۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آمار جدید تجار خارجی؛ ادامه واردات شکر

آمار جدید تجار خارجی؛ ادامه واردات شکر
کد: 2344   تاریخ انتشار :۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲

به گزارش TSEpress  و به نقل از مهر، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به از سر گیری صادرات سوخت به افغانستان، گفت: ردیف‌های تعرفه‌ای به 10 ردیف کاهش یافته است. مسعود کرباسیان امروز در نشست خبری در پاسخ به سئوالی در مورد یکسان سازی تعرفه ها در سال 94 گفت: بالا بودن تعداد تعرفه ها و طبقه بندی آنها منجر به سوءاستفاده می شود، بر این اساس قرار است طبق تصمیم کمیسیون ماده یک، تعداد ردی‌ف های تعرفه ای از 14 ردیف در سال 94 به 10 ردیف کاهش یابد که کاهش ردیف‌ها و طبقات تعرفه ای علاوه بر شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده، درآمد بیشتر برای گمرک را به همراه دارد.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاری مبنی بر اینکه صادرات سوخت از برخی گمرکات کشور متوقف شده بود، آیا این صادرات دوباره آغاز شده است؟ گفت: متاسفانه برخی تصمیمات در برخی استان‌های همجوار مرزی با گمرکات ایران مانند گمرک ماهیرود اتخاذ می‌شود یا اینکه براساس اختیارات، تصمیماتی در استان‌های مرزی اتخاذ می شود که مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: بعضا این مشکلات را با گمرک افغانستان داشته ایم که در راستای آن، رایزنی هایی صورت گرفته و با کمک وزارت خارجه و استانداری خراسان رضوی مشکل صادرات سوخت از گمرک ماهیرود به افغانستان حل شده و در حال حاضر 400 کامیون در حال صادرات سوخت از این گمرک مرزی هستند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تعامل گمرک با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، گفت: در حال حاضر به سمت استانداردسازی کالاها حرکت کرده ایم و بررسی ها در محل کارخانه انجام می شود و این امر به صادرات کشور کمک می کند.

تازه‌ترین آمار تجار خارجی

وی در مورد آمار صادرات و واردات گمرک از ابتدای سال تا امروز 93.11.20 گفت: از نظر ارزشی در این مدت 44 میلیارد و 992 میلیون دلار کالا از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 22 درصد رشد داشته است.

کرباسیان افزود: واردات کشور در این مدت 46 میلیارد و 567 میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.77 درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت: اقلام عمده صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی به میزان 13 میلیارد و 65 میلیون دلار با رشد 43.5 درصد نسبت به سال گذشته بوده، همچنین محصولات پتروشیمی با 12 میلیارد و 454 میلیون دلار با رشد 29 درصد و سایر کالاها به میزان 18 میلیارد و 800 میلیون دلار با رشد 7 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.

کرباسیان، کشورهای عمده صادراتی را چین با 26 درصد ارزش، عراق با 17 درصد، امارات با 10 درصد، افغانستان با 7 درصد، هند با 6.7 درصد و سایر کشورها را 32 درصد اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران در مورد وضعیت و اقلام وارداتی هم گفت: متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است که نشان می دهد بیشتر به سمت کالاهای ساخته شده حرکت کرده ایم. اقلام عمده وارداتی هم به ترتیب شامل گندم، خودرو، ذرت، برنج و کنجاله سویا بوده است که عمدتا از کشورهای چین با سهم 23 درصد، امارات با سهم 23 درصد، کره با سهم 8 درصد، ترکیه با سهم 7 درصد، هند با سهم 7 درصد و سایر کشورها با سهم 30 درصد را شامل می‌شود.

وی در مورد ایجاد گمرکات اختصاصی از جمله نفت گفت: بزرگترین صادرات نفتی از طریق پایانه پارس جنوبی انجام می شود و تا تاریخ 20 بهمن ماه امسال 13 میلیارد و 654 میلیون دلار صادرات میعانات گازی که 99 درصد میعانات گازی را شامل می شود، از این پایانه صورت گرفته است.

ردیابی کالاها آسان تر می‌شود

کرباسیان در مورد انتقاداتی که نسبت به ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور صورت می گیرد، گفت: ورود کالاها از مبادی غیررسمی به کشور به خاطر قانون گریزی و بی کیفیتی کالا است. بر این اساس، در نظر داریم با راه اندازی صدور پروانه به صورت الکترونیکی و حذف کاغذی آن، زمان صدور گواهی ها را به حداقل برسانیم که براساس آن ردیابی کالاها هم آسان تر خواهد بود.

اسناد جعلی کشف کردیم

وی در مورد وقوع فساد در برخی گمرکات جنوبی کشور گفت: تمام مواردی که احصا می شود، به مراجع ذیربط ارسال می گردد، همچنین با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هماهنگی هایی صورت گرفته و یک کمیته مشترکی در ستاد متشکل از 3 قوه ایجاد شده است که پرونده های قاچاق گمرکی در آن مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه موارد جدیدی (80 میلیاردی) در بخش فساد در گمرک محرز نشده است، گفت: تنها یک جعل اسنادی داشته ایم که به صورت دستی بوده است و این جعل اسناد مربوط به گمرک نبوده بلکه اسناد سایر دستگاه ها بوده و قابل شناسایی است.

واردات شکر ادامه دارد

کرباسیان در مورد تاریخ انقضای ثبت سفارش برخی کالاها مانند قند و شکر گفت: فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع رسانی نسبت به این است که چه کالایی قرار است بعدا وارد کشور شود و براساس آن، بانک مرکزی به آن کالا ارز می دهد و کالا به داخل کشور حمل می شود. اگر قرار بود واردات شکر به کشور ممنوع شود، چرا بانک مرکزی به آن ارز اختصاص داد و این کالا وارد کشور شد. بر این اساس، ما نمی توانیم اجازه ورود این محموله ها از کشور را به گمرکات ندهیم. اگر ثبت سفارش کاربردی ندارد، بهتر است که جمع شود.

وی ادامه داد: طبق ماده 11 قانون صادرات و واردات، کالایی که ثبت سفارش و گشایش اعتبار می شود، شامل محدودیت‌های بعدی نمی‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این سئوال که پس چرا شامل محدودیت در بخش واردات خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی سی شد؟ گفت: از شهریورماه سال 92 اعلام شد که اگر خودرویی وارد کشور شده و ثبت سفارش گردیده با 2 برابر سود بازرگانی می‌تواند از گمرک خارج شود. برخی از این خودروها نیز در مناطق ویژه بود که اجازه واردات پیدا کرد، همچنین مطرح شد که اگر قبض انبار نیز داشته باشد، وارد کشور شوند اما برای خودروهایی که وارد کشور نشده بودند، ثبت سفارشی صورت نمی گرفت و در حال حاضر هم برای خودروی بالای 2500 سی سی ثبت سفارش انجام نمی شود. در آن زمان و با شرایط آن دوره 133 خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی وارد کشور شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد عدم صدور مجوز واردات قطار مترو گفت: باید حقوق ورودی دولت اخذ شود، در این راستا تعهد ذی حسابی گرفته ام و شخصا موضوع را پیگیری کرده ام.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70