۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

جلوگیری از نزول شاخص بورس با معاملات بلوکی

جلوگیری از نزول شاخص بورس با معاملات بلوکی
کد: 14013   تاریخ انتشار :۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۵

شاخص‌سازی نشان دهنده این موضوع است که دولت دوست ندارد، شاخص از این پائین‌تر بیاید

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه، طبق روال یک یا دو ماه گذشته، هیچ چشم اندازی ندارد چراکه از نظر بازار، وضعیت اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها روشن نیست و اهالی بازار نمی‌دانند چه زمانی و چطور قرار است این مسائل به سرانجام برسد.

 به گزارش TSEpress فرشید شجاع، در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، افزود: تاخیر در اجرایی شدن این موضوعات، ذهنیت افراد را نسبت به بازار منفعل کرده است به گونه‌ای که در شرایط فعلی، معامله‌گران حقیقی، معاملات درستی انجام نمی‌دهند و حقوقی‌ها هم فقط با معاملات بلوکی برای شاخص‌سازی تلاش می‌کنند.

وی معاملات بلوکی را مهم‌ترین ویژگی بازار در روزهای اخیر عنوان و اظهار کرد: این معاملات از سوی حقوقی‌ها و در ساعات و با اهداف از پیش تعیین شده، انجام می شود.

شجاع ادامه داد: اینکه حقوقی‌ها بنا به دستور سعی دارند شاخص‌سازی کنند روند خوشایندی نیست اما به هر حال بیانگر این موضوع است که دولت دوست ندارد شاخص از این حد، پائین‌تر بیاید و به همین دلیل، سازمان بورس از حقوقی‌های بازار می‌خواهد تا با انجام معاملات بلوکی از نزول شاخص جلوگیری کنند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه در مورد آینده شش ‌ماهه بازار نمی‌توان تحلیل مشخصی داشت، افزود: با این وجود در مورد آینده یک هفته و یک ماهه بازار سرمایه می‌توان گفت که انتظار می‌رود روند نوسانی رو به پائین با شیبب کم ادامه داشته باشد و هیچ صعود مطمئنی در این بازه‌های زمانی انجام نشود بلکه فقط با معاملات بلوکی فقط جلوی نزول بیشتر شاخص گرفته می‌شود.

شجاع تصریح کرد: شاخص‌سازی با معاملات بلوکی، کم و بیش از نزول شاخص سهام جلوگیری کرده است به‌گونه‌ای که فعلا با کف نسبی برای شاخص و بسیاری از سهام‌ها روبه‌رو هستیم.

وی اضافه کرد: در دی و بهمن هر سال، حقوقی‌های بزرگ برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، دست به فروش سهام می‌زنند که به آن نزول فصلی اطلاق می‌شود. این در حالی است که بازار بسیار کم عمق و کم حجم شده و در همین حال گرفتار موضع شاخص‌سازی نیز شده است.

شجاع اظهار کرد: اینکه در دی و بهمن حقوقی‌ها هم بخواهند شاخص‌سازی کرده و هم با فروش سهام، نقدینگی خود را تامین کنند، کار بازار را پیچیده‌تر و پرچالش‌تر خواهد کرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70