۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
تحلیل ها

عملکرد ناامید کننده تکنوتار

عملکرد ناامید کننده تکنوتار
کد: 12572   تاریخ انتشار :۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷

شرکت تکنوتار  که از میانه های سال گذشته با کاهش قابل توجه درآمدها و افزایش هزینه های خود روبرو شده بود ، در شش ماهه نخست امسال نیز همچنان روندی منفی را تجربه کرد و با کاهش شدید درامدهایش، با زیان 48 ریالی به ازای هر سهم در شش ماهه نخست به کار خود پایان داد.  اگرچه شرکت برای سال مالی 1394، مبلغ 10 ریال سود خالص هر سهم پیش بینی کرده است ( که حدود 40 درصد تعدیل منفی را نسبت به پیش بینی قبلی نشان میدهد) اما کاملا مشخص است که شرکت تمامی تعدیل منفی را یکباره اعلام نکرده است و با اعلام پیش بینی  سود سر به سری برای بودجه 94،  به امید شش ماهه دوم سال مانده است تا بتواند مقداری از درامدها را ترمیم نماید . بررسی صورتهای مالی تکنوتار نشان از ضعف شدید شرکت در  فروش و بدتر شدن وضعیت حاشیه سود شرکت دارد. اگرچه شرکت هزینه های مالی ندارد اما در حال حاضر با زیان عملیاتی روبروست و امارها و نسبتهای عملکردی شرکت به شدت پایین است. در صورتیکه شرکت تدبیری برای این موضوع تا پایان سال نیندیشد زیان خالص شرکت افزایش خواهد یافت. در ادامه به بررسی مهمترین ایتمهای صورت سود و زیان شرکت در شش ماهه نخست و بودجه سال 94 آن پرداخته ایم:

  1. فروش شرکت در شش ماهه نخست پوششی 32 درصدی داشته است  و تنها  مبلغ 1.9 میلیارد تومان را ثبت کرده است که حدود 50 درصد کمتر از مقدار فروش سال گذشته می باشد. با نگاهی به جزئیات فروش شرکت متوجه آمار ناامید کننده فروش شرکت می شویم. شرکت در حالیکه سال گذشته 11 دستگاه جایگاه سیار به فروش رسانده بود در شش ماهه امسال تنها 3 دستگاه به فروش رسانده است و پیش بینی کرده است تا پایان سال نیز تنها یک دستگاه دیگر به فروش رساند.  محصول اصلی شرکت دیسپنسر می باشد که بیشترین سهم فروش شرکت را به خود اختصاص داده است. شرکت در فروش انواع دیسپنسر نیز ضعیفتر از سال گذشته عمل کرده است  و با فروش 163 دستگاه و پوشش 41 درصدی کار خود را در شش ماهه نخست به پایان رسانده است.  این درحالیست که در شش ماهه سال گذشته شرکت حدود 204 دستگاه به فروش رسانده بود.

    در حالیکه شرکت سال گذشته حدود 4568 کیلو تکنوسیف به فروش رسانده بود، در شش ماهه نخست سال 94 تنها 100 کیلو به فروش رسانده است و پیش بینی 12 ماهه نیز 1000 کیلو می باشد.

    شرکت در سال گذشته مبلغ 1.1 میلیارد تومان از محل جایگاههای ثابت درامد کسب کرده بود امسال هیچ گونه درآمدی از این محل شناسایی نکرده است.  شرکت عنوان کرده است که به دلیل نبود قرارداد کاری در شش ماهه نخست با افت درامدها روبرو بوده است.

  2.  حدود 42 درصد از مواد اولیه لازم برای تولید محصولات شرکت از خارج از کشور تامین میشود و اگرچه  مقداری صادرات نیز به خارج از کشور دارد اما در شش ماهه نخست مبلغ واردات مواد اولیه حدود 3 برابر مبلغ صادرات بوده است، لذا شرکت از افزایش نرخ ارز زیان می بیند.

  3. حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه نخست حدود 18 درصد بوده است که نسبت به حاشیه سود 34 درصدی سال گذشته کاهش شدیدی را نشان میدهد.

  4. هزینه های عمومی و اداری شرکت نیز بیش از 2.5 برابر سود ناخالص شرکت است و باعث شده است تا شرکت در شش ماهه نخست با زیان خالص روبرو شود.

  5. درحالیکه سرمایه شرکت 16 میلیارد تومان می باشد و قطعا ارزش روز شرکت و داراییهای آن بیش از این مقدار می باشد به نظر می رسد رکود عمومی و نبود قراردادها باعث توجیه ناپذیر شدن سرمایه گذاری در شرکت شده است. شرکتی با 16 میلیارد تومان سرمایه و ارزش روزی به مراتب بیش از سرمایه ثبتی، تنها 2 میلیارد تومان فروش  و 300 میلیون تومان سود ناخالص و در نهایت 770 میلیون تومان زیان خالص در شش ماهه نخست محقق کرده است که نشان از عملکردی نا امید کننده دارد. متاسفانه علارغم تعدیل منفی 40 درصدی صورت گرفته احتمال تعدیل منفی به مراتب سنگین تر در گزارشات میان دوره ای بعدی وجود دارد و در صورتیکه شرکت نتواند فکری برای خروج از وضعیت فعلی نماید ممکن است دامنه بحران شرکت عمیق تر نیز گردد.

 

    منبع:مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر  / سامانه تدان    

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.