۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تحقیق از سازمان بورس با 10 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

تحقیق از سازمان بورس با 10 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
کد: 12045   تاریخ انتشار :۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲

به گزارش TSEpress   به نقل از خبرگزاری فارس، هفته گذشته متن تحقیق و تفحص از سازمان بورس که به امضای 10 تن از نمایندگان مجلس رسیده، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: علیرغم رأی منفی نمایندگان محترم در جلسه سئوال از طیب نیا درباره عملکرد سازمان بورس، با توجه به عدم تحقق وعده های دولت و استمرار ضرر و زیان سهامداران بویژه سهامداران خُرد، درخواست تحقیق و تفحص از این سازمان با امضای 10 تن از نمایندگان تحویل هیأت رئیسه مجلس شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار داشت: متاسفانه در موارد متعددی که تاکنون تذکر داده شده است، تغییری در روند عملکرد این سازمان مشاهده نشده است.

رسایی محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر برشمرد:

1 . عملکرد ضعیف سازمان بورس و اوراق بهادار در برخورد با شرکت های متخلف.

2 . نَشت اطلاعات سازمان بورس و شرکت ها از طرق مختلف و بعضا غیرقانونی مانند انتشار اطلاعات در شبکه های مجازی.

3 . دخالت سازمان بورس، ابهامات موجود در عرضه های اولیه و نحوه تخصیص سهام شرکت ها و عدم اجرای مکانیزم عادلانه برای توزیع سهام شرکت ها.

4 . ایجاد رانت اطلاعاتی برای فعالان خاص بورس توسط مقامات دولتی.

5 . بررسی عملکرد صندوق توسعه بازار و تغییرات متعدد در آن و عدم رعایت اساسنامه و سرمایه گذاری در اوراقی که مدیر ذی نفع آن بوده است.

6 . برخورد سلیقه ای و عدم رعایت دستور العمل ها در خصوص تایید صلاحیت ها، مصوبات مجامع و معاملات سهام خارج از بورس.

7 . عدم رعایت حقوق سهامداران خُرد در خصوص دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته از جمله سهامداران عمده و مدیران شرکت ها.

براساس این گزارش، تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار به امضای حمید رسایی، حمیدرضا فولادگر، محمود شکری، علی اصغر زارعی، حسینعلی حاجی، احمد امیرآبادی، محمد سلیمانی، نادر قاضی پور، محمد مهدی زاهدی و محمد دهقان رسیده است.

مطابق ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت ‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏ نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

در صورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرایى ذى‏ ربط دعوت به عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع نماید و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.

این گزارش در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هر کدام حداکثر به مدت ده ‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.

در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذى ‏ربط جهت رسیدگى ارجاع مى‏ گردد. کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده و حداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید. چنانچه متقاضیان تحقیق و تفحص کمتر از پنج نفر باشند کلیه آنان عضو هیأت خواهند بود، در غیر این‌ صورت حداقل پنج ‌نفر از اعضای هیأت از میان ‌متقاضیان تحقیق و تفحص انتخاب خواهند شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70