۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

عراق هم پیشنهاد تثبیت تولید نفت را پذیرفت

عراق هم پیشنهاد تثبیت تولید نفت را پذیرفت
کد: 17277   تاریخ انتشار :۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷

سخنگوی وزارت نفت عراق از موافقت این کشور با برنامه تثبیت تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان بزرگ خبرداد.

  به گزارش TSEpress  و به نقل از شانا،  سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: عراق توافق مطرح شده را برای تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه می پذیرد. وزیران انرژی روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا ١٦ فوریه امسال در دوحه توافق کردند تا سطح تولید خود را مشروط به استقبال دیگر تولیدکنندگان در سطح ماه ژانویه ثابت نگه دارند تا با این کار جلو مازاد عرضه نفت خام را در بازار بگیرند و به بهبود قیمتهای جهانی نفت خام کمک کنند؛ یک روز پس از این نشست نیز نشستی با حضور وزیران نفت و انرژی عراق، ایران، ونزوئلا و قطر در تهران برگزار شد.
الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرده بود که مقامهای حدود ٢٠ کشور تولید کننده نفت هفدهم آوریل ٢٠١٦ ( ٢٨ فروردین ماه ١٣٩٥) برای مذاکرات درباره بهبود قیمت نفت و ثبات بازارهای جهانی نفت خام در دوحه، پایتخت قطر گردهم می آیند.
وی گفته بود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مانند قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، مکزیک، کلمبیا و دیگر کشورها، موظف به اجرای این طرح خواهند بود.
این دیدار می تواند تکمیل کننده توافق نشست دوحه و راهکاری برای جلوگیری از کاهش بیشتر نفت در بازار که این روزها به پایین ترین حد خود در ١٢ سال گذشته رسیده است، باشد.
محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر و همزمان رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که ١٥ کشور عضو و غیر عضو اوپک از توافق تثبیت تولید حمایت کرده اند.
قطر که ریاست دوره ای اوپک را نیز بر عهده دارد، به عنوان برگزار کننده این نشست از ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و چند تولید کننده غیر عضو اوپک برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.
محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز روز یکشنبه (یکم فروردین ماه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسقط گفته بود: عمان هنوز به نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دوحه دعوت نشده است.
در همین حال ولادیمیر شکولنیک، وزیر انرژی قزاقستان ٢٧ اسفندماه اعلام کرده بود: قزاقستان هنوز به طور رسمی برای شرکت در نشست ١٧ آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در دوحه دعوت نشده است.
به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، انس الصالح روز ٢٥ اسفندماه در یک کنفرانس خبری گفته بود: کویت از هماهنگی میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک استقبال می کند، اما بر اولویت شکل گیری یک اجماع اصرار دارد.
به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، یک مقام ارشد عربستان در اوپک گفت: ریاض آماده پیوستن به برنامه تثبیت تولید نفت بدون حضور ایران است.
با این حال، یک نماینده لیبی در اوپک گفت: لیبی به برنامه تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه که در جریان نشست چهارجانبه ماه آوریل عربستان، روسیه، قطر و ونروئلا در دوحه مطرح شد، نمی پیوندد.
ایران نیز اعلام کرده است که پس از رساندن تولید خود به سطح پیش از تحریمها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه به برنامه تثبیت تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خواهد پیوست.
این در حالی است که ماه گذشته مقامهای کشورهای خلیج فارس گفته بودند هر گونه توافقی مشروط به حضور ایران خواهد بود که البته این اظهار نظر با پاسخ محکم وزیر نفت ایران روبرو شد که گفت: ایران تنها در صورتی به این توافق تن می دهد که صادراتش را از حدود ٢ میلیون بشکه در روز کنونی به دو برابر افزایش دهد.
در همین باره عبدالله سالم البدری روز دوشنبه (دوم فروردین ماه) در یک نشست خبری گفته بود: ایران می تواند در آینده به برنامه تولیدکنندگان برای تثبیت تولید نفت به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت در بازارها، به دیگر تولیدکنندگان ملحق شود.
وی درباره موضع ایران درباره نشست دوحه تصریح کرده بود: تهران نسبت به برگزاری این نشست اعتراضی ندارد و تنها چند شرط برای ملحق شدن به توافق تولیدکنندگان اعلام کرده که ممکن است در آینده به جمع آنها بپیوندد.
دبیرکل اوپک نسبت به مثبت بودن نتیجه نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان نفت در دوحه خبرداد.  

نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70