۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فرمول بلندمدت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها بزودی اعلام می شود

فرمول بلندمدت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها بزودی اعلام می شود
کد: 7441   تاریخ انتشار :۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۳

  • معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: فرمول تعیین بلندمدت نرخ خوراک در وزارتخانه ها نفت و صنعت، معدن و تجارت نهایی شده اما هم اکنون این فرمول در وزارت اقتصاد و دارایی در حال بررسی بوده و آنها از مسئولان و کارشناسان بورس در این زمینه مشورت خواسته اند.
  •  به گزارش TSEpress  به نقل از شانا، عباس شعری مقدم، در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه تامین اجتماعی، سرمایه گذاری و اقتصاد پایدار، با بیان این که در جریان بازدید خود از این نمایشگاه تحت تاثیر بزرگی و عمق فعالیتهای تاپیکو قرار گرفته است، گفت: به نظر می رسد هلدینگهای موجود در صنعت پتروشیمی بخوبی جای خالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را در بخش پایین دستی این صنعت پر کرده اند. وی با اشاره به این که هم اکنون یکی از ایرادهای منتقدان به  NPC، کاهش نقش این شرکت در صنایع پایین دستی است، گفت: این شرکت برپایه اساسنامه خود حق ورود به صنایع پایین دستی را ندارد، اما از طرف دیگر براساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، مجلس این حق را به این وزارتخانه داده است، تا در این صنایع ورود پیدا کند، بنابراین هم اکنون در این زمینه ابهاماتی وجود دارد. شعری مقدم کمک به هلدینگهای سرمایه گذاری همچون تاپیکو را یکی از راههای عملی و آسان برای تقویت صنایع پایین دستی دانست و گفت: هم اکنون نیز به شدت به دنبال شناسایی و حل مشکلات و موانع این صنایع هستیم. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یکی از موانع اصلی را در توسعه صنعت پتروشیمی تحریمهای یکجانبه کشورهای غربی خواند و گفت: امیدواریم با تلاش دولت تدبیر و امید با لغو این تحریمها رونقی دوباره را در این صنعت شاهد باشیم. شعری مقدم ادامه داد: از سوی دیگر دو نرخی بودن ارز در صنعت پتروشیمی موضع تولیدکنندگان داخلی را در مقابل واردات ضعیف کرده است، چندی پیش بانک مرکزی ایران از تک نرخی شدن ارز در آینده نزدیک خبر داده است. معاون وزیر نفت اظهار کرد: تقویت روحیه همدلی و همکاری میان هلدینگهای تخصصی فعال در صنعت پتروشیمی یکی از راهبردهای اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، در فضای هلدینگ همه شرکتهای زیر مجموعه روحیه همکاری و تعامل با یکدیگر دارند، در حالی که تفرقه های میان شرکتهای موجود در صنعت پتروشیمی موجب رقابت منفی میان آنها خواهد شد. وی در مورد نرخ خوراک مجتمعهای پتروشیمی افزود: وزارت نفت تعیین کننده نرخ خوراک است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها نقش بازوی اجرایی و تخصصی برای اخذ تصمیم مناسب این وزارتخانه به شمار می آید؛ هم اکنون معتقدیم با توجه به شرائط کنونی ١٣ سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال به شمار می آید، زیرا مجتمعهای پتروشیمی هر مترمکعب سوخت گازی خود را با نرخ ٣ سنت و خوراک گاز را با نرخ ١٣ سنت دریافت می کنند، به عبارت دیگر هر مترمکعب برای آنها حدود ١٠ سنت تمام می شود، با این وجود تلاش می کنیم قیمت خوراک از میزان کنونی بیشتر نشود. شعری مقدم گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در مورد نرخ خوراک برای طرحهای جدیدی که در مناطق کمتر توسعه یافته احداث می شود، دولت تا ٣٠ درصد تخفیف قائل می شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70