۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تخفیف‌های اعمالی برای شرکت‌های سنگ آهنی

تخفیف‌های اعمالی برای شرکت‌های سنگ آهنی
کد: 2917   تاریخ انتشار :۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱

به گزارش TSEpress  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، مدیر نظارت بر بورس‌ها عنوان کرد، با توجه به این که شرکت های سنگ آهنی در حال توسعه بوده و سرمایه گذاری توسعه ای هم دارند می توانند از این محل نیز، در حق انتفاع پرداختی تخفیف بگیرند که این موارد باعث می شود که در حق انتفاع سنگ آهنی ها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته باشیم.

محمود رضا خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نرخ بهره مالکانه معادن اظهار داشت: سال گذشته نرخ این بهره 30 درصد بود و مجلس در بررسی لایحه بودجه آنرا به 25 درصد کاهش داد که مزایای خوبی برای سنگ آهنی ها در نظر گرفته شود.

وی در باره این مزایا اعلام داشت: در مصوبه قبلی، نرخ فروش 25 درصدی را برای تمامی محصولات لحاظ می شد در صورتی که در راستای تشویق شرکت ها به ایجاد ارزش افزوده برای کالاها و جلوگیری از خام فروشی، هم اکنون سنگ آهن کنستانتره را 21.5 درصد، گندله 18 درصد و برای آهن اسفنجی 15 درصد در نظر گرفته شده است.

خواجه نصیری ادامه داد: به عبارت دیگر با توجه به این مصوبه، شرکت های سنگ آهنی گل گهر و چادرملو با توجه به طرح های توسعه، بخش عمده ای از آهن خود را به بخش فرآورده های نهایی تبدیل می کنند میانگین نرخ حق انتفاع پرداختی این شرکت ها بیشتر نزدیک به کف این کانال و  زیر 20 درصد خواهد بود و به این ترتیب می توان بیان داشت مصوبه جدید نرخ حق انتفاع، نسبت به مصوبه قبلی کاهش 5 درصدی خواهد داشت.

وی با اشاره به این تبصره افزود: در کنار این تبصره، مقرر شده است که معادل 10 درصد هزینه های سرمایه گذاری که شرکت ها در حوزه توسعه معادن انجام می دهند از پرداخت حق انتفاع معادل آن معاف شوند یا از تخفیف برخوردار شوند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار،در خصوص این تخفیف اعمالی ادامه داد: با توجه به این که شرکت های سنگ آهنی در حال توسعه بوده و سرمایه گذاری توسعه ای هم دارند می توانند از این محل نیز، در حق انتفاع پرداختی تخفیف بگیرند که این موارد باعث می شود که در حق انتفاع سنگ آهنی ها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری و خوبی را داشته باشیم .

خواجه نصیری در خصوص تصمیمات مجلس گفت: نمایندگان محترم مجلس با در نظر گرفتن استدلالی که از سمت سازمان بورس ارسال شده بود و همچنین اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفت در این کمیسیون ها تصمیمات خوبی را ارائه کردند تا با توجه به بازارهای جهانی و شرایط بازار داخلی شرایط خوبی برای این صنعت مهیا شود تا حداقل این شرکت ها با توجه به وضعیتی که تا پایان سال دارند و بهره مالکانه ای که پرداخت کرده اند شرایط بهتری داشته باشند.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70