۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

ایران‌خودرو و سایپا ادغام می‌شوند!؟

ایران‌خودرو و سایپا ادغام  می‌شوند!؟
کد: 27607   تاریخ انتشار :۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳

مدیرعامل ایران خودرو طی پیامی که دیروز روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، انتصاب مدیرعامل جدید سایپا را تبریک گفت و در بخش دیگری از این پیام، خواستار همکاری ایران خودرو و سایپا شده است.

به گزارش TSEpress  هاشم یکه زارع در بخشی از این پیام افزود: "سایپا و ایران خودرو به عنوان دو قطب تولید خودرو کشور، می توانند در سایه همکاری‌های برنامه‌ریزی شده، با هدف توسعه این صنعت و تبدیل آن به قطب تولید خودرو در خاورمیانه، ضمن غلبه بر مشکلات، در بخش‌های مختلف به‌ویژه طراحی و توسعه از توانمندی های یکدیگر بهره‌مند شوند."
حال آنکه برخی، این سخنان هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو خطاب به محسن قاسم جهرودی مدیرعامل جدید سایپا را گامی در جهت ادغام دست کم بخش هایی از این دو واحد خودروساز توصیف کرده اند.
ادغام ایران خودرو و سایپا  تا چه حد محتمل است؟ منصورمعظمی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به روابط عمومی اتاق تهران اعلام می کند :« سال گذشته به این دو خودروساز توصیه کردیم که در جهت ادغام حرکت کنند.» او می گوید:«در دنیا، شرکت ها و سازمان های اقتصادی به سمت ادغام گام برمی دارند و این یکی از قواعد توسعه کسب و کار است. در ایران اما گویی برای بنگاه ها دشوار است که بپذیرند با یکدیگر ادغام شوند. معظمی ادامه می دهد:«سال گذشته از این دو شرکت خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، درخواست کردیم که نسبت به ادغام اقدام کنند. اما در سالی که گذشت، اقدام چندان جدی در این زمینه صورت نگرفت.» معظمی سپس ابراز امیدواری می کند که افزون بر صنعت خودرو، سایر صنایع نظیر سیمان و نساجی نیز راه بزرگ سازی و ادغام را در پیش بگیرند:« واقعیت این است که توسعه صنعتی ایران از مسیر ادغام ، بزرگ شدن و افزایش رقابت پذیری میسر می شود و به عبارت دیگر، صنعتی می تواند بقا داشته باشد و به حیات خود ادامه دهد که رقابت پذیر باشد، در غیر این صورت محکوم به فناست. توصیه ما به بنگاه ها این است که مزیت رقابتی خود را افزایش دهند.» این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، درباره بخش هایی از ایران خودرو و سایپا که قابلیت ادغام دارند گفت:« البته این موضوع باید توسط این دو شرکت مورد مطالعه  قرار گیرد. اما به نظر می  رسد، امور و بخش های غیر استراتژیک و خدماتی که بعضا در اختیار یک بنگاه خاص قرار گرفته است، می تواند بزرگ تر شود. به گونه ای که بتوانند خدمات دهی خود را افزایش دهند. اما نباید فراموش کرد که سهامداران این دو شرکت خودروسازی با یکدیگر متفاوت هستند و این دو، رقیب یکدیگر محسوب می شوند.  به طور کلی  ظاهرا  شرایط  ادغام هنوز  فراهم نیست. ضمن آنکه، اقدامات جمعی در کشور ما طرفدار چندانی ندارد و معمولا با دشواری صورت می گیرد. درواقع، فضای  کسب و کار ایران هنوز به این بلوغ نرسیده است که بنگاه ها در یکدیگر ادغام شده و بزرگ تر شوند.» او درباب  مزایای ادغام این دو شرکت خودروسازی نیز می گوید:«در سایه این ادغام، هزینه ها کاهش یافته و  قدرت رقابتشان  افزایش می یابد. در عین حال، به دلیل افزایش مقیاس، هدر رفت منابع نیز کاهش می یابد و  چنانچه این ادغام به طور صحیح و اصولی صورت گیرد، سطح بهره وری در این دو بنگاه ها  نیز ارتقا پیدا می کند.»

ایران خودرو   سایپا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70