۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بانک مرکزی: قیمت هرمتر خانه در آذرماه 0.5 درصد افزایش یافت

بانک مرکزی: قیمت هرمتر خانه در آذرماه 0.5 درصد افزایش یافت
کد: 14135   تاریخ انتشار :۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵

بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت هر متر خانه در آذرماه با افزایش حدود 0.5 درصدی همراه بوده است. با این حال تاکید شده که اکنون بهترین فرصت برای خرید خانه است.

به گزارش  TSEpress   و به نقل از ایسنا، آخرین آمار منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر به 12 هزار و 638 واحد رسیده که نسبت به ماه قبل 4.8 درصد افزایش دارد. معاملات آپارتمان در ماه گذشته در مقایسه با آذرماه سال قبل 2.8 درصد کاهش دارد. بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذرماه حاکی از آن است که واحد‌های نوساز تا پنج سال ساخت با سهم 54.5 درصد بیشترین حجم از واحد‌های مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده است که البته این سهم 3.6 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل کاهش یافتند. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3.8 میلیون تومان بوده که 0.6 درصد نسبت به آبان‌ماه افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت خرید و فروش هر متر خانه در مقایسه با آذرماه سال گذشته 1.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین از میان مناطق 22‌گانه شهری تهران بیشترین متوسط یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 7.7 میلیون تومان بوده که به منطقه یک اختصاص دارد. در عین حال کمترین متوسط قیمت هر مترخانه در تهران با حدود دو میلیون تومان به منطقه 18 تعلق دارد. در نتیجه آمارهای منتشره از میزان تغییرات در اجاره بهای مسکن در شهر تهران باید گفت که در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.5 درصد و در شهر تهران 10.5 درصد رشد قیمت اجاره وجود دارد. اما بانک مرکزی با انتشار این آمار اینگونه تحلیل کرد که در مجموع ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن طی دو سال اخیر فرصتی مناسب برای ورود خریداران به بازار مسکن فراهم کرده است. همچنین با توجه به کاهش نااطمینانی‌های موجود در فضای اقتصاد کلان و تصمیمات شورای پول و اعتبار در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید مسکن خانوارها تداوم بهبود حجم معاملات بازار مسکن در فصل‌های آتی دور از انتظار نیست. بر اساس آنچه بانک مرکزی تاکید دارد: بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در ماه گذشته نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.5 و 11.5 درصد رشد دارد.  

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70