۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دلایل کاهش صادرات سیمان به عراق

دلایل کاهش صادرات سیمان به عراق
کد: 9229   تاریخ انتشار :۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۴

 به گزارش TSEpress   دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عواملی چون نا امنی‌های منطقه‌ای و عدم ساخت‌وساز در عراق را باعث کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان به این کشور عنوان و اعلام کرد: با توجه به اضافه شدن تعرفه سیمان وارداتی به عراق، احتمالا در آینده شاهد کاهش بیشتر صادرات این محصول خواهیم بود.

عبدالرضا شیخان، درباره کاهش صادرات سیمان در پنج ماهه نخست سال نسبت به نمونه مشابه سال قبل گفت: صادرات سیمان کلینکر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است. با توجه به این‌که حدود ۶۵ درصد صادرات سیمان کشورمان به عراق است، هر تاثیر منفی در صادرات به عراق موجب کاهش کل صادرات سیمان می‌شود. وی در این باره ادامه داد: ظرفیت صادرات کشور ما تا حد زیادی به وضعیت کشور عراق بستگی دارد؛ عواملی مانند گروهک تروریستی داعش، ناامنی‌های منطقه‌ای، عدم ساخت‌وساز در عراق و عدم تزریق بودجه دولت عراق باعث کاهش صادرات سیمان به این کشور شده است. احتمال کاهش بیشتر صادرات سیمان به عراق شیخان به تعرفه اضافه شده بر سیمان وارداتی ایران توسط عراق اشاره و اظهار کرد: در اواخر شهریور و اوایل مهر امسال، عراق تعرفه اضافی برای ورود سیمان به این کشور وضع کرده است که این هم از مواردی است که می تواند کاهش صادرات را در آینده به همراه داشته باشد؛ لذا در حال رایزنی با سازمان توسعه تجارت هستیم که موضوع را حل کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا اوایل شهریور امسال افزایش قیمت سیمان داشتیم؟ گفت: با توجه به این‌که سیمان از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، جزو سایر کالا ها محسوب شده است، هیچ افزایش قیمتی را نداشتیم. همچنین اعلام کردیم که هر کارخانه‌ای در هر منطقه‌ای بتواند بازار را متعادل کند می‌تواند قیمتش را تا سقف ۱۷ درصد افزایش دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: صنعت سیمان در شرایط فعلی با توجه به افزایش هزینه‌های عوامل تشکیل دهنده، باید ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش می‌یافت که بتواند هزینه‌های تولید را پوشش دهد، ولی با توجه به شرایط اقتصادی، رکود ساخت‌وساز و مازاد تولید نسبت به عرضه این اتفاق نیفتاد. وی قیمت مصوب هر تن سیمان فله‌ای تیپ یک را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: میانگین کلی قیمت در سراسر کشور پایین‌تر از این میزان است.

ایسنا

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70