۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
تحلیل ها

بررسی و تحلیل صنعت بیمه-بخش سوم

بررسی و تحلیل صنعت بیمه-بخش سوم
کد: 14206   تاریخ انتشار :۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۲

فصل سوم- عملكرد صنعت بيمه به تفكيك شركتها

مقدمه در سال 1393 شرکت بیمه دولتی ایران و 20 شرکت غیر دولتی آسیا ، البرز ، دانا ، معلم ، پارسین ، توسعه ، رازی ، کارآفرین ، سینا ، ملت ، دی ، سامان ، نوین ، پاسارگاد ، میهن ، کوثر ، ما ، آرمان ، تعاون و سرمد در سرزمین اصلی و 6 شرکت بیمه حافظ ، امید ، ایران نوین ، متقابل کیش ، متقابل اطمینان ، متحد قشم و آسماری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول فعالیت بوده اند . دو شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در زمینه عملیات اتکایی فعالیت می نمایند . بدین ترتیب تا پایان سال 1393 تعداد 29 شرکت بیمه در کشور فعالیت می نمایند . لازم به ذکر است در بهمن 93 پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در انواع بیمه های زندگی و رشته های بیمه خودرو ( شخص ثالث ، حوادث راننده و بیمه اتومبیل ) ابطال شده است . در جدول زیر مشخصات و رشته های فعالیت هر یک از بیمه ها ذکر گردیده است :

جدول 1-3

بیمه1-3مرجع : بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شبكه فروش بيمه اي مجموعه عوامل حقيقي يا حقوقي مشتمل بر شعب و ‌نمايندگی شرکت‌های بیمه و کارگزاران بیمه كه مجاز به عرضه خدمات بیمه‌ای می باشند. گسترش شبکه فروش و خدمت رسانی خصوص بیمه (نمایندگان و کارگزان بیمه ) یکی از موفقیت های صنعت بیمه ، در سال های اخیر به شمار می آید . بر این اساس تا پایان سال 1393 بیس از 34 هزار نماینده عمومی ، حدود 4.9 هزار نماینده تخصصی بیمه عمر و 591 کارگزار رسمی ( اعم از حقیقی و حقوقی ) در بازار بیمه فعالیت می کنند . تعدا شعب شرکتهای بیمه نیز به 1037 شعبه در این سال می رسد که در سراسر کشور پراکنده شده اند . همچنین 212 ارزیاب خسارت در بازار بیمه مشغول فعالیت می باشند . بدین ترتیب با توسعه مراکز بیمه در کشور موجبات جذب نیروی کار و اشتغال زایی در صنعت بیمه بیس از پیش فراهم شده است . بطوریکه تا پایان سال 1393 حدود 19 هزار نفر صرفا در شرکتهای بیمه اشتغال به کار داشته اند .

نماينده بیمه طبق مقررات مصوب شوراي‌عالي‌بيمه، شخصي حقيقي يا حقوقي است كه مجاز به عرضه خدمات بيمه‌اي در داخل كشور به نمايندگي از سوي شركت بيمه طرف قرارداد خواهد بود.

كارگزار بیمه (دلال رسمي بيمه) طبق مقررات مصوب شوراي‌عالي‌بيمه، شخصي حقيقي يا حقوقي است كه در مقابل دريافت كارمزد، واسطه معاملات بيمه‌اي بيمه‌گذار و بيمه‌گر است.

كارمزد درصدي از حق بيمه كه بابت فروش بيمه از طرف شركت بيمه به نماينده يا كارگزار بيمه پرداخت مي شود.

شعبه واحد سازمانی وابسته و تابع شركت بيمه است‌ كه به عرضه خدمات بيمه‌اي مي پردازد.

ارزياب خسارت بيمه اي شخصي است (حقيقي يا حقوقي) كه وظيفه بررسي و تحقيق در مورد علت و مقدار خسارت و تشخيص ميزان تعهد بيمه گر طبق شرايط بيمه نامه و نيز مذاكره براي تعديل و تسويه خسارت يا خسارت‌هاي مورد ادعا را به عهده دارد.

حق بيمه مستقيم حق بيمه مربوط به بيمه‌نامه‌هاي صادره كه مستقيماً توسط شركت بيمه يا شعب مربوطه دريافت شده باشد.

حق بيمه غير مستقيم حق بيمه توليد شده مربوط به بيمه‌نامه‌هایي است که توسط نمايندگان شركت بيمه و كارگزاران بيمه عرضه شده است.

كاركنان شرکت‌های بيمه مجموع كاركنان تمام وقت در مركز و شعب شركت بيمه اعم از رسمي، پيماني، قرار دادي و ساعتي را شامل می شود. پرسنل پاره وقت و شاغلين در نمايندگي‌ها و كارگزاران را در بر نمی گیرد.

ظرفیت مجاز نگهداری شرکتهای بیمه طبق ماده 2 "آیین نامه نحوه نظارت بر امور بیمه های اتکایی موسسات بیمه مستقیم" و اساسنامه شرکتهای بیمه مبنی بر اینکه حداکثر ظرفیت نگهداری مجاز موسسه بیمه از هر بیمه نامه یا هر ریسک معادل بیست درصد مجموع سرمایه پرداخت شده، اندوخته ها و ذخایر فنی به استثناء ذخیره خسارت معوق می باشد. صدور بیمه نامه برای ریسک هایی که مبلغ آنها بیش از حد نگهداری موسسه بیمه باشد صرفاً در صورتی مجاز است که موسسه بیمه برای بخش مازاد آن پوشش اتکایی تحصیل نموده باشد. افزایش سرمایه شرکتهای بیمه یکی از مهم ترین روش های ارتقای توان نگهداری هر ریسک ( به جای واگذاری در قالب اختیاری) است و از این طریق امکان افزایش سودآوری و توان پرداخت خسارت فراهم می شود .

پس از تعاریف ارائه شده اینک به بررسی شرکتها مختلف بیمه از نقطه نظر شاخص های مهم و اصلی این صنعت خواهیم پرداخت . حق بیمه تولید همانگونه که در بخش های قبل نیز ذکر گردید منظور از حق بیمه تولیدی ، بیمه نامه هایی است که طی دوره گزارش توسط موسسات بیمه صادر شده اند . در جدول زیر حق بیمه تولیدی شرکتهای مختلف به تفکیک ارائه گردیده است .

جدول 2-3

بیمه2-3مرجع : بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

نمودار 3-3

بیمه3-3مرجع : بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

همانگونه که در نمودار فوق قابل مشاهده می باشد ، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه با رشدی مناسب در حال افزایش می باشد که نشان از نفوذ بیمه در جامعه می باشد.

ضریب خسارت از دیگر شاخصه های اصلی صنعت بیمه ، ضریب خسارت می باشد . همانگونه که قبلا ذکر گردید ؛ براي محاسبه اينكه چند درصد از حق‌بيمه‌ها بابت خسارت خطرهاي تحت پوشش به بيمه‌گذاران برگشت داده شده يا خواهد شد، از شاخص «ضريب‌خسارت» استفاده مي‌شود. در جداول زیر میزان خسارت پرداختی و ضریب خسارت برای هر یک از شرکت های بیمه ای مشخص گریده است :

جدول 4-3

بیمه4-3

جدول 5-3بیمه5-3

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70