۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
تحلیل ها

سایه بحران بر سر حتاید!

سایه بحران بر سر حتاید!
کد: 12569   تاریخ انتشار :۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۰

شرکت تاید واتر خاورمیانه ( حتاید) در گزارش شش ماهه خود با اعلام 324 ریال سود خالص به ازای سهم، حدود 42 درصد از سود  766 ریالی سال 94 خود را پوشش داد. بررسی صورتهای مالی شرکت نشان از کاهش درآمدها، افزایش هزینه ها، کاهش کیفیت سود شرکت  و افزایش ریسک عملیاتی شرکت دارد. آمارهای شرکت نسبت به سال گذشته بدتر شده است و شرکت را در آستانه ورود به مرز بحرانی قرار داده است. عمده ترین مشکل شرکت کاهش خدمات و درآمد ناشی از امور بندری می باشد که به نوعی میتواند ناشی از فشار رکود و تحریمها باشد. سود شرکت حساسیت فراوانی به درآمد امور بندری دارد و در صورت خروج از رکود میتوان شاهد عملکرد چشمگیر این سهم از محل افزایش درآمدهای امور بندری در سالهای آتی  باشیم.  در ادامه به بررسی مهمترین نکات صورتهای مالی این شرکت پرداخته ایم:

  • فروش شرکت در بودجه سال 94 حدود 30 درصد نسبت به 12 ماهه 93 با کاهش برآورد شده است. در شش ماهه نخست نیز حدود 50 درصد آن معادل 70 میلیارد تومان محقق شده است. فروش شرکت در شش ماهه نخست نسبت به شش ماهه سال گذشته  حدود 33 درصد کاهش یافته است که آمار بسیار نگران کننده ای می باشد. عمده ترین دلیل کاهش سود شرکت نسبت به دوره مشابه شش ماهه 93، کاهش 20 درصدی درآمد ناشی از امور بندری می باشد که از بیش از 100 میلیارد تومان در شش ماهه 93 به 81 میلیارد تومان در شش ماهه 94 رسیده است با این وجود حاشیه سود شرکت از محل امور بندری افزایش یافته است و از 16 درصد در شش ماهه نخست سال 93 به 21 درصد در شش ماهه 94 رسیده است. در ادامه خواهی مدید که این افزایش حاشیه سود از محل کاهش هزینه های پرسنلی خدمات پیمانکاری اتفاق افتاده است. اگرچه که تضمینی برای رشد درآمدها و حاشیه سود شرکت از این محل وجود ندارد و با توجه به ماهیت این صنعت ممکن است شرکت دوباره با افزایش هزینه ها و کاهش حاشیه سود مواجه گردد. در حوزه درآمدهای ترانزیتی و آموزشی، در شش ماهه نخست 94 شرکت  حدود 600 میلیون تومان زیان کرده است که البته در مدت مشابه سال گذشته  از این دو محل حدود 800 میلیون تومان سود نصیب شرکت شده بود. در آمد ناشی از خدمات کامپیوتری نیز به شدت کاهش پیدا کرده است و از 3.7 میلیارد تومان در مدت شش ماهه 93  به 900 میلیون تومان در شش ماهه 94  کاهش پیدا کرده است.

  • بهبود حاشیه سود شرکت به دلیل کاهش قابل توجه هزینه های پرسنلی شرکت در بخش پیمانکاری می باشد. هزینه نیروی انسانی و پرداختیهای نیروی انسانی کاهش چشمگیری داشته است و حدود 36 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. کارانه، هزینه بازخرید،  بیمه ، اضافه کاری و ... به شدت کاهش یافته است و باعث تقویت حاشیه سود شرکت در دوره شش ماهه 94 شده است.

  • در بخش هزینه های عمومی و اداری رشد هزینه های معقول و به اندازه بوده است. هزینه های عمومی و اداری شرکت حدود 13 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

  • آیتم هزینه ای که افزایش چشمگیری داشته است و نه شرکت و نه حسابرس در خصوص آن توضیحی ارایه نکرده است مبلغ سایر هزینه های عملیاتی می باشد که در سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی شناسایی شده است. اگرچه در این سرفصل ، شرکت در شش ماهه نخست حدود 5 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است اما به دلیل شناسایی هزینه ای با عنوان" سایر هزینه های عملیاتی به مبلغ 11.4 میلیارد تومان، در نهایت زیان 6.4 میلیارد تومانی در این سرفصل در گزارش شش ماهه منعکس شده است.

  • شرکت حدود 7.2 میلیارد تومان سود غیر عملیاتی در حسابهای شش ماهه شناسایی کرده است که عمدتا به دلیل فروش ساختمان شرکت به مبلغ 45 میلیارد تومان و بازپرداخت بدهیهای شرکت بوده است که از این بابت مبلغ فوق در حسابها شناسایی شده است.

  • سود خالص شرکت در شش ماهه نخست نیز حدود 26 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

  • نکته منفی دیگر در حسابهای شرکت، تعدیل سنواتی می باشد که در شش ماهه نخست معادل 18 میلیارد تومان انواع هزینه های مالیاتی را به شرکت تحمیل کرده است که رقم بسیار بسیار بزرگی می باشد. در شرکتهای خدماتی معمولا اختلافات قابل توجهی در سرفصل هزینه مالیات شرکت با اداره کل مالیات وجود دارد و معمولا تعدیل سنواتی این شرکتها ( خدماتی و پیمانکاری) در این سرفصل در دوره های بعدی همواره بالا می باشد.  اگرچه تعدیل سنواتی بر عملکرد دوره شش ماهه اثری ندارد اما به شدت باعث کاهش سود انباشته شرکت  شده است و آن را از 114 میلیارد تومان به 98 میلیارد تومان کاهش داده است.

منبع:مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر  / سامانه تدان

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70