۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

خارجی ها به جای سهام صکوک می خواهند

خارجی ها به جای سهام صکوک می خواهند
کد: 11737   تاریخ انتشار :۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۵

 به گزارش TSEpress   سعید شمسی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری اغلب در اواخر دوره مالی می توانند از موجودی نقد قابل مشهودی در تزارنامه بهره ببرند و عمده آن را در افزایش سرمایه ها به کار می‌گیرند. این در حالی است که به دلیل کاهش تقسیم سود نقدی در مجامع شرکت‌ها ، حجم نقدینگی در گردش صندوق ها به شدت با کاهش مواجه شده است.

مدیر پورتفولیوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری افزود: طی سه سال گذشته هزینه مالی بنگاههای اقتصادی از رقم سه هزار میلیارد تومان به 14 هزار و یکصد میلیارد تومان افزایش یافته و این در حالی است که درآمد شرکت ها در بودجه های برآوردی در سال مالی جاری از 59 هزار میلیارد تومان به 43 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این موضوع نشان می دهد که با وجود افزایش هزینه های شرکت ها اما درامد به همان نسبت افزایش نیافته و حتی با کاهش نیز مواجه بوده است. ازسویی دیگر کاهش حجم فروش و افزایش بهای تمام شده فروش شرکت ها همچنان از سوداوری انتظاری شرکت ها در دوره های عملکردی می کاهد.

این مقام مسئول با اشاره به رفت و آمد هیات های سرمایه گذاری خارجی به کشور عنوان کرد: خارجی ها درایران بیش از آنکه علاقه مند برای خرید سهام شرکت ها باشند، به دنبال صکوک و ابزار های مالی با درآمد ثابت هستند، چرا که سود صکوک بالاتر از تورم بوده و این موضوع برای آنها جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: کاهش سودآوری شرکت ها به این معنی است که با معیار «نسبت قیمت بر درآمد» 5.5 مرتبه ای بازار سهام می توان ارزش 240 هزار میلیارد تومانی را برای بازار سهام انتظار داشت و این یعنی کاهش 7 تا 8 درصدی شاخص کل بورس است.

این تحلیل هولناک نشان می‌دهد که اگر اتفاق مثبتی طی ماههای آینده رخ ندهد، باید تا نقطه 56 هزار واحد برای شاخص کل بورس انتظار ریزش داشته باشیم، چرا که نقطه بهینه ورود سرمایه گذار به بازار در همین محدوده است.

وی افزود: این مسئله ارزندگی سهام شرکت ها را نیز تحت تاثیر قرار داده چراکه شرکت ها اکنون با مشکل کاهش سودآوری مواجه شده‌اند، از سوی دیگر اغلب شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی ترجیح داده اند، تا نقدینگی خود را در اوضاع رکود فعلی بر اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار متمرکز کنند. چرا که از دریافت سود نقدی در مجامع سالیانه مایوس شده اند.

شمسی نژاد با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصاد سنتی مبتنی بر فروش نفت ارزان به سمت اقتصاد پویا است، عنوان کرد: لزوم پرهیز از خام فروشی در کشور در حالی تاکید می شود که صندوق‌های بازنشستگی به دلیل مواجهه با موجی از مستمری بگیران و بازنشستگان همواره نیازمند تقسیم سود نقدی بالا در مجامع سالیانه شرکت های تابعه هستند، چرا که مجبور به پرداخت دو سوم حقوق دولت است.

وی عدم یکپارچه بودن نظام اقتصادی کشور را مشکل اصلی اوضاع فعلی دانست و گفت: تا وقتی داده های سودآوری شرکت ها و بنگاههای اقتصادی تغییر نیابد، با واژه هایی همچون مفت خوری و یا بورژوازی نمی توان بازار سرمایه را متهم به ناکارآمدی کرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70