۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سطح ذخایر طلای چین

سطح ذخایر طلای چین
کد: 7726   تاریخ انتشار :۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵

دولت چین درصدد است تا با افزایش سطح ذخایر طلا، ضمن تنوع بخشیدن به منابع ارزی خود، از ملحق شدن «یوآن» به سبد ارزی «حق برداشت ویژه» صندوق بین المللی پول حمایت نماید.

 به گزارش TSEpress  به نقل از  ارانیکو بر اساس ارقام منتشره از سوی بانک مرکزی چین، میزان دخایر طلای چین در پایان ماه جولای به 53.93 میلیون اونس تروی (معادل 1677 تن) افزایش پیدا کرد. این رقم در ماه ژوئیه 53.32 میلیون اونس (1659 تن) گزارش شده بود. به گزارش «چاینا دیلی» چین، که دومین مصرف‌کننده بزرگ طلای جهان بشمار می‌آید، ماه گذشته با انتشار آمار حجم ذخایر طالی خود به شش سال سیاست مخفی کاری در زمینه میزان ذخیره طلای خود پایان داد و با انتشار آمار مربوطه مشخص گردید که سطح ذخایر طلای این کشور از سال 2009 تاکنون 57 درصد افزایش داشته و با پیشی گرفتن از روسیه به پنجمین دارنده ذخایر طلا در حهان بشمار می‌آید. ده‌ها سال پس از کنار گذاشته شدن طلا به عنوان پشتوانه ارزش پولی، هنوز این فلز گرانبها بخش عمده‌ای از دخایر بانکهای مرکزی در سراسر دنیا را شامل می شود و دولت چین ، به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، قصد دارد تا بدین وسیله با تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی خارجی خود، جایگاه واحد پول ملی خود ، یوآن را، در سطح بین‌المللی تقویت نماید. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در آسیا در این زمینه اظهار داشت: «چینی‌ها درصدد تنوع بخشیدن به ذخایر خارجی خود بوده و در این میان به دلالی در بازار طلا نیز دست می‌زنند. بانک مرکزی چین قصد دارد تا با این اقدام پشتوانه «یوآن» به عنوان یک ارز معتبر بین‌المللی را تقویت کند.» بر اساس آمار ارایه شده از سوی «شورای جهانی طلا» در حال حاضر آمریکا با 8133.5 تن دارای بزرگترین ذخیره طلا در جهان است. بسیاری از کشورهای جهان طی چند سال اخیر اقدام به افزایش سطح ذخایر طلای خود نموده و بدین ترتیب جریان فروش ذخایر طلا که از اواخر دهه 80 آغاز شده بود، روند معکوس یافته است. بسیاری از بانکهای مرکزی در سراسر جهان که ذخایر پولی آنها عمدتاٌ به صورت تعداد معدودی از ارزهای معتبر بین‌المللی نگهداری می‌شود، اکنون در تلاش هستند تا به منظور محافظت خود در برابر نوسانات ارزی، بخشی از ذخایر خود را به طلا تبدیل نمایند. انتظار می‌رود طی سالجاری میلادی بین 400 تا 500 تن طلا توسط بانکهای مرکزی خریداری شود. روسیه حجم ذخایر طلای خود را از سال 2005 تاکنون به سه برابر افزایش داده است. بهای طلا در بازار سنگاپور طی روز جمعه 14 اگوست، 23 مردادماه، با 0.2 درصد افزایش، به 1116.7 دلار رسید. اقدامات چین در جهت تقویت ارزش برابری پول ملی خود در حالی صورت می‌گیرد که صندوق بین‌المللی پول IMF، قصد دارد تا پایان سالجاری در مورد پیوستن «یوآن» به سبد پولی «حق برداشت ویژه - SDR » تصمیم گیری کند. این اقدام «یوآن» را در کنار سایر ارزهای معتبر جهانی شامل دلار، یورو، ین، و پوند استرلینگ قرار خواهد داد. بر اساس استانداردهای تعریف شده برای SDR ، کشورهایی که واحد پولشان در این مجموعه قرار می‌گیرد موظف هستند حجم دخایر طلای خود و ارزش روز آن را بصورت ماهانه به صندوق گزارش نمایند. بدین منظور چین موظف خواهد بود تا از دستورالعمل صندوق موسوم به «استاندارد ویژه ارایه اطلاعات -SDDS » پیروی نماید. با این حال انتشار ارقام ذخایر طلا از سوی چین موجب ناامیدی کارشناسان بازارهای جهانی طلا و ارز شده است. آنها امید داشتند که چینی‌ها مخفیانه تا سه برابر این رقم اقدام به ذخیره سازی نموده باشند. به گفته کارشناسان چنانچه چینی‌ها بصورت منظم آمار ذخایر ماهانه طلای خود را منتشر کنند این امر می تواند به شفاف سازی آمار دقیق خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی در سراسر جهان کمک نماید.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70