۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دلیل عدم رشد بازار سهام

دلیل عدم رشد بازار سهام
کد: 23690   تاریخ انتشار :۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۰

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا مهرآور امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: دولت در سال گذشته برای تامین منابع مالی لازم و پوشش مخارج خود، بازار بدهی را رونق داد و همین اوراق، رقیب جدی برای سهام در بازار سرمایه شد؛ البته از دید بازار سرمایه، معاملات اوراق بدهی هم در این بازار انجام می‌شود، اما مردم سهام خود را فروختند و در بازار بدهی سرمایه‌گذاری کردند و به همین دلیل، بازار سهام رشد خوبی نداشت.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس افزود: انتظار کارگزاران بورس این است که قوانین و مقررات مورد نیاز برای فعالیت این حوزه وضع شود و البته مسئولان در تدوین آن، دیدگاه بلندمدت داشته باشند؛ به نحوی که اتفاقاتی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا اقدام بانک مرکزی برای اصلاح صورتهای مالی بر اساس استانداردهای IFRS بر روی بازار اثرگذار بود.

وی تصریح کرد: الزام بانک مرکزی به بانکها برای تطبیق صورتهای مالی خود بر اساس IFRS ،بانکهایی را که سالهای گذشته سودآور بودند، زیان‌ده کرد و بنابراین چنین موضوعاتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بازار سهام، نسبت به آینده تردید داشته باشند.

مهرآور افزود: تمامی قوانین و مقررات دست و پاگیر باید از میان برداشته شود که البته سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال ساماندهی مقررات و حذف حجم مبنا و محدودیت معاملات برای کارگزاران است؛ ضمن اینکه باید برای باز و بسته شدن نمادها نیز باید فکری کرد.

به گفته وی باید شرایطی را فراهم کرد که سهامداران به آینده بازار امیدوار بوده و به نقدشوندگی سهام خود اطمینان داشته باشند. این امر سبب می شود که آنها به جای سپرده‌گذاری در بانکها، سهام بخرند و مطمئن باشند که پول آنها بلوکه نمی‌شود؛ در حالی که هم اکنون نقدشوندگی در بازار سهام ایران به شدت پایین است و همین امر، سبب می‌شود که مردم به جای اینکه در بازار سهام وارد شوند، سپرده گذاری در بانکها را ترجیح دهند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری سامان خواستار دوطرفه شدن بازار سهام ایران شد و افزود: حیف است که بازار سرمایه ایران در الگوی جهانی کار کند و بازار آن یک طرفه باشد. این درحالی است که خبرهای خوشی از بازار سرمایه در سال ۹۶ به گوش می‌رسد و صورتهای مالی شرکتها که منتشر می‌شود، نویدبخش روزهای خوب به خصوص در آستانه انتخابات است.

وی در مورد وضعیت اقتصادی فعلی کارگزاران بورس گفت: در حال حاضر وضعیت کارگزاری‌های بورس به لحاظ اقتصادی نا مناسب نیست؛ البته در یک سری معاملات سنتی که از سوی کارگزاران انجام می‌شود، برخی هزینه‌ها تحمیل می‌شود؛ ضمن اینکه برخی اقدامات و تصمیمات منجر به افزایش هزینه‌های کارگزاری‌های بورس می‌شود که برای آنها از قبل پیش‌بینی نشده بود. نمونه آن هم هزینه پسماند است که به این کارگزاری‌ها تحمیل شده است.

مهرآور افزود: کانون کارگزاران در این رابطه بارها و بارها با مکاتبه با دستگاههای ذیربط از جمله مجلس، موضوع مذکور را پیگیری کرده و امیدواریم که حل شود؛ اما به هرحال چنین تصمیمی، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه را به کارگزاران تحمیل می‌کند.

مهر آور در ادامه این نشست با بیان اینکه معامله گران برخط (آنلاین) از این پش می توانند با کمتر از یکصد هزار تومان نیز از طریق سامان پیشتاز در بازار سهام معامله کنند، عنوان کرد: پیش از این شرکت های کارگزاری برای ارایه خدمات به مشتریان خود با مشکل مواجه بودند که پس از دستور رییس سازمان بورس برای واگذاری خدمات کارگزاری‌ها بر اساس سلایق خود امکان توسعه سامانه‌های یکپارچه تحلیلی و معاملاتی فراهم شده است.

وی افزود: نرم افزار پیشتاز هم اکنون توانسته با دسته بندی و یکپارچه سازی تحلیل های بنیادی و تکنیکالی رایج دنیا در یکجا امکان رصد لحظه ای پرتفوی را برای سرمایه گذاران با ضریب خطای نزدیک به صفر فراهم کند.

در این سامانه ضمن برطرف شدن خطای یک ثانیه ای برای معامله گران برخط تبعیض ها در روند معاملات را برچیده و تمامی پلت فرم های بین المللی در این نرم افزار گنجانده شده که بطور رایگان در اختیار معامله گران برخط قرار گرفته است.

در این سامانه امکان معامله هم زمان میان همه بورس ها و بازار ها از جمله بازار آتی سکه در کنار اوراق بهادار فراهم شده و بطور کلی انقلاب در معاملات آنلاین از طریق سامانه پیشتاز صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان گفت: در این نرم افزار یکپارچه سازی کلیه پنل های معاملاتی و باشگاه مشتریان ،نرم افزار تحلیل تکنیکال فوق پیشرفته ،محاسبه نقطه سر به سر در پرتفوی و معاملات روزانه، دریافت سابقه معاملاتی سهام در زمان انجام معامله، ارایه رهنده پرتفوی به تفکیک صنعت و ارایه فهرست ملموس و آنلاین ، استفاده از ربات های محاسباتی و خبری و همچنین تحلیل های روزانه ، هفتگی و ماهانه بطور آنلاین فراهم شده است.

وی افزود: هم اکنون معامله گران برخط در حالی برای انجام معامله در بازار باید حداقل از مانده ۱۰۰ هزار تومانی در حساب کارگزاری خود برخوردار باشند که در این سامانه به دلیل عملیات تلفیقی و یا به اصطلاح کپسولی آنلاین و آفلاین این شرط برداشته شده و به این ترتیب ضمن امکان معامله لحظه ای در بازار پایه توافقی و یا حق تقدم ها بدون مراجعه به کارگزاری از یک سهم هیچ معامله گری جا نخواهد ماند.

download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

اقتصاد   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70