۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

انعکاس مبهم بودجه عمرانی در صنایع بورسی

انعکاس مبهم بودجه عمرانی در صنایع بورسی
کد: 10983   تاریخ انتشار :۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۳۹

این روز‌ها، رکود در بخش ساخت و ساز، یکی از نگرانی‌های دولتمردان اقتصادی کشور است. با توجه به طولانی شدن این روند، بسیاری از صنایع زیرمجموعه گروه مسکن با زیان‌های متعددی همراه و موج ضعف تقاضا را به همراه داشته‌اند.

به گزارش   TSEpress به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد  بر همین اساس، خبر تخصیص بودجه عمرانی 35هزار میلیارد تومانی از سوی دولت، بار دیگر این خوش‌بینی را به وجود آورد تا صنایعی مانند کاشی و سرامیک، سیمان و فولاد با رونق نسبی مواجه شوند. در این بین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که عموما این بودجه‌ها مربوط به پروژه‌های کلان ساخت و ساز بوده و بیشتر صنایع بنیادی مانند (سیمان و فولاد) را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که صنعتی مانند کاشی و سرامیک بیشتر در پروژه‌های عمرانی کوچک استفاده شده و نتوانسته تاثیر زیادی از این پروژه‌ها داشته باشد. به نظر می‌رسد با توجه به عدم توضیح در زمینه کاربرد بودجه‌های عمرانی در برنامه‌های اقتصادی دولت، رونق صنایعی مانند کاشی و سرامیک در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و همچنان انتظار برای رونق را میان سرمایه گذاران داشته باشد. اما روز گذشته از میان 37صنعت بورسی، 21 صنعت مثبت و 12 گروه با روند منفی به کار خود پایان دادند. در این بین سه صنعت ساخت محصولات فلزی؛ استخراج زغال‌سنگ و زراعت در صدر جدول صنایع و صنعت حمل‌ونقل‌ و ماشین‌آلات در قعر این جدول قرار گرفتند.

راه طولانی در برابر رشد کاشی

با توجه به رکود عمیقی که در بخش ساخت‌و‌ساز مسکن در کشور دیده می‌شود بسیاری از کارشناسان همچنان نتوانسته‌اند آینده خوبی برای صنایع زیر مجموعه این بخش (کاشی و سرامیک، سیمان و فولاد) در نظر بگیرند. کاشی و سرامیک که در دو سال گذشته با ضعف تقاضای شدید و مازاد تولید در انبارها مواجه شده، در گزارش‌های 6ماهه با عملکردی بسیار ضعیف و تعدیل‌های منفی متعدد همراه بوده است. به زعم بسیاری از کارشناسان بسته خروج از رکود دولت، تسهیلات در زمینه بودجه‌های عمرانی اعلام شده از سوی دولت می‌تواند به‌عنوان محرکی برای رشد تقاضا و رونق در این بخش باشد. در همین زمینه مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار به «دنیای اقتصاد» گفت: صنعت کاشی و سرامیک را می‌توانیم به‌عنوان نزدیک‌ترین گروه به صنعت سیمان به حساب آوریم. بر همین اساس؛ همان عواملی که سبب کاهش سود شرکت‌های سیمانی و کاهش قیمت سهام آنها شده در شرکت‌های گروه کاشی هم تاثیر منفی داشته است. رکود عمیق اقتصادی در بحث داخلی و مشکلات صادرات با توجه به اینکه بازار اصلی این صنایع عراق بوده است از عوامل تاثیرگذار بر این صنعت است که نتیجه این دو عامل در تعدیل منفی سود سال جاری گروه کاشی نمایان بود. وی در ادامه افزود: با توجه به کارنامه ضعیف گروه کاشی و سرامیک، اما همچنان در برخی شرکت‌های این صنعت که محصولات با کیفیت بالاتر تولید می‌کنند شاهد عملکرد بهتر در فصل تابستان نسبت به فصل بهار بوده‌ایم. به نظر می‌رسد این گروه بدترین روزهای خود را گذرانده، ولی همچنان برای وارد شدن به فاز رونق و افزایش فروش محصولات محرک کافی ندارد. وی همچنین درخصوص تسهیلات در حوزه مسکن و بودجه 35هزار میلیارد تومانی دولت در زمینه پروژه‌های عمرانی پیشرفته گفت: به نظر می‌رسد این تسهیلات نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر صنایعی مانند کاشی و سرامیک داشته باشد. درست است تولید‌کنندگان کاشی مانند خودرو‌سازان با انبارهای پر از محصول روبه‌رو‌ هستند، اما باید در نظر گرفت ماهیت مصرف خودرو با کاشی بسیارمتفاوت است. آنچه برای کاشی (و همزمان سیمان) می‌تواند تحریک‌کننده مصرف باشد رونق ساخت‌و‌ساز است. با توجه به شرایط فعلی و محدودیت شدید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی بعید به نظر می‌رسد با این برنامه‌ها شاهد تحرک جدی در این بخش باشیم. منتظری همچنین درخصوص تسهیلات جدید بیان کرد: در رابطه با تاثیر تزریق بودجه‌های عمرانی باید دقیق بدانیم این پروژه‌ها به کدام بخش و دستگاه تزریق شده است. در شرایط فعلی دولت اطلاعات زیادی منتشر نکرده است، ولی به نظر می‌رسد پروژه‌های نیرو، راه و در کل پروژه‌های کلان، هدف اصلی دولت باشد که این پروژه‌ها ذاتا مصرف‌کننده کاشی و سرامیک نیستند.

عمده مصرف کاشی در کشور مختص به پروژه‌های ساختمانی است که فعلا هیچ آماری از افزایش تعداد این پروژه‌ها منتشر نشده است. این کارشناس همچنین درخصوص چشم‌انداز این صنعت بیان کرد: هنوز چشم‌انداز روشنی برای رونق کاشی و سرامیک دیده نمی‌شود. همچنین به نظر می‌رسد این صنعت نتواند در شش ماه آتی هم توجه بازار را به خود جلب کند. با این وجود، باید توجه کرد که پس از حدود دو سال نزول مداوم برای این صنعت، کماکان بهترین سناریو می‌تواند کاهش حجم معاملات و قرار گرفتن در این روند خنثی باشد. تا شاید با گذشت زمان اطلاعات جدیدی از وضعیت کلان اقتصادی کشور منتشر شود و این گروه بتواند مورد توجه قرار گیرد. بررسی نماد‌های فعال این گروه در روز گذشته، حاکی از آن است که از 9 نماد فعال این گروه تنها در 3 نماد معامله صورت گرفته و دیگر نماد‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است. «کترام» بیشترین حجم معاملات این صنعت را در روز گذشته به ثبت رساند. این شرکت که در گزارش 6 ماهه سود هر سهم خود را 68ریال اعلام کرده است، تنها 6درصد از پیش بینی خود را محقق و تعدیل منفی 50 درصدی را منتشر کرده است. همچنین از میان 3 نمادی که در آنها روز چهارشنبه معامله صورت گرفته است هیچ یک با رشد قیمتی همراه نبوده‌اند.

خودرو روی خط خبری

صنعت خودرو در هفته جاری تحت تاثیر دریافت خبرهای مختلف با افت و خیز همراه بود.این صنعت در روزهای ابتدایی هفته (یکشنبه و دوشنبه) با رشد بیش از 2 درصدی در شاخص صنعت مواجه و روز سه‌شنبه با روندی منفی به کار خود پایان داد، تا بازده هفت روزه خود را به رقم 6/ 1 درصد برساند. اعلام خبر مدیرعامل ایران خودرو درخصوص پذیرش همه شرایط توسط پژو و نیز انتشار آمار تولید و فروش مهرماه شرکت زامیاد که حکایت از فروش 2 هزار خودرو در این ماه در مقابل تولید 971 محصول توسط این شرکت داشت، موجب شد تا در اوایل هفته سهام شرکت‌های خودرویی با اقبال خوب سهامداران روبه‌رو شود. در همین زمینه، روز گذشته صنعت خودرو با رشد 31/ 0 درصدی همراه شد. بسیاری از نماد‌های این صنعت که در روزهای اخیر بازگشایی شده در عملکرد 6ماهه کارنامه ضعیفی را به ثبت رسانده‌اند. روز چهارشنبه، بیشترین حجم معاملات را در میان نماد‌های این گروه «خودرو» با بیش از 125هزار میلیون سهم به ثبت رساند. معاملات روز گذشته این گروه که با فعالیت پررنگ گروه‌های حقوقی همراه بود، تنها حضور 8/ 4 درصد بازیگران حقیقی را در خرید نشان داد. این شرکت که بعد از اعلام گزارش 6ماهه و تعدیل منفی سنگین 74درصدی در روز 6 آبان بازگشایی شد، در 5 روز کاری، 3 روز را با رشد قیمتی به پایان رسانده است.

بیشترین رشد قیمتی را در این صنعت روز گذشته «ختور» با رشد 8/ 4درصدی به ثبت رساند. رادیاتور ایران که در روز‌های اخیر اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش سرمایه 160هزار میلیارد ریالی اعلام کرده است از روز 6 آبان با باز‌گشایی مجدد؛ سه روز منفی را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی روز گذشته از میان 27 نماد فعال این صنعت 8 نماد با افت قیمت و 12نماد با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

صعود بیمه در فصل خزان

شاخص صنعت بیمه از ابتدای پاییز تا کنون رشد 4/ 3 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که این صنعت از ابتدای سال همچنان افت بیش از 6 درصد را در کارنامه خود دارد. همچنین رشد 3 درصدی این صنعت از ابتدای آبان‌ماه قابل توجه است که بسیاری دلیل آن را انتشار گزارش‌های نسبتا مطلوب در نماد‌های این گروه بیان کرده‌اند. اغلب این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته به دلیل تغییر قوانین و تعرفه‌ها درخصوص بیمه‌هاى مختلف با مشکل سود‌دهی مواجه بوده‌اند؛ اما در طرف مقابل چشم‌انداز ورود سرمایه‌گذارهای خارجی و همچنین گسترش ارتباطات بین‌الملل در شرکت‌های خصوصی تا حد قابل توجه از اثر مشکلات این صنعت کاسته است. روز گذشته بیشترین حجم معاملات و بیشترین افت قیمتی را نماد «البرز» با جابه جایی بیش از 2 میلیون سهم به خود اختصاص داد. بیمه البرز که در تغییر مالکیت‌ها حضور 26 درصدی بازیگران حقوقی را در بحث فروش داشته در گزارش‌های 6 ماهه تعدیل مثبت 7/ 0 درصدی را به ثبت رسانده است. در همین زمینه بیشترین رشد قیمتی را نماد « دانا» به ثبت رساند تا به‌صورت کلی صنعت بیمه روز سبزپوشی را داشته باشد.

رشد قندی‌ها زیر سایه «قشهد»

صنعت قند و شکر روز گذشته با رشد قیمتی 86/ 1 درصدی مواجه و جایگاه چهارمین صنعت پربازده را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات را روز گذشته «قثابت» با جابه جایی بیش از 2 میلیون سهم به خود اختصاص داد. قند ثابت خراسان که معاملات آن تنها میان بازیگران حقیقی بود در سابقه معاملاتی10 روز اخیر خود 5 روز مثبت و 5روزمنفی داشته است. بر همین اساس، «قشهد» بیشترین رشد قیمتی را با حدود 35 درصد افزایش در کل بازار سهام داشت. این شرکت روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل عدم کشف قیمت بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله است که این امر در رشد این نماد بی‌تاثیر نبوده است.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.