۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

الحاقیه‌های شخص ثالث حذف می‌شود

الحاقیه‌های شخص ثالث حذف می‌شود
کد: 6111   تاریخ انتشار :۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۲

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، رئیس کل بیمه مرکزی جزئیات جدید اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که در مجلس نهایی شده است را تشریح کرد و گفت: از ویژگی‌های مصوبه این است که در صورت افزایش نرخ دیه دیگر لزومی به دریافت الحاقیه توسط دارنده بیمه‌نامه شخص ثالث نیست. محمدابراهیم امین امروز در نشست خبری امروز با اشاره به نهایی شدن لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس اظهار داشت: همه دغدغه‌های ما درباره لایحه و جزئیات آن مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از 90 درصد خواسته‌های ما در لایحه مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی از ویژگی‌های این لایحه این است که در صورت افزایش نرخ دیه لزومی به دریافت الحاقیه توسط دارنده بیمه‌نامه شخص ثالث نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: هر گونه افزایش در نرخ دیه تا پایان دوره بیمه‌نامه توسط صندوق خسارت‌های بدنی تأمین خواهد شد. به همین منظور سهم صندوق خسارت‌های بدنی از درآمد بیمه شخص ثالث 7 تا 8 درصد افزایش می‌یابد.

امین راه‌اندازی سامانه یکپارچه را از دیگر ویژگی‌های این لایحه دانست و گفت: طبق این لایحه که در آینده در صحن علنی مجلس به تصویب خواهد رسید، همه دستگاه‌های مربوط به بیمه شخص ثالث به این سامانه متصل خواهند شد.

وی اضافه کرد: چنانچه این لایحه در صحن علنی به تصویب برسد بسیاری از مشکلات صنعت بیمه در حوزه بیمه شخص ثالث برطرف خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر لزوم ورود شورای رقابت به تعیین نرخ بیمه شخص ثالث، گفت: در صنعت بیمه هم‌اکنون 25 شرکت بر سر فروش بیمه نامه رقابت می‌کنند و به طور طبیعی یکی از ارکان این رقابت حق بیمه و نرخ آن است.

وی تصریح کرد: تعیین حق بیمه در این صنعت برخلاف سایر بخش‌ها در یک فرایند پیچیده بر عهده شرکت‌های بیمه است. رقابت بر سر نرخ فنی حق بیمه نیست بلکه اگر شرکت بیمه بتواند هزینه‌های بالاسری را کاهش دهد، در رقابت موفق‌تر خواهد بود.

امین تاکید کرد: هیچ نهادی دیگری غیر از شورای عالی بیمه صلاحیت تعیین نرخ حق بیمه را ندارد؛ 25 شرکت در صنعت بیمه با هم رقابت می‌کنند و لازم به ذکر است که در دنیا بازار انحصار کامل و یا رقابت کامل نداریم و معمولا بازار‌ها بین این دو حالت در نوسان هستند.

* نظارت بر عملکرد شرکت‌ها در 4 حوزه

رئیس کل بیمه مرکزی درباره اقدامات انجام شده برای تقویت نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، گفت: حیطه نظارت بیمه مرکزی شامل نظارت بر توانگری مالی شرکت‌ها، توانمندی مدیریتی، شفافیت و گزارش‌گیری به عموم مردم و پاسخگویی به مشتریان است.

وی ادامه داد: ابزار ما برای نظارت بر توانگری مالی شرکت‌ها مصوبات شورای عالی بیمه است که براساس مدل طراحی شده توسط شورا، صورت‌های مالی شرکت‌ها، نحوه ذخیره‌گیری و میزان سرمایه‌گذاری شرکت را بررسی می‌‌کنیم.

امین با اشاره به بحث توانگری مالی اظهار داشت: تعدادی از شرکت‌های بیمه توانگری مالی زیر یک دارند اما وضعیت آنها قرمز نیست و اگر شرکتی رهنمودهای بیمه مرکزی را اجرا نکند، با استفاده از روش اطلاع‌رسانی شفاف وضعیت مالی شرکت به اعلام خواهد شد تا مشتریان بیمه در جریان وضعیت مالی شرکت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: اگر شرکت باز هم مقاومت کند ما به بورس گزارش خواهیم کرد و شرکت بورس هم به عنوان یک نهاد نظارتی می‌تواند با آن شرکت برخورد کند. همچنین بیمه مرکزی گزارش مجمع عمومی شرکت را تایید نخواهد کرد.

رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به نظارت بر توانمندی مدیریتی شرکت‌های بیمه، گفت: تاکنون بیمه مرکزی در انتخاب مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بیمه بیمه غیردولتی دخالت داشت؛ هفته گذشته آیین‌نامه‌ای در شورای عالی بیمه در زمینه احراز مشاغل کلیدی و نحوه رسیدگی و تایید صلاحیت مدیران شرکت‌ها و نحوه احراز صلاحیت مشاغل عملیاتی به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: براساس این آیین‌نامه احراز صلاحیت مشاغل کلیدی در شرکت‌های بیمه بر عهده بیمه مرکزی است و مشاغل عملیاتی طبق ضوابط و شرایط تعیین شده در آیین‌نامه توسط خود شرکت تعیین خواهد شد.

امین تاکید کرد: هدف ما از تدوین و اجرای این آیین‌نامه عدم تعیین مدیران فاقد صلاحیت در شرکت‌های دولتی و غیردولتی است. همچنین نظارت براساس این آیین‌نامه یکپارچه می‌شود.

وی با اشاره بحث شفافیت و پاسخگویی اظهارداشت: در این باره آیین‌نامه شرکت‌ها را موظف به پاسخگویی کرده و مشخص شده شرکت‌های بیمه چه اطلاعاتی را باید به مشتریان ارائه دهد.

* بررسی 30 هزار شکایت از شرکت‌های بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به عملکرد سامانه رسیدگی به شکایت مشتریان شرکت‌های بیمه، گفت:‌ تاکنون 30 هزار شکایت دریافت و رسیدگی‌ شده است.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه می‌توان به مردم اطمینان خاطر داد که اتفاقاتی که در گذشته رخ داده دیگر تکرار نشود.

امین در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حذف و تعطیلی دفاتر نمایندگی شرکت‌های بیمه توسط سازمان امور مالیاتی، گفت: راه‌اندازی دفاتر براساس اساسنامه شرکت‌ها و تایید حسابرسان شرکت انجام می‌شود و تعطیلی آن موضوع غیرقابل قبولی است.

* شرکت‌های بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به ارسال اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده به مجلس، گفت: معافیت شرکت‌های بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در لایحه پیشنهادی قید شده است و خوشبختانه در مذاکراتی که با نمایندگان مجلس داشتیم، آنها نظر موافقی برای این معافیت مالیاتی داشتند.

* 3 شرکت بیمه در مرحله دریافت مجوز

وی همچنین در خلال صحبت خود به وضعیت صنعت بیمه هم پرداخت و اظهارداشت: کل عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه فعلا سودده نیست.

امین در پاسخ به سوالی درباره دریافت مجوز سه شرکت بیمه از شورای عالی بیمه، گفت: مجوز صادر شده در این مرحله نهایی نیست و مراحل کنترل پولشویی انجام شود و سپس وزیر اقتصاد تاسیس این شرکت را تایید کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70