۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تازه ترین ارزیابی آژانس بین المللی انرژی برای بازار نفت در سال 2016

تازه ترین ارزیابی آژانس بین المللی انرژی برای بازار نفت در سال 2016
کد: 13228   تاریخ انتشار :۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۱

  • آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که بازارهای جهانی نفت خام حداقل تا پایان سال ٢٠١٦ با مازاد عرضه دست و پنجه نرم می کند.
  •  به گزارش TSEpress   به نقل از  رویترز از لندن، آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) امروز (جمعه، ٢٠ آذرماه) در تازه ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت خود درباره انرژی پیش بینی کرد که در پی روند کند رشد تقاضای جهانی نفت خام و افزایش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که سبب فشار بیشتر بر قیمت نفت شده است، مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام باقی می ماند.
    بنا بر این ارزیابی، در پی بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی پس از لغو تحریمها در ماههای آینده، شرایط مازاد عرضه نفت بدتر می شود و نفت بیشتری در ذخیره سازیهای جهانی نفت خام انباشته می شود.
    این گزارش می افزاید که روند رشد ذخیره سازیهای جهانی نفت خام سال آینده کند می شود و خیلی بعید به نظر می رسد که ظرفیت ذخیره سازیهای نفت خام تمام شود.
    آژانس در گزارش ماهانه خود آورده است که بازارهای جهانی نفت خام تا پایان سال ٢٠١٦ با مازاد عرضه دست و پنجه نرم می کند، اگرچه روند رشد سطح ذخیره سازیها سال آینده نصف می شود.
    قیمتهای جهانی نفت خام با رسیدن به سطوح زیر ٤٠ دلار در ماه دسامبر پس از بی تصمیمی اوپک در نشست ١٦٨ بر سر سقف تولید، هم اکنون به پایین ترین سطح خود در حدود هفت سال گذشته رسیده است.
    اوپک از سال گذشته تاکنون نزدیک به سطوح رکورد تولید خود، نفت خام به بازار عرضه کرده است؛ هدف اوپک از کاهش ندادن سقف تولید خود اوپک حفظ سهم در بازار و از دور خارج کردن پروژه های برداشت نفت خام از ذخایر نامتعارف بویژه شیل اویل آمریکا بوده است که عربستان در راس این تصمیم قرار دارد.
    روند رشد تولید نفت خام آمریکا کند شده است و سطوح پایین قیمت نفت سبب افزایش تقاضا شده است اما این تقاضا به اندازه ای نیست که بتواند بازار را از شر مازاد عرضه خلاص کند. بانکهایی از جمله گلدمن ساکس در برآوردهای خود از احتمال افت قیمت نفت به سطوح ٢٠ دلار برای هر بشکه در صورت نبود ظرفیت لازم برای ذخیره نفت مازاد در بازارهای جهانی، خبر داده اند.
    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: چنانچه نفت خام ایران وارد بازارهای جهانی شود، انتظار می رود ذخیره سازیها با ٣٠٠ میلیون بشکه رشد همراه شود،؛ نگرانیها درباره کمبود ظرفیت ذخیره سازیها به نظر می رسد فراتر از حد انتظار باشد.
    بر اساس این گزارش، مازاد عرضه می تواند بوسیله ٢٣٠ میلیون ظرفیت جدید ذخیره سازی، جذب شود، در حالی که اکنون تنها ٧٠ درصد ظرفیت ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا پر شده است.
    ارزیابی ها نشان می دهد که ذخیره سازیها در سال ٢٠١٦ متورم می شود و همچنان بازار با فشار مازاد عرضه روبرو خواهد بود.
    آژانس اعلام کرد: بی تصمیمی اوپک در نشست ١٦٨ این سازمان درباره سقف تولید به نظر سیگنالی برای تداوم راهبرد اوپک برای افزایش تولید و حفظ سهم در بازار و از دور خارج کردن پروژه های پر هزینه کشورهای غیرعضو اوپک به شمار می آید.
    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که شواهدی از آغاز راهبرد اوپک به رهبری عربستان برای حفظ سهم در بازارهای جهانی نفت خام وجود دارد.
    رشد عرضه خام کشورهای غیرعضو اوپک در ماه نوامبر به ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که در آغاز امسال روزانه دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه بود.
    آژانس بر این باور است که تولید کشورهای غیر عضو اوپک روزانه ٦٠٠ هزار بشکه کاهش می یابد که نسبت به برآورد پیشین تغییری نداشته است، در حالی که روند رشد تولید نفت سخت آمریکا، که بیشترین نقش را در رشد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک دارد، کند می شود.
    بنابر بر این برآورد، با توجه به کاهش هزینه شرکتهای نفتی در واکنش به افت قیمت نفت به سطوح زیر ٥٠ دلار، در بلند مدت شاهد افت عرضه نفت خام از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک خواهیم بود.
    در میان مدت، مازاد عرضه بزودی رفع نمی شود در حالی که برآوردها حاکی از آن است که رشد مصرف در سه ماه سوم امسال به اوج خود رسیده است.
    انتظار می رود رشد تقاضای جهانی نفت خام سال آینده روزانه یک میلیون و ٢٣٠ هزار بشکه در روز باشد، در حالی که این مقدار برای سال ٢٠١٥ یک میلیون و ٧٩٠ هزار بشکه در روز بود.
    آژانس اعلام کرد: نخسین نشانه ها از کند شدن رشد تقاضا پدیدار شده است، شاخصهای اولیه نشان از این دارد که رشد تقاضا در سه ماه چهارم به یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه کاهش می یابد، در حلی که این مقدار در دوره مشابه پارسال به اوج دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده بود.
منبع: شانا

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70