گذاری در غرب را توسعه خواهد داد که بخش زیادی از این پول از ذخایر ارزی خارجی و پرتفوی سرمایه گذاری تأمین می شود.

با این حال، سهم سرمایه گذاری مستقیم چین نیز در حال رونق گرفتن است. طی سال های ۲۰۱۴-۲۰۰۰ تجارت چین بطور مستقیم ۴۶ میلیارد یورو در ۲۸ کشور اتحادیه اروپا سرمایه گذاری کرد که انگلستان با رقم ۱۲.۲، آلمان با ۶.۹ و فرانسه با ۵.۹ میلیارد یورو، بیشترین میزان جذب سرمایه را به خود اختصاص دادند.

انرژی، صنعت خودرو، موادغذایی، املاک و مستغلات اصلی ترین بخش های سرمایه گذاری چین در اروپا محسوب می شوند.

بواسطه تبدیل شدن چین به یکی از سه صادرکننده سرمایه گذاری مستقیم در جهان، انتظار می رود که سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (OFDI) این کشور به ۲ تریلیون دلار برسد که بیش از دو برابر رقم کنونی ۷۴۴ میلیارد دلار است.

در حال حاضر چین بزرگترین معامله گر کالا در جهان محسوب می شود، درحالیکه سهم این کشور از تجارت فرا مرزی جهانی در رقم جزئی ۳.۴ درصد در سال ۲۰۱۱ باقی مانده است.

این گزارش عنوان می کند: ویژگی هایی مانند اندازه، رشد و کیفیت اقتصاد چین، فرصت های منحصربفردی برای اروپا ایجاد می کنند.

"سیستم سیاسی اقتدارگرای" پکن و ماهیت بسته بازارهای محلی در برابر سرمایه گذاری مستقیم خارجی ممکن است به مانعی در این مسیر تبدیل شوند.

اما غرب تنها مکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین نیست.

در ماه آوریل، چین بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) را با همکاری ۵۲ کشور دیگر تأسیس کرد. دفتر مرکزی این بانک در پکن قرار داشته و پروژه های زیرساختی در منطقه آسیا- اقیانوسیه را حمایت مالی می کند. سرمایه مشترک اولیه بانک AIIB بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است که انتظار می رود به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

در اجلاس های BRICS و SCO که در تاریخ ۱۰- ۸ ژوئیه (۱۹- ۱۷ تیر) در شهر اوفا روسیه برگزار خواهند شد، بانک مرزی دیگری راه اندازی می شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مه اعلام کرد که بانک توسعه جدید (NDB) وابسته بهBRICS با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری و ذخیره ارزی دیگری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار احتمالا در جریان برگزاری اجلاس آتی راه اندازی خواهد شد.

انتظار می رود که این صندوق ارزی بتواند بلوک (پنج کشور) BRICS را از نوسانات نرخ ارز محافظت کند، درحالیکه بانک، منابع مالی مورد نیاز برای پروژه های زیرساختی کشورهای عضو را تأمین خواهد کرد.

پوتین در جریان سخنرانی هفته گذشته در نشست اقتصادی سن پترزبورگ اعلام کرد که بانک های AIIB و NDB رقیب یکدیگر نخواهند بود، اما مکمل یکدیگر هستند.

منبع: راشاتودی

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70