۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران از یکسال آینده

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران از یکسال آینده
کد: 7103   تاریخ انتشار :۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۰

بورس تهران به کجا می رود؟ این سوالی است که هر سرمایه‌گذار و سرمایه‌ دار در این بازار پرتلاطم اقتصادی در ایران از خود می‌پرسد. فشار تحریم‌ها که طی 12 سال تالار شیشه‌ای را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد تا جایی که تغییر شاخص ها، افت سوددهی شرکت‌های بزرگ و تعدیل‌های منفی به امید توافق در مذاکرات هسته‌ای دیده می‌شد. به گزارش TSEpress  به نقل از ایسنا، با جستجوی بازار سرمایه تهران در موتور جستجوی گوگل به گزارشهایی از خبرگزاریهای معتبری برمی‌خوریم که فضای بازار بورس تهران را به نقل از کارشناسان اقتصادی و سرمایه داران پیش‌ بینی کردند.

امکان نمایش شاخص بورس تهران در رویترز

آوریل امسال هم چنان که گمانه زنی‌ها برای نتایج توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در خبرگزاریهای مختلف اعلام می شد گزارشهایی از پیش بینی‌های کارگزاران و سرمایه‌داران بانکی درباره بازار سرمایه تهران نیز در بخش اقتصادی آن خبرگزاریها دنبال می شد. تا جاییکه روزنامه وال استریت ژورنال خبر از مذاکره بورس تهران برای تبادل اطلاعات شاخص‌ها با رویترز داد. شبکه خبری سی ان ان نیز از قافله پیش گویی های سرمایه‌گذاری در تهران بازنماند و با بررسی شاخص‌های بورس تهران مسیر پیش‌بینی بازار تهران را امیدوارکننده ترسیم کرد. جمله "شاخص بورس تهران از زمان اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای تاکنون هشت درصد رشد داشته است." آغازگر گزارش بخش مالی خبرگزاری سی ان ان در آوریل امسال است. در این گزارش به نقل از مهدی یزدی زاده از شرکای شرکت سرمایه گذاری پاسارگاد نوشته شده است که سرمایه گذاران احتمالی در بازار سهام ایران پس از توافق، ایرانیان مقیم آمریکا، سرمایه گذاران از امارت متحده عربی، کویت و عربستان سعودی هستند. طبق این گزارش با اعلام توافق "دنیای تازه‌ای از فرصت‌های اقتصادی" در ایران بوجود آمده است که البته شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در آن مشروط به "ایجاد محیط کارآمد اقتصادی همراه با نظامی قانونی و شفاف" است. با وجود تحریم‌هایی که رفع شان پس از 65 روز بررسی کنگره امکان پذیر است، ایران همچنان یکی از برترین تولید کنندگان نفت است و در سرمایه گذاری نیز توجه زیادی به این منابع نفتی ایران می شود اما "فرصت های سرمایه گذاری فراتر از انرژی" وجود دارند. گفته می شود که بخش های فروش و خدمات و گردشگری با رفع تحریم در دوران پساتوافق با رشد قابل توجهی همراه باشند. سی ان ان از نتیجه سرمایه گذاری در بازار سهام ایران می‌نویسد " با وجود ظرفیت سود بالا، سرمایه‌گذاری در ایران همچنان پر ریسک است"

انتظار 18 ماهه برای سرمایه‌گذاری در بورس

تازه ترین اظهار نظر درباره تالار شیشه‌ای تهران از سوی یک شبکه خبری آمریکایی در یک هفته پیش است که افق بازار اقتصادی ایران در بورس تهران را در دوران پساتوافق سوژه قرار داده است. خبرگزاری شبکه رادیویی امریکایی ان پی آر هفت روز پیش (17 جولای) از پتانسیل بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاران خبر داد. در این گزارش به نقل از یک بازاریاب سرمایه گذاری خارجی پس از توافق ایران با شش قدرت جهانی بر سر انرژی هسته ای سیلی از تقاضاها و سوالات سرمایه‌گذاران احتمالی از طریق ایمیل به وی ارسال شده است. وی در گفت‌وگو با ان پی آر با اشاره به تنوع بخش‌های صنعتی در بورس تهران گفت: بازار سرمایه ایران بازاری بسیار متنوع با 25 تا 36 بخش مختلف است. اولین فکر یک سرمایه گذار خارجی در مواجهه با بازار ایران دسترسی ناگهانی به کشوری با 80 میلیون جمعیت با سواد هم چون ترکیه و تولید ناخالص داخلی بیشتری از آفریقای جنوبی است. تا آن جا که چارلی رابرتسون اقتصاددان ساکن انگلیس در شرکت بانکی سرمایه‌گذاری رنسانس کاپیتال سفر به ایران را بخاطر این پتانسیل و تنوع در بازار سرمایه پیشنهاد و پیش‌بینی می‌کند که ظرف یکسال تا 18 ماه آینده سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران امکان پذیر باشد. این در حالی است که رضا یگانه شکیب کارشناس یک شرکت تحلیلی امکان سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران را منوط به تغییراتی نظیر ترجمه شاخص ها به انگلیسی و تطبیق قوانین حمایتی از سرمایه گذاران می داند. که اگر انجام پذیرد به گفته رابرتسون فرصتی عظیم و یا آخرین فرصت بزرگی در چنین کشوری وسیع و باسواد در دسترس سرمایه گذاران خواهد بود. آنچه می توان از بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌های کارشناسان اقتصادی به نقل از این نوشته ها دریافت این است که بازار بورس تهران با همه فرصت های نو که هر سرمایه دار، سرمایه گذار و معامله گری را به وجد می آورد بسان کسی است که به تازگی متوجه شده می‌تواند زین پس بدون عصا حرکت کند. در نتیجه امید است که صنایع بزرگی چون فولاد، سیمان و پتروشیمی و گروه های بانکی و فناوری که در این مدت معاملاتشان را با احتیاط و عصا بدست انجام می دادند در فصل جدید بازار تهران در دورانی که پساتوافق نامیده می شود بتوانند با رشدی با ثبات به حیاتشان در تالار شیشه ای ادامه دهند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70