۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آيا باز هم خودروسازان چيني از تصميم جديد دولت سود مي‌برند؟

آيا باز هم خودروسازان چيني از تصميم جديد دولت سود مي‌برند؟
کد: 10074   تاریخ انتشار :۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰

یکی از بندهای بسته جدید اقتصادی دولت برای مهار رکود، افزایش وام خودرو اعلام شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه مشترک شنبه با رئیس سازمان مدیریت و وزیر اقتصاد که برای تبیین سیاست دولت برای رونق اقتصادی برگزار شد، با اشاره به برنامه دولت برای بازگشت رونق به صنعت خودرو گفت: طبق برنامه جدید، مصرف کننده امکان دارد تا 80 درصد و سقف 25 میلیون تومان به صورت 7 ساله و با نرخ 16 درصد از طریق نمایندگی های مجاز خودرو خریداری کند.
به گزارش   TSEpress  به نقل از سایت مشرق  سیف ادامه داد: نرخ مورد نظر برای فروش اقساطی خودرو 16 درصد از طریق نمایندگان مجاز شرکت‌های خودروسازی خواهد بود که براساس آن اسناد توسط شرکت خودروساز به بانک مربوطه آمده و این بانک با 16 درصد آن را دریافت می‌کند نرخی که بانک مرکزی آن را با 14 درصد در اختیار بانک مربوطه قرار خواهد داد.
با توجه به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی، دولت برای وام خودرو 4 مزیت در نظر گرفته است: 1- افزایش رقم آن از 15 میلیون تومان به به 25 میلیون تومان؛ 2- افزایش سقف پوشش از 60 درصد به 80 درصد؛ 3- کاهش نرخ سود از 21 درصد به 16 درصد؛ 4- افزایش دوره بازپرداخت از 5 سال به 7 سال.
هرچند شرایط جدید دریافت وام خودرو نسبت به شرایط سخت گذشته، سهل‌تر محسوب می‌شود؛ اما همین شرایط هم احتمالا نخواهد توانست موجب اقبال عمومی به خرید خودروهای صفر داخلی شود؛ زیرا مهمترین مشکل در دریافت وام‌های بانکی موضوع ارائه تضمین‌های لازم خصوصا معرفی ضامن کارمند رسمی با گواهی کسر از حقوق است که هنوز پابرجا است و احتمالا برای دریافت وام 25 میلیون تومانی، بانک‌ها به یک ضامن کارمند رسمی نیز راضی نخواهند شد در نتیجه دریافت وام،‌ دشوارتر هم خواهد شد.
ضمنا در حالی که هم‌اینک در بازار کشورمان خودروهای چینی که قیمتی نزدیک به خودروهای داخلی دارند به صورت اقساطی و با سود صفر در حال عرضه است، نرخ سود 16 درصدی برای وام خودروهای داخلی، مطمئنا جایی برای رقابت نخواهد گذاشت.
ضمن آن که برای خرید اقساطی خودروهای چینی نیازی به معرفی ضامن کارمند رسمی نیست و هر فرد با داشتن دسته چک می‌تواند مستقیما از نمایندگی خودروی چینی اقساطی بخرد.
از سوی دیگر، محاسبات بانکی نشان می‌دهد اقساط ماهانه وام 25 میلیون تومانی فروش اقساطی با نرخ سود 16 درصد  و دوره بازپرداخت 7 ساله، حدودا 500 هزار تومان خواهد بود. بدین ترتیب، دریافت‌کننده وام مجبور است مجموعا به جای وام 25 میلیون تومانی دریافتی، نزدیک به 42 میلیون تومان به بانک اقساط پرداخت کند.
25 میلیون وام خودرو بگیرید، 42 میلیون پس بدهید
* چرا خودروسازان حاضر نیستند هیچ هزینه‌ای بدهند؟
از آنجا که خودروسازان داخلی با مشکل شدید فروش مواجهند و حدود 100 هزار خودرو در انبار دارند، بهتر بود دولت خودروسازان را متقاعد می‌کرد این تعداد خودرو را که ماه‌ها است در انبار باقی مانده‌اند به صورت اقساط با سود صفر به مشتریان عرضه می‌کردند.
بدین ترتیب اگر این خودروها با دریافت 10 میلیون تومان پیش و مابقی اقساط با سود صفر عرضه می‌شد، یقینا مردم نیز به خرید آنها متقاعد می‌شدند و در مدت کمی تمامی این خودروها به فروش می‌رفت و در کوتاه‌مدت بیش از 1000 میلیارد تومان نصیب خودروسازان می‌شد و برخي مشکلات آنان و قطعه‌سازان را رفع می‌کرد و نیازی به فشار به منابع بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به بانک‌ها نبود.
با این حال متاسفانه هنوز در اقتصاد ایران جا نیفتاده که خودروسازان برای جلب رضایت مشتریان و حفظ بازار، هزینه بدهند. خودروسازان به جای آن که به فکر چشم‌پوشی از بخشی از سود خود باشند، به دولت فشار وارد کردند تا از منابع بانک مرکزی با نرخ سود بالا به بانک‌ها پول تزریق شود و بانک‌ها این پول را در قالب وام خودرو به مردم اعطا کنند و مردم هم وام‌های با سود بالا را تحمل کنند.
در این میان، فقط خودروسازان هستند که هیچ هزینه‌ای تحمل نمی‌کنند و بدون آن که قدمی برای اصلاح ساختار معیوب مدیریتی و بهبود کیفیت محصولات خود بردارند، پول خودروهای بعضا بی‌کیفیت خود را به طور کامل و از منابع ملت و دولت دریافت می‌کنند. در واقع، يكي از برنده‌هاي بسته اقتصادی دولت خودروسازان هستند.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70