۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
تحلیل ها

شپلی، شرکتی با بیش از 600 تومان زیان انباشته به ازای هر سهم!

شپلی، شرکتی با بیش از 600 تومان زیان انباشته به ازای هر سهم!
کد: 12575   تاریخ انتشار :۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۲۳

شرکت پلی اکریل اصفهان با نماد شپلی علارغم اینکه در گزارش شش ماهه حسابرسی نشده خود، زیان خالص هر سهم را 1249 ریال اعلام کرده بود در گزارش حسابرسی شده شش ماهه این زیان را با افزایش 13.5 درصدی به 1418 ریال زیان خالص به ازای هر سهم رساند. شرکت، صورتهای مالی 9 ماهه خود را نیز به بازار اعلام کرده است و زیان خود را در گزارش 9 ماهه به 1345 ریال به ازای هر سهم رسانده است. اگرچه شرکت هنوز پیش بینی عملکرد 12 ماهه بر اساس گزارش 9 ماهه را ارایه نداده است اما به نظر می رسد تعدیل منفی دیگری تا پایان سال در انتظار شپلی خواهد بود. در صورتیکه شرکت به همین منوال تا پایان سال مالی خود ادامه دهد امکان افزایش زیان شرکت به اعدادی در محدوده 1700 ریال چندان دور از ذهن نیست. شرکت در پایان 9 ماهه نخست سال مالی 94 بیش از 600 تومان زیان انباشته به ازای هر سهم دارد که قطعا تا پایان سال مالی این زیان افزایش خواهد یافت. باتوجه به قیمت تابلوی سهم( 242 تومان در تاریخ 9 آذرماه) در حال حاضر سهم به قیمت 850 تومان ارزش ذاتی در حال معامله می باشد که بسیار بسیار غیر واقعی ودور از هر گونه منطق مالی و سرمایه گذرای می باشد. شرکت حدود 460 میلیارد تومان بدهی کوتاه مدت و بلند مدت دارد که اقساط تسهیلات دریافتی شرکت نیز مرتبا در حال معوق شدن می باشد.

 شپلی  پکیجی از مشکلات تولید و فروش و هزین های مالی عقب افتاده و انواع و اقسام مشکلات مختلفی است که ممکن است یک کسب و کار با آن روبرو باشد. زیان خالص شرکت در هر دوره در حال افزایش است و رکود حاکم بر صنعت، افزایش هزینه های تولید و افزایش هزینه های مالی شرکت را در وضعیت خطرناکی قرار داده است. شایعه افزایش سرمایه شرکت مدتهاست باعث نوسانهای شدید بر روی این سهم شده است و در شرایطی که در رکود فعلی، امیدی به چشم انداز مثبت شرکتهای سودآور گروه هم  نیز وجود ندارد، شایعه افزایش سرمایه باعث جلب توجه بسیاری از معامله گران نسبت به سهم شده است. توجه داشته باشید که شرکت باید دلیل موجهی برای افزایش سرمایه داشته باشد و معمولا باید بتواند برنامه مدونی را برای خروج از زیان و توجیه افزایش سرمایه به مجمع ، حسابرس و سازمان بورس ارایه دهد. همانطور که در ادامه خواهیم دید، مشکلات شرکت آنقدر عمقی و قابل توجه است که حتی در صورت انجام افزایش سرمایه نیز مدتها طول خواهد کشید تا شرکت بتواند در صنعت به روندی باثبات دست یابد. افزایش سرمایه به خودی خود نمیتواند متضمن سودآوری سهم باشد و قطعا زمانیکه همه سهامداران در انتظار این خبر سوخته افزایش سرمایه  باشند ممکن است در فضای بیم و امید شکل گرفته حول سهم،  تنها متضرر واقعی معاملات سهام این شرکت در بازار باشند. در ادامه نگاهی به وضعیت گزارش حسابرسی شده شرکت در شش ماهه نخست سال 94 خواهیم داشت:

  1. فروش: شرکت در گزارش شش ماهه حسابرسی شده خود، 249 میلیارد تومان فروش در نظر گرفته بود که در گزارش 9 ماهه 148 میلیارد تومان معادل 59 درصد ان را پوشش داده است.  فروش شرکت در 9 ماهه نخست سال مالی 94 حدود 4.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. شرکت سبد محصولات خود را از الیاف و نخ پلی استر به الیاف و نخ اکریلیک تغییر داده است اما در نهایت تقریبا معادل 9 ماهه سال گذشته موفق به فروش محصولات خود شده است. قابل ذکر است که شرکت در گزارش 12 ماهه سال گذشته خود  تنها 189 میلیارد تومان فروش داشته است در حالیکه برای سال مالی 94 ، رقم غیر منطقی 249 میلیارد تومان را در نظر گرفته است.فروش محقق شده شرکت در گزارش 9 ماهه و آنچه شرکت برای 12 ماهه در نظر گرفته است اختلافی معادل 100 میلیارد تومان می باشد. بسیار بسیار بعید است که شرکت بتواند در گزارش 12 ماهه خود به فروش در نظر گرفته شده دست یابد و در بهترین حالت هم فروش شرکت در محدوده 200 میلیارد تومان و کمتر قرار خواهد گرفت.

  2. وضعیت پوشش تولیدی شرکت نسبت به بودجه ارایه شده گواه این مدعاست که شرکت قطعا نخواهد توانست فروش 249 میلیارد تومانی را در گزارش 12 ماهه محقق نماید. در ادامه به بررسی پوشش مقداری فروش محصولات شرکت در گزارش 9 ماهه و آنچه که شرکت در بودجه خود برای سال 94 دیده است میپردازیم:

محصول

واحد اندازه گیری

پیش بینی فروش در بودجه 94

فروش واقعی در گزارش 9 ماهه

درصد پوششمقداری فروش

درصد پوششمبلغی فروش

نخ پلی استر

تن

3456

1825

53 درصد

52درصد

الیاف و نوار پلی استر

تن

18932

14829

78 درد

78 درصد

گرانول

تن

131

130

99 درصد

99درصد

الیاف اکریلیک 1

تن

11237

6884

61 درصد

63درصد

الیاف و نوار اکریلیک 2

تن

13528

5360

40 درصد

40 درصد

تاپس پلی استر

تن

646

534

82 درصد

83 درصد

 

توجه داشته باشید که حدود 158 میلیارد تومان از فروش 249 میلیارد تومانی که برای سال 94 در نظر گرفته شده است در دو محصول الیاف اکریلیک 1 و الیاف و نوار اکریلیک 2 می باشد که به ترتیب 63 و 40 درصد از آنچیزی را که در بودجه در نظر گرفته شده است را در 9 ماهه پوشش داده اند. جمع فروش این دو محصول در 9 ماهه تنها 80 میلیارد تومان بوده است که تقریبا 50% مبلغ 158 میلیاردتومانی است که باید در بودجه پوشش می‌داده اند. در صورتیکه همین روند در سه ماهه سوم سال مالی شرکت ادامه داشته باشد، در بهترین حالت جمع فروش این دو محصول  به زحمت به 107 میلیارد تومان خواهد رسید که حدود 50 میلیارد تومان اختلاف با رقمی که برای این دو محصول در بودجه در نظر گرفته شده است خواهند داشت. بنابراین از 249 میلیارد تومان فروش در نظر گرفته شده برای سال مالی 94، تنها در این دو محصول امکان کاهش 50 میلیارد تومانی فروش وجود خواهد داشت.

 

  • شرکت در آخرین پیش بینی خود برای سال مالی 94، حدود 10 میلیارد تومان زیان ناخالص پیش بینی کرده بود که در گزارش نه ماهه خود حدود 13.5 میلیارد تومان زیان ناخالص توسط شرکت محقق شده است. تنها به همین دلیل شپلی باید پیش بینی جدیدی از زیان جدید خود اعلام کند که به نظر می رسد به زودی این امر محقق خواهد شد. در غیر این صورت شرکت کار سختی برای جبران زیان ناخالص خواهد داشت که البته علاوه بر سخت بودن،  تحقق این امر دور از انتظار است.

  • هزینه های عمومی و اداری شرکت در 9 ماهه پوششی 80 درصدی را داشته است و به نظر می رسد هزینه 12.5 میلیارد تومانی این سرفصل کمی بیش از 13 میلیارد تومان را در پایان سال مالی ثبت کند.

  • سایر هزینه های متفرقه نیز حدود 85 درصد پوشش در 9 ماهه را نشان می‌دهند. انتظار افزایش این هزینه ها در گزارش بعید دور از ذهن نیست.

  • شرکت حدود 92 درصد از زیان عملیاتی خود را در 9 ماهه پوشش داده است که حاکی از احتمال افزایش زیان شرکت در سه ماهه باقی مانده سال مالی شرکت می باشد.

  • هزینه های مالی شرکت در 9 ماهه متناسب با وضعیت سال مالی شرکت شناسایی نشده است و تنها 58 درصد آن در این گزارش شناسایی شده است. بدیهیست تا پایان سال شاهد افزایش هزینه های مالی به اندازه در نظر گرفته شده در بودجه شرکت ( حدود 17.5 میلیارد تومان) خواهیم بود.

  • شرکت حدود 8.9 میلیارد تومان درآمد ناشی از سرمایه گذاریها در نظر گرفته است که فعلا عدد کوچکی از این بابت شناسایی شده است. اگرچه این مبلغ در گزارش 12 ماهه شناسایی خواهد شد اما امکان کاهش آن  نسبت به انچه در بودجه در نظر گرفته شده است  چندان  دور از ذهن نیست.

  • زیان انباشته شرکت در پایان دوره 9 ماهه به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است که بیش از 6 برابر سرمایه ثبتی شرکت می باشد، یعنی تا پایان 9 ماهه سال 94، شپلی به ازای هر سهم 600 تومان زیان انباشته دارد و با احتساب قیمت روز این سهم، در حال حاضر ارزش هر سهم شرکت در بازار حدود 850 تومان می باشد که این عدد بسیار بسیار غیر واقعی می باشد.

منبع:مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر  / سامانه تدان

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70