۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها؛به زودی/مجلس با قیمت 13 سنت مشکلی ندارد

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها؛به زودی/مجلس با قیمت 13 سنت مشکلی ندارد
کد: 4919   تاریخ انتشار :۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۸

رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باقیمت 13 سنت در هر مترمکعب برای خوراک پتروشیمی‌ها مشکل خاصی نداریم و کاملاً منطقی است، گفت: فقط از محصولات اصلی پتروشیمی 75 میلیارد دلار درآمد در سال خواهیم داشت.

 به گزارش TSEpress     مؤید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خانه ملت، در خصوص تأخیر دولت و وزارت نفت برای تدوین آیین‌نامه و تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، گفت: وزارت نفت اعلام قول داده است که به‌زودی نرخ خوراک را اعلام کنند، البته روز و زمان مشخصی را نگفتند.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در تعیین قیمت خوراک شاخص‌ها را مشخص کرده است، اظهار داشت: انتظار داریم این شاخص‌ها در آیین‌نامه دولت رعایت شود آیین‌نامه رعایت شود و نرخ خوراک، نرخ معقولی باشد.

وی افزود: ازنظر مجلس قیمت 13 سنت برای هر مترمکعب کاملاً منطقی است و باید منتظر تصمیم دولت ماند، اما پیش‌بینی می‌شود که دولت همین نرخ 13 سنت را تصویب کند.

حسینی صدر با اشاره به اینکه باید نگرانی سرمایه‌گذار در این صنعت رفع شود، گفت: برای توسعه پتروشیمی ایران حداقل به 80 میلیارد سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نیاز است و صنایع پایین‌دستی این صنعت رقم خیلی بالاتری می‌تواند سرمایه‌گذاری شود؛ حتی 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هم رقم بالایی نیست، زیرا ظرفیت آن در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهداف برنامه ادامه داد: به توجه به برنامه‌ریزی‌ها می‌توانیم فقط از محصولات اصلی پتروشیمی 70 الی 75 میلیارد دلار درآمد در سال داشته باشیم.

به گفته وی، اگر در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی هم‌هم سرمایه‌گذاری شود، به همان نسبتی که سرمایه‌گذاری می‌شود، افزایش درآمد خواهیم داشت؛ زیرا بازگشت سرمایه در صنعت پتروشیمی خصوصاً در صنایع پایین‌دستی دوساله است.

حسینی صدر بیان داشت: مثلاً اگر 500 میلیارد دلار در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، می‌توان سالانه حدود 250 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و مشخص است که ظرفیت صنعت در ایران بالا است.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد ذخایر گاز دنیا را داریم، افزود: برای توسعه صنایع پایین‌دست محدودیتی نداریم و با مشخص شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای سرمایه‌گذاری در این صنعت از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر مذاکرات هم به نتیجه هم نرسد، باز راه برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد و فقط شرایط عوض خواهد شد و هرسال حدود 10 الی 12 میلیارد دلار باید در پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری شود.

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70