۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
تحلیل ها

بررسی آخرین اطلاعات ارائه‌شده توسط نظام بانکی حاضر در بازار سرمایه

بررسی آخرین اطلاعات ارائه‌شده توسط نظام بانکی حاضر در بازار سرمایه
کد: 35697   تاریخ انتشار :۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

  • مقصود پور ابولی- کارشناس بازار سرمایه
  • در روزهای اخیر برخی اطلاعات من‌جمله صورت‌های مالی و نیز عملکرد ماهیانه جذب سپرده و اعطای تسهیلات توسط برخی بانک‌ها در سامانه کدال انتشاریافته است. گزارش حاضر به بررسی مختصر این اطلاعات و نیز فضای حاکم بر معاملات نمادهای صنعت بانکداری در بازار سرمایه می‌پردازد. صورت‌های مالی ارائه‌شده توسط این بنگاه‌های تأثیرگذار بر اقتصاد، در گزارش دیگری موردبررسی واقع می‌شوند:
  • عملکرد ماهیانه جذب سپرده و اعطای تسهیلات:
  • جدول زیر تلخیصی از این اطلاعات را به تصویر کشیده است. تا زمان انتشار این گزارش اطلاعات بانک‌های سینا، گردشگری، سرمایه و انصار و نیز موسسه مالی و اعتباری کوثر انتشار نیافته و بالطبع در این جدول آورده نشده‌اند. به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ بانک حکمت، آخرین وضعیت سود (زیان) انباشته این شرکت در دسترس نیست:
   
  • بهبود نسبتاً قابل‌ملاحظه در برخی بانک‌ها از بٌعد تفاوت درآمد و سود سپرده به چشم می‌خورد در این میان عملکرد بانک‌های ملت و پاسارگاد شایان توجه است البته در بعضی بانک‌ها همانند پارسیان، اقتصاد نوین، دی و حکمت شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.
  • ملاحظه می‌شود که از حیث برخی شاخص‌ها همانند سرانه جذب سپرده تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای بین بانک‌های مختلف موجود است. بانک خاورمیانه از این حیث دارای برترین شاخص است. بانک دی گرچه از منظر این سنجه، دارای رتبه مناسبی است ولیکن از زاویه دید کسب درآمد به ازای هر شعبه در ردیف‌های میانی قرار دارد. این بانک ازنظر پرداخت سود سپرده به ازای هر شعبه نیز پس از بانک خاورمیانه دارای بالاترین رتبه است. نکته مهم در خصوص اطلاعات عملکرد جذب سپرده و اعطای تسهیلات نوسانات نسبتاً شدید ارقام ارائه‌شده به‌عنوان درآمد و هزینه توسط بانک‌ها در ماه‌های مختلف است که اندکی با ذهنیات فعالان بازار سرمایه انطباق عینی ندارد. در نمایه زیر این تغییرات قابل‌رؤیت است:
     
  • فضای حاکم بر نمادهای صنعت بانکداری در خردادماه:
  • توجهات بازار بر این صنعت در خردادماه همچنان ادامه داشت. در نمودار زیر شاخص این صنعت در قیاس با شاخص کل از یک هفته پایانی اردیبهشت‌ماه تا یک هفته آغازین تیرماه به تصویر کشیده شده است. همان‌گونه که قابل‌رؤیت است این صنعت در این بازه زمانی حدود ۲۴% و شاخص کل اندکی کمتر از ۲۰% بازدهی را ثبت کرده‌اند. شاخص کل از ۲۰۸ هزار واحد در ۲۳ اردیبهشت‌ماه به ۲۴۸۵۰۰ واحد در ۵ تیرماه و شاخص صنعت بانکداری در همین بازه از ۱۰۸۱ واحد به ۱۳۴۰ واحد افزایش‌یافته‌اند:
  • حجم معاملات این صنعت البته حکایت از روندی دیگر دارد. همان‌گونه که در جدول زیر به چشم می‌خورد حجم معاملات نمادها در خردادماه معادل ۲۳۷۶۹ میلیون سهم بوده است که نسبت به ۳۹۲۶۸ میلیون سهم معامله‌شده در اردیبهشت‌ماه کاهشی در حدود ۳۹ درصد را نشان می‌دهد. ارزش معاملات نیز از ۳۳٫۷ هزار میلیارد ریال به ۲۴ هزار میلیارد ریال تقلیل داشته است. بررسی حجم معاملات نشان از افت قابل‌ملاحظه در نمادهای بزرگ (تجارت، صادرات و ملت) و در مقابل افزایش شدید در نمادهای کوچک‌تر همانند موسسه اعتباری ملل و بانک دی و پست‌بانک دارد.
  • تغییرات ارزش بازار بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در خردادماه ۱۳۹۸:
  • ارزش بازار نمادهای صنعت بانکداری از ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۶ به ۴۸۳ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است که بیانگر رشد ۷۹ درصدی است. ارزش اسمی سرمایه بانک‌ها در پایان سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۹۲ هزار میلیارد ریال بود که در انتهای سال ۱۳۹۷ به ۲۹۲ هزار میلیارد ریال بالغ شد. در طول سال ۱۳۹۷ تنها بانک خاورمیانه سرمایه اسمی خود را از محل سود انباشته به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داد. بانک‌های تجارت و صادرات نیز از مخل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به استناد قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به‌منظور خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نسبت به افزایش سرمایه اسمی خود اقدام نمودند که البته بازگشایی این دو نماد با سرمایه جدید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ محقق شد. سرمایه بانک تجارت از ۴۵٫۷ هزار میلیارد ریال به ۲۲۳٫۹ هزار میلیارد ریال و سرمایه بانک صادرات از ۵۷٫۸ به ۱۷۵٫۴ هزار میلیارد ریال ارتقا یافت.
  • افزایش ارزش بازار بانک‌ها در ماه‌های سال ۱۳۹۸ نیز ادامه یافت. در فروردین‌ماه ۱۴%، در اردیبهشت‌ماه ۱۱% و در خردادماه ۱۴% رشد دیگر در این ارزش بازار رخ‌داده است. در مقایسه با اسفندماه ۱۳۹۶، بانک ملت با ۳۳۲%، بانک تجارت با ۲۴۶% و بانک اقتصاد نوین با ۲۳۶% بیشترین مقدار را در رشد ارزش بازار تجربه کرده‌اند. در این میان تنها بانک سرمایه شاهد کاهش ارزش بازار خود به میزان ۲۵% بوده است. در خردادماه بانک پارسیان و پست‌بانک با حدود ۳۱% و بانک دی با ۲۹% بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. در این ماه بانک سرمایه با ۱۳% و بانک‌های صادرات و اقتصاد نوین در حدود ۲% از ارزش بازار خود را ازدست‌داده‌اند. در پایان خردادماه، این صنعت با سرمایه اسمی ۵۸۸ هزار میلیارد ریالی، به ارزش بازاری در حدود ۶۹۸ هزار میلیارد ریال دست‌یافته است. در نمایه بعد وضعیت ارزش بازار بانک‌ها در مقاطع زمانی مختلف قابل‌رؤیت است. بانک‌های سرمایه و گردشگری به دلیل انتقال به بازار پایه فرابورس ایران با رنگ دیگری متمایز شده‌اند:

اقتصاد   بازار سرمایه   بانک   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70