۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مادورو اوضاع اقتصادی ونزوئلا را اضطراری اعلام کرد باتلاق بحران اقتصادی در ونزوئلا

مادورو اوضاع اقتصادی ونزوئلا را اضطراری اعلام کرد باتلاق بحران اقتصادی در ونزوئلا
کد: 15247   تاریخ انتشار :۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۳

اقتصاد ونزوئلا گرفتار بحران بزرگی شده‌است.

نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه به دولت خود اعلام کرد که تا 60 روز «اوضاع اقتصاد اضطراری» است. دولت مادورو از سال 2014 تا کنون داده‌های اقتصادی را منتشر نمی‌کند و به جای آن سعی می‌کند به ذخایر طلا و نقدی خود که هر روز در حال کاهش است، بپردازد.

به گزارش TSEpress و به نقل از صدای اقتصاد   بر اساس داده‌های رسمی دولت، اقتصاد ونزوئلا در سه‌ماهه پایانی سال گذشته (2015) حدود 7.1درصد کوچک شده‌است. داده‌ها نشان می‌دهد اقتصاد این کشور برای هفت ماه متوالی کوچک شده‌است و به آغاز سال 2014 بازگشته‌است.اما این موضوع روز جمعه تغییر کرد چرا که این کشور بالاخره داده‌های اقتصادی را منتشر کرد. اما واقعاً زشت و وحشتناک بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تورم در ونزوئلا در ماه سپتامبر به بالای 141درصد رسیده‌است. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این رقم، مشکل را دست‌کم می‌گیرد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌است که تورم در ونزوئلا به 204درصد در سال جاری خواهد رسید.

ادوارد گلاساپ کارشناس اقتصادهای نوظهور در موسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیک می‌گوید: «اقتصاد این کشور وارد بحران شده و در حال از دست رفتن است. اعداد و ارقام بسیار وحشت‌آورند.»

می‌توان به پنج دلیل ادعا کرد که این کشور در بحران اقتصادی جدی قرار دارد:

1.کاهش قیمت نفت بیش از هر چیزی به ونزوئلا ضربه زده‌است

اقتصاد ونزوئلا بیش از هر چیزی به نفت وابسته است. آن زمان که قیمت نفت 100دلار در ازای هر بشکه بود مثلاً در سال‌های 2013 و اواسط 2014، این وابستگی مشکلی نداشت اما اکنون قیمت نفت به 28.36دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. قیمت نفت ونزوئلا به کمتر از 25دلار رسیده‌است. این کمترین میزان قیمت نفت در 12سال گذشته است.

تا جایی که قیمت نفت کاهش پیدا کند بحران ونزوئلا نیز جدی‌تر خواهد شد. تقریباً همه کارشناسان اقتصادی در این زمینه بدبین هستند.

2.ارزش یک ارز این کشور کمتر از یک پنی است

ارز ونزوئلا که بولیوار نام دارد با سرعت عجیبی در حال سقوط است.

تا یک سال پیش، ارزش هر دلار برابر با 175بولیوار بود. اکنون یک دلار برابر با 865بولیوار است. از آنجاکه سیستم مبادله ارزی مادورو بسیار پیچیده است اکثر مردم در بازارهای غیر رسمی ارز را مبادله می‌کنند. جالب است که در این کشور حتی سه نرخ رسمی برای ارز وجود دارد.

3.چالش‌های جدیدی برای قدرت در سال 2016 وجود خواهد داشت

مردم ونزوئلا اکثراً از مادورو سیر شده‌اند. حزب مخالف یعنی اتحاد دموکراتیک در ماه دسامبر با کسب 109 صندلی به کنگره راه یافت. این در حالی است که حزب سوسیالیست مادورو تنها 55صندلی به دست آورد. به این ترتیب در حال حاضر حزب مخالف 65درصد از کنگره را در اختیار دارد.

این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اکنون حزب دموکراتیک شرایطی را تجربه می‌کند که تا کنون پیش نیامده بود. احتمال دارد مادورو دیگر توان بازگشت نداشته باشد.

البته این امر آنقدر هم آسان نیست اما ثبات سیاسی در حال حاضر به خطر افتاده و این مسئله می‌تواند ثبات اقتصادی را نیز در سال جاری به خطر بیندازد.

4.نمی‌توان از مشکلات در سال 206 اجتناب کرد

ونزوئلا ماه‌هاست که با کسری مواجه است. این کشور آنقدر که لازم است درآمد نفتی به دست نمی‌آورد و به همین خاطر هنوز نتوانسته‌است بسیاری از بدهی‌های خود را پرداخت کند.

ونزوئلا در سال جاری باید حدود 10میلیارد دلار بدهی نقدی پرداخت کند. حدود نیمی از این بدهی مربوط به ماه اکتبر و نوامبر است. اکثر کارشناسان معتقدند که ونزوئلا از عهده پرداخت این بدهی‌ها بر نخواهد آمد.

تنها امید این کشور می‌تواند به کمک‌های مالی چین، روسیه و ایران باشد. البته چنین چیزی در شرایط فعلی اقتصاد جهان تقریباً غیر ممکن به نظر می‌رسد.

5.بحران تغذیه

مردم ونزوئلا با سخت‌ترین مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دولت نمی‌تواند مواد اولیه نظیر شیر، آرد و تخم‌مرغ را مهیا کند. قفسه بسیای از سوپرمارکت‌های خالی است. یک سال پیش بود که مک‌دونالد در ونزوئلا دیگر سیب‌زمینی برای فروش نداشت.

کاهش مواد غذایی می‌تواند در کنار گرمای هوا نوعی تنش جمعی را در جامعه ونزوئلا ایجاد کند.

اوضاع در ونزوئلا هر روز در حال بدتر شدن است.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

اقتصاد   بحران   ر ونزوئلا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.