۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سخنگوی دولت:رشد اقتصادی امسال مثبت دو می‌شود

سخنگوی دولت:رشد اقتصادی امسال مثبت دو می‌شود
کد: 2529   تاریخ انتشار :۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۰

به  گزارش TSEpress به نقل از خبرگزاری فارس، پس از آنکه مخالفان و موافقان کلیات بودجه 94 در صحن علنی مجلس نظرات خود را اعلام کردند محمدباقر نوبخت معان رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خطاب به نمایندگان مجلس در صحن علنی گفت: بودجه 94 در شرایطی متفاوت و سخت در حال بحث و بررسی است. در شرایطی که حلقه محاصره تنگتر و فشار سیاسی دشمن هم سخت‌تر شده است. قیمت نفت در طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه به این حد تنزل پیدا نکرده و با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب اسلامی مترصدند که آثار ضعف و ناتوانی را در اداره کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مشاهده کنند.

وی ادامه داد: بنده به عنوان سخنگوی دولت رسما اعلام می‌کنم هر چه فشار دشمن سخت‌تر و حلقه محاصره تنگ‌تر باشد با ظرفیتی که در کشور داریم در سایه اتحاد فرزندان ملت و بین دولت و مجلس کشور را به خوبی اداره خواهیم کرد.

وی با قدردانی از مجلس در خصوص بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 94 خاطر نشان کرد: در 70 روزی که لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم حقا و انصافا در راستای گره‌گشایی بدون هیچ نگرش سیاسی تلاش کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس و دولت را در شرایطی که الان دارد، تلاش کردند «دشمن شاد نگردانند».

سخنگوی دولت با بیان اینکه همانطور که امروز شما نمایندگان ملت در حال ارزیابی و قضاوت هستید، دیگران هم در حال نظارت و ارزیابی ما هستند، همانطور که ملت صدای ما را می‌شنود و به دقت روی آن اظهار نظر می‌کند دیگران هم از اولین ساعات مترصد حرکت بین دولت و مجلس برای قضاوت هستند تا بلافاصله تحلیل‌های مختلف خود را بگذارند و امروز انشاالله سرافراز خواهیم بود.

نوبخت با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه 94 تصریح کرد: شاخص بودجه طبق ماده یک محاسبات عمومی یک پیش‌بینی منابع و مصارف است که در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف مورد نظر برای یک سال مالی ارائه می‌شود. شما باید توجه کنید و ببینید آنچه در لایحه بودجه 94 دیده شده متناسب با سیاست‌های حاکم بر این بودجه یعنی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در قانون برنامه پنجم توسعه و اقتصاد مقاومتی هست یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های بودجه در 4 هدف مطابق با سیاست‌های کلان کشور است، اینگونه توضیح داد که افزایش رشد سرمایه‌گذاری دقیقا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و اگر در 2 سال متوالی با رشد منفی اقتصادی در بودجه مواجه بودید امسال رشد اقتصادی مثبت 2 را شاهد خواهید بود.

همچنین رشد سرمایه‌گذاری 4 درصدی را در این بودجه آورده‌ایم که هم در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه و هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی در پاسخ به نمایندگانی که اعلام کرده بودند کجای این لایحه اجرای اقتصاد مقاومتی به چشم می‌خورد، گفت: همین اعداد و ارقام که در بودجه آثار آن موجود است مؤید این حرف است وقتی تورم از 40 درصد کاهش یافت و برای سال آینده نرخ 14 درصد را در نظر گرفته‌ایم دقیقا سیاست‌ها و برنامه‌ای است که مد نظر قرار گرفته است. دوستانی که می‌گویند به کلیات بودجه رأی ندهیم و گزارش را به کمیسیون تلفیق برگردانیم باید پرسید شما در مورد ارقام منابع چه کاری را متصور می‌دانید که دولت باید انجام دهد. بودجه باید به درآمد مالیاتی متکی باشد و از نظر وابستگی به نفت کاهش داشته باشد که دقیقا آن را ارائه کرده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امسال در بودجه‌ریزی 8 درصد وابستگی به نفت را کاهش داده‌ایم، تصریح کرد: بودجه سال 94 کمترین بودجه وابسته به نفت است و از کمیسیون تلفیق به دلیل آنکه پس از ارائه بودجه منفی 23 درصد وابستگی به نفت را مجددا کاهش دادند تشکر می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی فقط یک واژه نیست بلکه باید در منابع دیده شود افزود: راجع به مصارف هم سخنانی به میان آمد و باید پرسید چه مصرفی خوب است که بودجه باید در آن راستا باشد. در چنین شرایطی همه منتظرند با کمک دولت و مجلس و رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کنند در شرایط سخت تحریم کلیات لایحه بودجه به اکثریت آراء به تصویب رسیده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: در شرایطی که دولت بودجه را به وقت آورده و 70 روز در مجلس بوده که رأی بیاورد اینکه گفته می‌شود بودجه مجددا برود و به یک دوازدهم در سال بعد تصویب شود چه مفهومی دارد؟ جامعه و افکار عمومی قطعا چنین انتظاری را ندارد. ما اکنون باید آئین‌نامه مرتبط را بنویسیم.

وی در مورد میزان اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه هم به این نکته اشاره کرد که در سال 93 میزان اعتبارات عمرانی 41 هزار میلیارد تومان بود و این را قبول داریم که باید دولت بودجه‌های جاری خود را کم کرده و به بودجه عمرانی اضافه کند.

سخنگوی دولت افزود: اگرچه در برخی نکات نظر دولت با کمیسیون تلفیق مطابقت نداشت اما نظرات کمیسیون تلفیق را منصفانه و کارشناسانه دانست و آن را تأیید کرد.

وی در مورد کاهش قیمت نفت و بحث یارانه‌ها به این نکته اشاره کرد که دولت در جهت انضباط‌دهی حرکت کرده است، فقط در یک قلم از محل یارانه‌ها دولت 4800 میلیارد تومان برای ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان از همین بودجه استفاده کرده است و باید پرسید کجا در این سال‌ها اینگونه بوده است، این همه رضایتی که در مردم ایجاد شده از همین کارهاست.

نوبخت از اجرای برنامه مسکن حمایتی و اختصاص مبلغی برای اشتغال‌زایی خبر داد و گفت: سال آینده 1300 میلیارد تومان اعتبار برای مسکن ارزان و وام‌های ارزان قیمت مسکن در راستای طرح‌های حمایتی و ترویجی خواهیم گذاشت. همچنین یک هزار میلیارد تومان برای مقابله با افزایش نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی خواهد بود، 158 هزار میلیارد تومان هم که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ایم در راستای همین مصارف است که قطعا دشمن را مأیوس خواهد کرد.این شایسته نیست لایحه‌ای که در کمال همکاری دقیقا در روز 15 آذر حتی اجازه ندادیم حتی یک روز هم به تأخیر بیفتد به مجلس تقدیم شد به کمیسیون تلفیق برگردد. چه فرقی بین تلاشی که دولت برای تأمین نظر شما دارد با برخی بی‌توجهی‌های دیگر وجود دارد؟

وی گفت: تعهد می‌کنیم تا آئین‌نامه‌های اجرایی این لایحه را نیز تا پایان سال انجام دهیم.

وی در مورد افزایش حقوق کارمندان در سال جدید هم گفت: برخی می‌گویند چرا اینقدر حقوق‌ها را افزایش دادید، ما حداقل 14 درصد به حقوق کارمندان اضافه کردیم. ما دلمان می‌خواهد تا 40 درصد هم افزایش دهیم ولی از کجا بیاوریم، والله برنامه اداره کشور با برنامه سخت اقتصادی که برای نظام جمهوری اسلامی کار را دشوار کرده‌اند آسان نیست. شما باید ما را کمک کنید که لایحه‌ای را که به موقع آورده‌ایم و 70 روز در مجلس مانده تصویب شود نه اینکه برخی بگویند آن را رد می‌کنیم.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931126001223#sthash.zCNhKhfy.dpuf

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70