۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار ایران؛ مهیج اما چالش‌برانگیز

بازار ایران؛ مهیج اما چالش‌برانگیز
کد: 8388   تاریخ انتشار :۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۳

  به گزارش TSEpress  به نقل از  اقتصاد ایرانی: بعد از ۱۲ سال انزوای اقتصادی ایران از عمده بازارهای جهانی و به دنبال رسیدن به توافق جامع با کشورهای جهان، دوباره چشم اقتصادهای برتر دنیا به روی ایران گشوده شد و هم اکنون اتاق های اقتصادی ایران مملو از هیات های تجاری از سراسر جهان به ویژه اروپاییان شده است. سوییس اینفو در گزارشی درباره تجارت ایران بعد از لغو تحریم ها در میان کشورهای اروپایی، کشور سوییس را یکی از کشورهای مشتاق حضور در ایران و ایجاد کسب وکار عنوان کرده و نوشته است: «سوییس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است با اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا نبوده ولی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا  (EFTA) است. بانکداری در سوییس یکی از مهم ترین بخش های این کشور محسوب می شود همچنین شرکت های بیمه نیز سهم زیادی در اقتصاد سوییس دارند. دیگر بخش مهم اقتصادی این کشور صنعت توریسم است. به دنبال برداشته شدن تحریم های سوییس علیه ایران و بازگشت آنها به کشور، امید است سرعت رشد اقتصادی ایران به آهنگ رشد اقتصادی جهان میل کند».

به گزارش تعادل، شرکت های سوییسی به دنبال توافق هسته یی، مشتاق تجارت با ایران هستند و معتقدند سودهای بالقوه یی که در این تجارت حاصل می شود بیشتر از خطرات و ریسک های موجود است. به عقیده برخی کارشناسان، ایران بازار آسانی برای تجارت نیست اما با دارا بودن ذخایر نفت وگاز و بازار سهام به خوبی توسعه یافته است و با جمعیت تقریبا برابر کشور آلمان، چشم انداز جذابی را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ویژه اروپایی ها ایجاد کرده است. برخی کارشناسان معتقدند شرکت های فناوری های تک سوییسی در بخش های خدمات، صنعت و کشاورزی می توانند با حرکتی صعودی پیش بروند. دولت سوییس تخمین زده که صادراتش به ایران چیزی که حدود ۶۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بود، می تواند به دو یا سه برابر در طول یک دهه برسد. هر چند که هنوز هم تنها حدود یک درصد از میزان صادرات سوییس مقدر است اما در طولانی مدت در بازار داخلی تقریبا ۸۰ میلیون نفری (۱۰ برابر جمعیت سوییس) ممکن می شود. در عین حال آنها به دنبال فرصت های تجاری مختلف در کشورهای مختلف به ویژه ایران شده اند و با عنوان یک بازار نوظهور درحال مذاکره با شرکای تجاری خود در ایران هستند

انعقاد ۳ پیمان بین ایران و سوییس

به گزارش سوییس اینفو و براساس اعلام دبیرخانه دولت سوییس در امور اقتصادی یا SECO، اقتصاد ایران تمرکز ۴۵ درصدی در بخش خدمات، ۴۴.۵ درصد در صنعت و ۱۰.۵ درصد در کشاورزی دارد. سرمایه گذاری مستقیم سوییس در ایران به طور قابل توجهی در چند سال گذشته افزایش یافته و سه پیمان اقتصادی این دو کشور درحال حاضر برای حمایت از سرمایه گذاری، مالیات مضاعف و حمل و نقل منعقد شده است. سونجا هورلیمان، رییس بخش خاورمیانه و آقریقا  SECO  معتقد است اکنون زمان خوبی برای مطالعه بازار ایران و ایجاد رابطه با شرکای تجاری است. این انجمن که توسط سازمان جهانی سوییس سازماندهی شده به توسعه توانایی های بالقوه جدید برای کسب وکار بین المللی کمک می کند که توانسته حدود ۳۵۰ رهبر کسب وکار را در زوریخ در هفته گذشته به خود جلب کند. صادرات ایران به سوییس در سال گذشته به حدود ۳۰ میلیون دلار رسید اما جمهوری اسلامی ایران ۱۱ درصد از ذخایر نفت و ۱۵ درصد از گاز ثابت جهان را در اختیار دارد که به اندازه کافی برای تغییر اتکای سوییس شمالی و نفت خام غرب آفریقا و هلند، روسیه، نروژ، آلمان و گاز الجزایر کفایت می کند.

تجارت های پرسود با ایران

هم اکنون ایران درحال تبدیل شدن به محیطی چالشی برای تجارت است اما به گفته بارتلمی هلگ بنیانگذار بیوتکنولوژی سوییس، این محیط چالشی با سرعت موشک حرکت نمی کند ولی در کل محیط هیجان انگیزی را برای تجار جهان به وجود آورده است؛ همچنین ایران دارای بازار سهام شگفت آوری است که به خوبی توسعه یافته و در آن بیش از ۵۰۰ شرکت تجاری فعالیت می کنند. دیگر کارشناسان، غلامرضا رفیعی یک وکیل در ایران معتقد است، شرکت های سوییسی روزانه درخواست هایی درخصوص اطلاعات بازارها می فرستند. بزرگ ترین فرصت در کشور ایران در حوزه های صنعت غذایی، بهداشتی، دارویی، لوازم آرایشی بهداشتی، بیمه، بانکداری و هوانوردی وجود دارد.

شریف نظام مافی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس ایران را به عنوان «پیوند دهنده جوامع بین المللی می خواند» اما هشدار می دهد که این کشور هنوز هم دارای «نرخ باور نکردنی» از فساد با توجه به بوروکراسی گسترده است. علی امیری، کارآفرین و بنیانگذار مدیریت دارایی در شرکت  ACL، تجار سوییسی را به ریسک کردن در بازارهای ایران با وجود خطرات احتمالی دعوت می کند و ایران را به پارکی برای قدم زدن و کسب تجربه تشبیه می کند. به عنوان مثال ایران دارای ۵۵ میلیون مشترک تلفن همراه چیزی حدود اندازه کشور فرانسه یا انگلیس است؛ درحالی که میزان تولید ناخالص داخلی ایران حدود اندازه کشور سوییس است و نیروی کار مشابه فرانسه با هزینه های نیروی کار ارزان قیمت همانند کشور ویتنام است.

روزنه امید در ۳ ماهه اول ۲۰۱۶

نتیجه مذاکرات هسته یی موفقیت آمیز بین ایران، امریکا و دیگر قدرت های بزرگ نشان داد، سوییس نیز از منافع ایالات متحده در ایران طی ۳۵ سال گذشته از زمان قطع رابطه رسمی دو کشور دور بوده است. البته به نظر می رسد ایران هنوز هم به امریکا به چشم یک کشور تروریست نگاه می کند و یقینا به زودی تغییر نخواهند کرد اما از نظر اقتصادی، کشور ایران درحال حاضر کاملا به یک بازار توسعه یافته نزدیک شده است. اگر دستاوردهای مصوب نهایی معامله هسته یی ایران و ایالت متحده را نیز به آن اضافه کنیم، می توان مدعی شد احتمالا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ اثر خود را بر اقتصاد بگذارد.

بازگشت ایران به عنوان قدرت منطقه ای این قرارداد جدید به دنبال جلوگیری از برنامه هسته یی ایران در ازای رفع تحریم های سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده که در سال های اخیر به طور جدی مانع توسعه اقتصادی ایران شده بود. به نظر می رسد باراک اوباما، رییس جمهور امریکا نیاز به رای اطمینان از سوی کنگره امریکا برای جلوگیری از مخالفت با قطعنامه حاصله دارد که برای رای مورد نظر باید تا آخر ماه سپتامبر منتظر بماند. جان کری، وزیر امورخارجه امریکا روز چهارشنبه در سخنرانی فیلادلفیا اشاره کرد که بیشتر پول های بلوکه شده ایران بعد از رفع تحریم ها پس داده خواهد شد که به مراتب بیشتر از نیازهای برآورده شده اقتصادی ایران است. ایران دارای زیرساخت های ناکارآمد در بخش انرژی است، همچنین در بخش کشاورزی در خصوص سرمایه گذاری برای گرسنگان، تعهدات بازنشستگی عظیم، ذخایر قابل توجهی را به پروژه های خارجی اختصاص داده است و جمعیت غیرنظامی ایران منتظر لغو تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند.

درست یا غلط، نکته مهم اینجاست که این توافق آنچه را برای ایران قادر می سازد، اهمیت خاصی ندارد، آنچه مهم است چیزی است که ایران را از اجرای آن دور می کند و آن ساخت سلاح هسته یی است؛ اما با این وجود حتی اگر این قطعنامه در کنگره امریکا تصویب نشود، معاملات تجاری ایران با کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده امریکا به اضافه آلمان قطع نخواهد شد. شورای امنیت به اتفاق آرا، توافق هسته یی در ماه جولای تحت عنوان یک قطعنامه برای رفع تحریم های بین المللی را انجام دادند که مقرر شده پس از ۹۰ روز تحریم های اقتصادی ایران ترمیم یابد. فیلیپ ولتی، دیپلمات سابق سوییسی که به عنوان سفیر ایران و هند خدمت کرده است، پیش بینی یک تغییر عمده در قدرت های منطقه یی را دارد. هنگامی که تحریم ها برداشته شود، این طیف بالقوه اقتصاد و جامعه ایران از بند آزاد می شوند اما این به معنای صلح یا جنگ در منطقه نیست بلکه ایران می تواند به عنوان قدرت مسلط منطقه یی دوباره به صحنه بازگردد. همچنین ایران به یک اقتصاد صنعتی قوی تر تبدیل می شود و به عنوان یک بازار قوی به جهان بازگشته و ظرفیت های خود را برای ثبات افزایش خواهد داد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70