۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 23 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سه دلیل امیدوارکننده برای اقتصادهای نوظهور در 2016

سه دلیل امیدوارکننده برای اقتصادهای نوظهور در 2016
کد: 14358   تاریخ انتشار :۱۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴

سالی که گذشت برای اقتصادهای نوظهور طوفان تمام‌عیار بود.

به گزارش TSEpress و به نقل ازصدای اقتصاد   امسال برای اقتصادهای در حال توسعه بدترین سال از زمان بحران بزرگ اقتصادی سال 2009 تا کنون بود؛ برای کشورهایی نظیر مکزیک و ترکیه به نوعی فاجعه بود. اما پس از کاهش رشد اقتصادی در پنج سال گذشته، به نظر می‌‌رسد اکنون دیگر به کف ماجرا رسیده‌اند و سال بعد دوباره باز خواهند گشت.کاهش رشد اقتصادی چین، سقوط قیمت کالاها، فسادهای دولتی، تهدیدهای داعش، دلار قوی، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بسیاری از دیگر موارد که این فهرست را بی‌انتها کرده‌است و روی اقتصادهای نوظهور تأثیر مخرب داشته‌است.

بازارهای نوظهور در سال 2015 حدود 3.9درصد رشد کردند. بر اساس آمار به دست آمده از صندوق بین‌المللی پول، این میزان برابر با نیمی از رشد آن‌ها در سال 2010 است.

پیش‌بینی می‌شود سال آینده رشد آن‌ها برابر با 4.5درصد باشد. البته برخی از کشورها همچنان کانون بحران خواهند ماند. برزیل همچنان با مشکل رکود اقتصادی مواجه خواهد بود، ترکیه مشکل بدهی را خواهد داشت و ارز کشورهای آفریقایی نیز کماکان مسیر سقوط را طی خواهد کرد.

خبر خوب این است که بخش مهمی از این طوفان محو خواهد شد و بسیاری از مسائل آشکار خواهد شد.

نخستین دلیل در این رابطه این است که بازارهای نوظهور وابستگی شدیدی به قیمت کالاهایی نظیر نفت، مس و آهن دارند. این کالاها به اقتصاد آن‌ها قدرت می‌بخشند.

اما قیمت کالاها در سال 2015 سقوطی باورنکردنی داشت. قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود در هفت سال گذشته رسید. نوسان قیمت کالاها بسیار بالا بود.

قیمت‌های پایین برای کالاها امری بسیار ناراحت‌کننده برای بازارهای نوظهور است. اما به هر حال ثبات قیمت برای آن‌ها از هر چیزی مهم‌تر است. این ثبات به آن‌ها کمک خواهد کرد سرمایه‌گذاران را به بازارهای خود بازگردانند. در سال 2016 قیمت‌ها به ثبات خواهند رسید.

دومین مورد مربوط به چین است. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان این توانایی را دارد که در بازارهای جهانی طوفان به پا کند. این کشور برای سال‌ها واردکننده اصلی کالاها بود اما با کاهش رشد اقتصادی، اختلالاتی در زمینه رشد آن ایجاد شد.

اکنون چین قصد دارد سیاست‌هایی بر محور مصرف‌کننده در کشور خود اجرا کند. به این ترتیب اکنون تقاضا در چین تغییر کرده‌است. رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته بدترین رشد از سال 2009 تا کنون بود. اکنون پرسش اصلی این است که این اقتصاد بزرگ چه زمانی و با چه سرعتی از خاک بلند خواهد شد.

مقامات چینی در حال تزریق پول به اقتصاد خود هستند و دائماً نرخ بهره را کاهش می‌دهند.

اکنون اکثر تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش رشد اقتصادی چین در سال 2016 روند بهبود را آغاز خواهد کرد. این مسئله تأثیر بسیاری روی سایر اقتصادهای نوظهور که رو به افول می‌روند می‌گذارد.

سومین مورد نیز به دلار قوی و تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره باز می‌گردد. سال گذشته دلار در برابر ارزهای اقتصادهای نوظهور ارزش بالایی به دست آورد. از رئال برزیل گرفته تا روبل روسیه همگی سقوط کردند.

اکنون تحلیل‌گران معتقدند هر چند دلار در سال 2016 همچنان قوی باقی خواهد ماند اما سرعت افزایش ارزش آن بسیار کم خواهد شد. این هم بد است و هم خوب!

رهبران اقتصادهای نوظهور از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا بسیار خوشحال هستند. عدم قطعیتی که از اینسو ایجاد شده بود باعث نوسان شدید در بازارها می‌شد. این مسئله دیگر برطرف شده‌است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70