۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سقوط قیمت نفت به کمترین میزان در ۱۱ سال گذشته

سقوط قیمت نفت به کمترین میزان در ۱۱ سال گذشته
کد: 13458   تاریخ انتشار :۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۴

ده روز بعد از عدم تفاهم کشورهای عضو اوپک بر سر تعیین سقف تولید نفت این سازمان، قیمت‌های جهانی نفت با شتاب رو به سقوط گذاشت و هم اکنون به کمترین میزان طی ۱۱ سال گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آخرین آمارهای قیمت نفت حاکی است که عصر روز دوشنبه ۲۳ آذرماه، قیمت برنت دریای شمال به ۳۷ دلار و ۵۰ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به بشکه‌ای ۳۵ دلار و ۸۵ سنت سقوط کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که قیمت‌های روز جاری نفت، کمترین میزان طی ۱۱ سال گذشته است.

در این میان آخرین آمار به روزرسانی شده سایت اوپک نیز حاکی است که قیمت سبد نفتی این سازمان در روز شنبه (دو روز پیش) به ۳۳ دلار و ۷۶ سنت سقوط کرده که کمترین میزان از خرداد ماه سال ۱۳۸۳ است.

با توجه به کاهش مدام قیمت‌های نفت در دو روز گذشته، انتظار می‌رود که قیمت سبد نفتی اوپک در روز دوشنبه کمتر از میزان روز شنبه باشد.

اعضای اوپک ۱۳ آذرماه بر سر تعیین یک سقف تولید جدید به توافق نرسیدند، موضوعی که باعث سقوط قیمت نفت به کمترین میزان طی هفت سال گذشته در ۱۹ آذرماه شد و این رقم تا کنون سیر نزولی خود را ادامه داده است.

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه سال گذشته میلادی از ۱۰۸ دلار به سطح کنونی رسیده است. آذرماه سال گذشته نیز عدم تفاهم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت جهت حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام باعث افزایش آهنگ سقوط قیمت آن شد.

آنچه که به عنوان مهم‌ترین عامل سقوط قیمت نفت عنوان می‌شود، وجود حجم عظیمی از نفت مازاد بر مصرف در بازارهای جهانی است.

عربستان به همراه دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر این عقیده‌اند که این سازمان باید به جای حمایت از قیمت نفت، به سهم خود در بازارهای جهانی توجه کند، چرا که هزینه بالای تولید نفت در اکثر میادین کشورهای دیگر، خصوصاً نفت شیل آمریکا با پایین افتادن قیمت نفت توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد و بازارهای جهانی نفت در سال‌های پیش رو تعادل خود را بازخواهد یافت.

در همین زمینه آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد حاکی است که تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۵ به حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسید، اما برای سال آینده انتظار می رود که به ۸.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

اما آنچه که باعث سقوط آزاد قیمت نفت به رغم گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا شده است، اوج گرفتن تولید نفت اوپک و انتظار بازارهای جهانی به افزایش تولید نفت ایران در ماه‌های پیش رو است.

اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد می‌گوید که ۱۲ عضو این سازمان در ماه گذشته در مجموع روزانه نزدیک به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌اند که ۲۳۰ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر است.

این در حالی است که اعضای اوپک توافق کرده بودند که سقف تولید در رقم ۳۰ میلیون بشکه باشد. بر اساس برآورد اوپک، تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر روزانه ۲.۱ میلیون بشکه بیشتر از نیاز به نفت اوپک در بازارهای جهانی بود.

گزارش اوپک می‌افزاید که نیاز به نفت اوپک در سال آینده میلادی تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ایران نیز می‌گوید که انتظار می‌رود تا یک ماه آینده تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و این کشور می‌خواهد در سال آینده روزانه تا یک میلیون بشکه به تولید کنونی خود بیفزاید.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70