۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 24 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بدهي 500 هزار ميليارد توماني دولت به صنعت سيمان

بدهي 500 هزار ميليارد توماني دولت به صنعت سيمان
کد: 14918   تاریخ انتشار :۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۷

مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان در حاشیه نمایشگاه صنعت و سیمان گفت: تولید سیمان از 10 میلیون تن ظرفیت تولید سال 57 به تولید 80 میلیون تن در سال رسیده‌ است. مرتضي لطفي افزود: از یک طرف به دلیل تحریم‌های جهانی و از سوی دیگر به دلیل رکود ساخت‌و‌ساز، اعتبارات و طرح‌های زیربنایی و عمرانی، صنعت سیمان این روزها حال خوشی ندارد و کارخانه‌ها به سختي روزگار خود را سپري می‌کنند. به گزارش TSEpress و به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد وی با اشاره به اينكه دولت 500 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه‌های مختلف بدهی دارد، اظهار كرد: بخش عمده‌ای از این طلب‌ها سهم پیمانکاران پروژه‌های عمرانی است. لطفي تصريح كرد: کاهش جهانی قیمت نفت نيز مزید بر علت شده و دیگر اعتباری برای پروژه‌های عمرانی که نیاز به سیمان دارند، نمانده است. وي گفت: کارخانه‌ها حداکثر با 70 درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند و با این حال اکنون 18 میلیون تن کلینکر تولید شده در کارخانه‌ها انبار شده است.لطفی ادامه داد: در بخش صادرات نیز با توجه به وقایع سیاسی عراق، افغانستان و اوکراین که 80 درصد بازار صادرات سیمان ایران را به خود اختصاص داده‌اند، حدود 18 درصد کاهش داشته‌ایم. وي افزود: بخش مسکن نيز در رکود و رخوت به سر می‌برد؛ به‌طوری که در 6 ماه نخست سال جاری تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت و ساز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 48 درصد کاهش یافته است.

مديرعامل سيمان فارس و خوزستان با اشاره به اينكه در چنین شرایطی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سیمان با رکود بازار و از دیگر سو با معضل بزرگ بدهی‌های بانکی دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار كرد: این شرکت‌ها در دهه 80 برای ظرفیت‌سازی و توسعه سراغ وام‌های بانکی رفته‌‌اند، اکنون با سررسید بازپرداخت آن دیون و رکود بازار با جرایم سنگین بانکی روبه‌رو شده‌اند و کمرشان زیر بار آن خم شده است. لطفي با اعلام اينكه تولیدکنندگان سیمان تا بازگشت رونق به اقتصاد و بازار کشور، دنبال راه‌حل‌هایی برای گذر از دوران کسادی هستند، گفت: انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان در قالب یک کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی و انجمن راه‌سازان کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که براساس آن قرار شده است در ساخت آزادراه‌ها به جای قیر و آسفالت از سیمان و بتن استفاده شود که این طرح در صورت اجرا می‌تواند برای بخشی از سیمان در انبار مانده، بازار مصرف ایجاد کند. وي اظهار كرد: امید می‌رود با اجرای روشی که 60 سال در غرب سابقه دارد، در بزرگراه‌ها و باندهای فرودگاه‌های ایران گشایشی در کار فروبسته سیمان‌سازها ایجاد شود.

 

اقتصاد   اقتصاد ایران   بدهی   تعرفه   سیمان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70