۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صکوک مضاربه در حال نهایی شدن

صکوک مضاربه در حال نهایی شدن
کد: 4921   تاریخ انتشار :۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۱

رئیس مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مراحل تنظیم مقررات اوراق صکوک مضاربه در حال انجام است و بزودی نهایی می‌شود.

به گزارش TSEpress   به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا عربی، در خصوص اوراق صکوک مضاربه، افزود: اوراق مضاربه قراردادی میان یک صاحب سرمایه و عامل است که از این طریق صاحب سرمایه، نقدینگی لازم را به منظور مدیریت به عامل ارائه می‌کند. وی اظهارداشت: در قرارداد مضاربه، هر کدام از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند اما در صورت بروز هر یک از عوامل زیر فسخ یک قرارداد ممکن نخواهد بود. وی در خصوص این عوامل گفت: هر دو طرف برای مدتی معین قرارداد مضاربه را به امضا برسانند و در قرارداد ذکر کنند که در مدت مشخصی نباید قرارداد از هر دو طرف فسخ شود و موضوع قرارداد باید همانی باشد که در قرارداد نوشته شده و خارج از آن حیطه نباشد. عربی اضافه کرد: مضاربه مطلق، یکی از انواع اوراق مضاربه است که طی آن صاحب سرمایه به عامل اجازه می‌دهد تا سرمایه مربوط به قرارداد را بدون هیچ گونه محدودیتی مدیریت کند. رییس مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: نوع دیگر اوراق مضاربه، مضاربه خاص است که طی آن یک سری محدودیت‌ها از سوی صاحب سرمایه برای عامل اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در خصوص مکان یا مدت زمان سرمایه گذاری، نوع پروژه و سرمایه گذاری باشد. وی در خصوص مضاربه عام اظهار داشت: اوراق مضاربه عام نیز از دیگر انواع اوراق مضاربه قلمداد می‌شود که آزادی عمل بیشتری داشته و سرمایه گذاری مختص به کالا با عنوان خاصی نمی‌شود. یادآور می‌شود، کمیته فقهی با انتشار اوراق مضاربه سرمایه گذاران را به طور کامل در سود و زیان سرمایه گذاری مشارکت داده است و به جای سود علی الحساب، پس از تعیین سود و زیان قطعی با سرمایه گذاران تسویه می‌کند. بر این اساس، دیدگاه کمیته فقهی در خصوص سود این اوراق، محاسبه و تسویه سود و زیان قطعی به سرمایه گذاران بود، به عبارتی به جای استفاده از فرایند و ساز و کار سود علی الحساب از سودهای قطعی استفاده شود. تأکید کمیته فقهی بورس در انتشار اوراق مضاربه مشارکت و همراهی سرمایه گذار با سود و زیان بود یعنی اگر سودی محقق شود طبق نسبتی که از ابتدا طرفین (بانی و سرمایه گذاران) اعلام کردند، آن سود پرداخت می‌شود و اگر خسارت و زیانی از محل آن فعالیت بازرگانی حاصل شود بعد از محاسبه سرمایه گذاران زیان‌های احتمالی را نیز باید تقبل کنند. در اوراق مرابحه از عقد مرابحه استفاده می‌شود که نرخ سود در آن قطعی و معین است در نتیجه سرمایه گذار نرخ سود قطعی دریافت می‌کند اما در مضاربه نرخ قطعی و ثابتی در کار نیست بلکه سرمایه گذار باید تا زمان روشن شدن سود و زیان قطعی در صورت‌های مالی منتظر بماند و بعد از اینکه سود و زیان قطعی مشخص شد با آن‌ها تسویه می‌شود. اوراق مضاربه قراردادی میان یک صاحب سرمایه و عامل است که از این طریق صاحب سرمایه، نقدینگی لازم را به منظور مدیریت به عامل ارائه می‌کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70