۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

در روزهای رکود عمیق، تک‌رقمی شدن تورم نقطه به نقطه خوشحالی ندارد

در روزهای رکود عمیق، تک‌رقمی شدن تورم نقطه به نقطه خوشحالی ندارد
کد: 14047   تاریخ انتشار :۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: وقتی فعالیت اقتصادی انجام نمی‌شود، طبیعتا تورم هم رشد نمی‌کند.

  به گزارش  TSEpress   حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه اظهار کرد: معیار و مبنا در بررسی عملکرد تورم در اقتصاد، متوسط تورم است، یعنی "تورمهای منتهی به یا  تورم متوسط" که بانک مرکزی محاسبه می کند. مهم تورم متوسط است و تورم نقطه به نقطه در ارزیابی تورم اهمیت چندانی ندارد.

دولت از طریق افزایش نقدینگی تامین مالی می کند

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در طول دو سال گذشته بیان کرد: در اقتصاد ما  اکنون یکی از  مسائل مهم رشد نقدینگی و افزایش بدهی دولت به بانکهاست. در حال حاضر بدهی بانکها به بانک مرکزی هم در حال افزایش بوده و دولت از طریق افزایش نقدینگی در حال تامین مالی خودش است. مشکلات بودجه جاری دولت هم هرچه به ماههای پایانی سال می رسیم بیشتر خودش را نشان می دهد.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد افزود: از طرف دیگر براساس اعلام مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت منفی بوده است و رکودی هم که در اقتصاد حاکم بوده، روز به روز در حال تشدید شدن است. از یک طرف نقدینگی در حال رشد است و از طرف  دیگر تولید رشد پیدا نمی کند. بنابراین باید گفت، گردش نقدینگی در اقتصاد نامناسب است و سیستم بانکی با مشکلات زیادی رو به رو می باشد.

تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه دستاوردی برای دولت نیست

صمصامی خاطرنشان کرد: تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه (که چندان هم مبنایی برای قضاوت کردن عملکرد دولت نیست ) در شرایط فعلی دستاورد مهم اقتصادی برای دولت به حساب نمی آید. اگر دولت می توانست از نقدینگی را به بخش واقعی اقتصاد هدایت نماید که در نتیجه آن تولید و اشتغال افزایش پیدا کند، می توانستیم بگوییم کاهش تورم نشان دهنده سیاست های درست دولت بود، که متاسفانه این چنین نیست.

وقتی فعالیت اقتصادی انجام نمی شود، طبیعی است که تورم هم رشد نکند

وی تصریح کرد: دولت اشراف اطلاعاتی درستی در اقتصاد ندارد و اصلا سیاست هدفمندی را در اقتصاد که مبتنی بر یک تحلیل هدفمند باشد،در این دو سال برای اقتصاد کشور اجرا نکرده است. در حال حاضر فعالیتهای اقتصادی وارد یک رکود بسیار شدیدی شده است. وقتی فعالیتی انجام نمی شود، طبیعی است که شاهد رشد تورم هم نباشیم.

دولت در این دوسال سیاست هدفمندی را انجام نداده که کاهش تورم را ناشی از آن بداند

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد عنوان کرد: البته کاهش تورم به مفهوم کاهش قیمتها نیست. کاهش تورم به معنای این است که رشد قیمتها کمتر شده است. اگر کاهش تورم به همراه افزایش تولید و اشتغال اتفاق می افتاد، خیلی مفید بود. ولی کاهش تورم به مفهوم اینکه رکود هم افزایش پیدا کند نشان دهنده اجرای یک سیاست هدفمند نیست. دولت در این دو سال سیاست هدفمندی را برای اقتصاد انجام نداده که بخواهد ادعا کند کاهش  تورم در نتیجه این سیاست بوده است.

صمصامی خاطرنشان کرد: تعمیق رکود در اقتصاد کشور ناشی از سیاستهای غلط هر دو دولت احمدی نژاد و روحانی است که متاسفانه اکنون نتیجه آن را می بینیم.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70