۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قیمت گذاری دستوری به ضرر تولید کنندگان صنعت آهن است

قیمت گذاری دستوری به ضرر تولید کنندگان صنعت آهن است
کد: 12663   تاریخ انتشار :۱۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: رسیدن به مرز تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 هدفی است که می‌تواند با رسیدن به آن مشکل بازار مصرف سنگ آهن را برطرف کند.

مهدی کرباسیان درسومین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران با اشاره به اهمیت رسیدن به قیمت قابل رقابت سنگ آهن برای عرضه در بازار جهانی گفت: در زمانی که ما به آن دوران بحران سنگ آهن می‌گوییم و دچار کاهش صادرات شدیم و بازارهای خود را از دست دادیم کشوری مانند استرالیا حتی افزایش صادرات داشته‌اند که علت آن صرفا حفظ بازار و قیمت تمام شده تولید سنگ آهن در این کشور است، به‌طوری که وزیر معادن استرالیا عنوان کرد که قیمت تمام شده تولید سنگ آهن در آن کشور حدود 15 دلار است که قرار است ظرف دو سال آینده آن را به 12 دلار برسانند.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد این کشور می‌تواند حرف اول را در حوزه سنگ آهن در دنیا بزند، چنانچه ما مشابه این اتفاق را در حوزه نفت عربستان تجربه کرده‌ایم که چگونه با تغییر سیاست‌هایش و نوسان قیمت‌ها بخشی از بازار نفت را از ما گرفت.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس ایجاد محدودیت برای صادرات به هر دلیلی را خدمت به اقتصاد نمی‌دانم و بر این حرف خود اصرار دارم و نباید به هیچ وجه جلوی صادرات در کشور را گرفت، چه در حوزه سنگ آهن، چه فولاد و سایر محصولات، چرا که از دست دادن بازارهای صادراتی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زند. همان‌طور که کاهش صادرات نفت باعث شد تا بخش زیادی از بازارهای صادراتی خود را در این حوزه از دست بدهیم.

کرباسیان اظهار کرد: اگر تولید‌کننده بتواند توان صادرات داشته باشد و بازارهای صادراتی خود را حفظ کند، دیگر نگران بحران‌های داخلی نخواهد بود . اگر خودروسازان می‌توانستند بازار صادراتی داشته باشند دیگر نگران کمپین‌های نخریدن خودرو نبودند.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این‌که سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران جدی‌اند، تصریح کرد: سیاست جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اولویت‌های ایمیدرو است و امیدواریم که با گذر از تحریم بتوانیم راه آن را باز کنیم، چنانچه امروز با سه هیات اقتصادی چینی، ایتالیایی و ایلندی مذاکراتی داشته‌ایم که هر سه گروه برای حضور در ایران جدی بودند که در این بین چین فهمید که دیگر نمی‌تواند با پول مفت خودمان با ما کار کنند و شرکت‌های این کشور متوجه شدند که باید برای همکاری با ایران پول و سرمایه خودشان را برای مشارکت به ایران بیاورند.

کرباسیان ضمن انتقاد از ضعف زیرساخت‌ها در حمل‌ونقل و با بیان این‌که ما در قیمت سنگ‌آهن تا درب معادن نسبت به دیگران مزیت داریم، اضافه کرد: قیمت سنگ آهن در برخی معادن 9 تا 10 دلار هم می‌رسد ولی ما شاهد آن هستیم که در فرآیند حمل‌ونقل این قیمت دو برابر می‌شود که با این شرایط تولید اقتصادی نخواهد بود.

ضعف زیرساخت‌ها هزینه تمام شده تولید را بالا می‌برد

در ادامه‌ رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پنل این همایش گفت: اگر اهداف 55 میلیون تنی فولاد تا سال 1404 محقق شود ما سالانه نیاز به جابه‌جایی 433 میلیون انواع محصولات را در سطح کشور داریم در حالی که زیرساخت‌ها برای این جابه‌جایی وجود ندارد که در مجموع هزینه تمام شده تولید در بخش معدن کشور افزایش می‌یابد و در شرایطی که کشوری مثل استرالیا در حال هدف‌گذاری برای رسیدن به قیمت تمام شده تک‌رقمی برای سنگ آهن خود است امکان رقابت برای ما وجود ندارد.

بهرام شکوری در جواب مدیر کل بازرگانی وزارت راه و شهرسازی که از انتخاب مسیر جاده‌ای موازی با مسیر‌های ریلی برای حمل‌ونقل مواد معدنی انتقاد می‌کرد، ادامه داد: با آنکه تصمیمات مدیر عامل راه‌آهن در خصوص کاهش حدود 20 درصدی تعرفه دسترسی و عوارض ریلی جسورانه بوده است، اما هزینه حمل‌ونقل از طریق راه‌های ریلی بالاست و این باعث می‌شود تا سهم پایین‌تری از حمل‌ونقل را به بخش ریلی اختصاص دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که ضعف در زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها دیده می‌شود نیز گفت: ما در توسعه زیرساخت‌ها باید یکپارچه عمل کنیم، چرا که حتی در وزارت نیرو نیز برق باید 259 درصد توسعه داشته باشد، یعنی 23 درصد در سال در حالی که این توسعه فقط شش درصد در سال رخ می‌دهد.

وی همچنین با انتقاد از ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه‌ی قیمت‌گذاری نیز ادامه داد: ما خواستار حذف قیمت‌گذاری‌های انجام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم، زیرا این دخالت با سازوکارهای قدیمی که انجام می‌شود به نفع تولید‌کنندگان صنعت آهن نخواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70