۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سیاست انقباضی بانک‌مرکزی عامل‌افزایش نرخ‌ارز

سیاست انقباضی بانک‌مرکزی عامل‌افزایش نرخ‌ارز
کد: 8409   تاریخ انتشار :۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۶

سیاست انقباضی بانک‌مرکزی عامل‌افزایش نرخ‌ارز/ بررسی‌ برداشت ازصندوق‌توسعه‌ملی

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سیاست انقباضی بانک مرکزی عامل افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر بوده است، گفت: دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی مربوط باید از ورودی و خروج منابع به صندوق توسعه ملی اطلاع داشته باشند،بنابراین اگر برداشتی صورت گرفته باشد در جلسه آتی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موضوع بررسی می شود.

   به گزارش TSEpress  علی محمد احمدی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درمورد شنیده هایی مبنی بر برداشت 12 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: باید توجه داشت در برنامه پنجم برای صندوق توسعه ملی چارچوبی مشخص شده که بر این اساس صندوق نباید وارد عملیات بانکی شود به دلیل اینکه برای هر اقدامی نیاز به تصمیم هیئت امنا است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر وظیفه بانک مرکزی، خزانه داری و امانت داری از منابع صندوق توسعه ملی بوده بنابراین اگر بانک مرکزی اقدام به دخل و تصرف بدون کسب مجوز از منابع صندوق کرده باشد می توان گفت این اقدام تخلف قانونی محسوب می شود.

این نمانیده مردم در مجلس نهم با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص برداشت 12 میلیارد دلاری افزود: باید در این خصوص توضیحات بانک مرکزی نیز شنیده شود، در هر صورت دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی مربوط باید از ورودی و خروج منابع به صندوق توسعه ملی اطلاع داشته باشند بنابراین اگر برداشتی صورت گرفته باشد در جلسه آتی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موضوع بررسی می شود.

سیاست انقباضی بانک مرکزی عامل افزایش نرخ ارز 

احمدی درخصوص نرخ ارز در بازار آزاد با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست انقباضی را پیگیری کرده، گفت: سیاست انقباضی ارزی باعث شده به شدت از تزریق ارز به بازار جلوگیری شود که طبیعی است انجام این کار باعث می شود با رشد تقاضا قیمت افزایش یابد.

وی گفت: درحال حاضر به دلیل موسم حج و سفر حجاج به سرزمین وحی تقاضای ارز در کشور افزایش یافته و نتیجه آن در رشد قیمت ارز موثر بوده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: بانک مرکزی به دلیل جلوگیری از رشد مجدد نرخ تورم از اعمال سیاست انبساطی مالی خودداری می کند./

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70