۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

زیان ۴۳۰میلیارد تومانی یک بانک نیمه دولتی در سال ۹۵

زیان ۴۳۰میلیارد تومانی یک بانک نیمه دولتی در سال ۹۵
کد: 24419   تاریخ انتشار :۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۸

  به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس، اولین صورت سال ۹۵ بانک‌ها که البته صورت مالی حسابرسی نشده است، توسط بانک تجارت تدوین شد.

طبق صورت مالی ارائه شده، این بانک سال ۹۵ را با ۴۳۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان زیان به پایان رسانده که البته نسبت به سال ۹۴  زیان آن حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است، این زیان موجب افزایش زیان انباشته بانک به ۱۱۶۹ میلیارد تومان شده است.

در ترازنامه بانک، هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول با ۱۰۲ درصد رشد ۱۳۷۲ میلیارد تومان و بدهی به بانک‌ مرکزی و صندوق توسعه ملی ۹ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان ثبت شده است. این بدهی رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۴ داشته است.

البته در یادداشت‌های توضیحی درج شده است که از مجموع ۹۸۳۴ میلیارد تومان، ۵۳۴۰ میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی و ۱۷۰۶ میلیارد تومان آن بابت عاملیت صندوق توسعه ملی بوده است.

همچنین ۷۶۵ میلیارد تومان از بدهی، بابت بدهی به حساب ذخیره ارزی است.

بنابراین علت اصلی رشد شدید بدهی بانک تجارت به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، افزایش حجم اضافه برداشت از ۱۸۷۹ میلیارد تومان به ۵۳۴۰ میلیارد تومان و افزایش تسهیلات دریافتی از ۹۲ میلیارد و ۸۸۱ میلیون تومان به ۱۷۰۶ میلیارد تومان است.

درآمد بانک تجارت از تسهیلات اعطایی و وجه التزام با ۳۵ درصد افزایش به ۱۴ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان رسیده و سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری ۱۴۸۵ میلیارد تومان درج شده است که مجموع درآمدهای مشاع بانک را با ۲۴ درصد رشد به ۱۶ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان می‌رساند.

براساس این صورت مالی، سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۱۳۸ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سهم سود سپرده‌گذاران دقیقا همان رقم ۱۳ هزار و ۱۳۸ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

در واقع اختلاف بین سود قطعی و سود علی‌الحساب صفر است که این به هیچ وجه با قانون بانکداری بدون ربا مطابقت ندارد.

هزینه کارکنان بانک در سال ۹۵ تنها ۴ درصد رشد کرده اما سایر هزینه‌های اجرایی با ۳۴ درصد رشد به ۱۰۱۸ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش فارس، این صورت مالی حسابرسی نشده توسط سازمان حسابرسی و بررسی و تعدیل نشده توسط بانک مرکزی است و این احتمال وجود دارد که با تعدیل‌هایی انجام می‌شود، حجم زیان‌دهی بانک تجارت افزایش یابد.

* ارقام به میلیارد تومان

عنوان رقم درصد تغییر
جمع درآمدهای مشاع ۱۶،۱۶۸ ۲۴+
سود تسهیلات اعطایی و وجه التزام ۱۴،۶۸۲ ۳۵+
سود خالص از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها ۱۶،۱۶۸ ۲۴+
سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری ۱۳،۱۳۸،۶۱۱ ۱۲+
سهم سود سپرده‌گذاران ۱۳،۱۳۸،۶۱۱ ۱۲+
مابه‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب ۰ ۰
هزینه کارکنان ۲،۰۹۳ ۴+
سایر هزینه‌های اجرایی ۱،۰۱۸ ۳۴+
هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول ۱،۳۷۲ ۱۰۲+
زیان خالص ۴۳۰ ۳۶-
زیان انباشته ۱،۱۶۹ ۵۸٫۵+
بدهی به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ۹،۸۳۴ ۱۲۴+
اضافه برداشت از بانک مرکزی ۵،۳۴۰ ۱۸۴+
تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی ۱،۷۰۶ ۱۷۳۷+
تسهلات دریافتی از صندوق توسعه ملی ۷۶۵ ۴٫۷+

انتهای پیام/م

بانک تجارت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70