۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ارز دیگر نوسان جدی نخواهد داشت/ تعرفه واردات خودرو تغییر نمی کند

ارز دیگر نوسان جدی نخواهد داشت/ تعرفه واردات خودرو تغییر نمی کند
کد: 8975   تاریخ انتشار :۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۴

وزیر صنعت به نمایندگی از دولت به فعالان اقتصادی اطمینان داد که ارز دیگر نوسان جدی نخواهد داشت، ضمن اینکه تعرفه واردات خودرو فعلاتغییر نمی کند.

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران از جلسه امروز با وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و گفت: در جلسه امروز با حضور وزیر اقتصاد و مشاوران رئیس جمهور، چندین مسئله از جمله موضوع حمایت از صادرات و بازگشت نرخ تسهیلات بانکی برای این بخش به نرخ ترجیحی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تسهیلات با نرخ ترجیحی برای صادرات 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صادرات در سالهای گذشته از نرخ ترجیحی برای تسهیلات بانکی برخوردار بود اما به دلایل خاص سیستم بانکی و بانک مرکزی، از دو سال قبل نرخ تسهیلات بانکی برای صادرات با نرخ تسهیلات بانکی برای سایر بخشها یکسان شد.

وی تصریح کرد: تقاضای وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای حمایت از صادرکنندگان نرخ تسهیلات صادراتی مجدد به حالت سابق برگردد و ترجیحی شود که این موضوع قرار است در جلسه آتی شورای پول و اعتبار به بحث گذاشته شود.

نعمت زاده از رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز درخواست کرد در شورای پول و اعتبار همفکری لازم را در این رابطه به عمل آورد تا شرایط بهتری برای تسهیلات صادراتی فراهم شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون بانکها به صادرات، تسهیلات ارائه می دهند اما با نرخ معمول که معمولا ۲۴ درصد است، این تخصیص صورت می گیرد.

ارز دیگر نوسان جدی نخواهد داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ارز دیگر نوسان جدی نخواهد داشت، تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس معتقدم که ارز دیگر نوسان جدی نخواهدداشت ؛ همانطور که ار اواخر سال قبل نیز ثبات برای بازار پیش بینی می شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: اکنون ثبات در بازار ارز حاکم شده و ادامه خواهد داشت و بنابراین هم وارد کنندگان و هم صادرات کنندگان باید بدانند که نوسان نرخ ارز در حد قابل قبول و طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ثبات ارز به اندازه ای است که همه فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان باید بدانند که چشم انداز روشنی پیش روی آنها است و نباید در مورد خرید کالاها از خارج از کشور و صادرات کالاهای ایرانی دست نگهدارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شش ماه گذشته با تمام شرایط تحریم دامنه نوسانات نرخ ارز بسیار کم بوده است، اظهارداشت: مقایسه نرخ ارز با سالهای گذشته نشانگر این است که هم اکنون بهترین شرایط را برای نرخ ارز داریم و غیر از این هم نباید انتظار داشت.

نعمت زاده  افزود: تک نرخی کردن ارز در دستور کار دولت قرار دارد ولی تا قبل از لغو تحریمها و عادی شدن شرایط، تمامی مدیران وزارت اقتصاد و سیستم بانکی برای آینده برنامه ریزی های لازم را صورت خواهند داد و شرایط را آماده خواهند کرد.

تعرفه واردات خودرو فعلا تغییر نمی کند

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر پیشنهاد گمرک برای تغییر تعرفه واردات خودرو گفت: پیشنهاد گمرک مربوط به تغییر تعرفه خودروهای گران قیمت و بالای ۲۵۰۰ سی سی است که از گذشته نیز وزارت صنعت در این مورد مطالعاتی صورت داده و پیشنهاداتی را مطرح کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور ممنوع است اما برخی معتقدند اجرای اینکه واردات ممنوع باشد، دولت به نحو دیگری اعمال کنترل کند اما هنوز به جمع بندی در این زمینه نرسیده ایم.

وی افزود: بعید می دانم به زودی تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته شود و باید دقت داشت که نظرات کارشناسی همچون طرح گمرک همیشه وجود داشته است.

حل مشکل وثایق صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

این عضو کابینه یازدهم با اشاره به شرایط خاص کشور عراق، گفت: این کشور به دلیل افت قیمت نفت، مشکلات مالی و هزینه های مبارزه با تروریست، معوقاتی را در خصوص پرداخت به پیمانکاران ایرانی و خارجی داشته است در حالی که پیمانکاران ایرانی هزینه های خاص خود را دارند و به دلیل اینکه پولشان را از عراق وصول نمی کنند، با مشکلات زیادی مواجه اند.

وی گفت: از چند ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال این بود که تسهیلاتی از بانک توسعه صادرات به صورت خط اعتباری به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی داده شود که خوشبختانه طی روزهای گذشته بانک مرکزی خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی را به بانک توسعه صادرات ابلاغ کرده است.

نعمت زاده ادامه داد: البته صادرکنندگان مشکلات ارائه تضامین و وثایق لازم به بانک توسعه صادرات را دارند که مقرر شد با کمک بانک مرکزی و صندوق ضمانت صادرات مشکل این تضامین حل شده و راهکاری برای آن پیدا شود.

وی گفت: قرار است پیشنهاداتی را به دولت برای حل مشکل ضمانت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ارائه دهیم که راهکارهایی نیز تبیین شده است که هفته جاری یا هفته آینده به دولت ارائه خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته مشکل ممکن است به صورت ۱۰۰ درصد حل نشود، زیرا بانک هم وثایق خود را می خواهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه امشب شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی دقایقی قبل با حضور وزارت اقتصاد و صنعت معدن و تجارت،  معاون بانک مرکزی و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حضور فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس به کار خود پایان داد و این بار وزیر صنعت، معدن و تجارت به جای وزیر امور اقتصادی و دارایی پاسخگوی خبرنگاران بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.