۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

لیدر بازار تغییر می‌کند؟

لیدر بازار تغییر می‌کند؟
کد: 17669   تاریخ انتشار :۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۶

بازار سرمایه که از اواخر آذر ماه سال گذشته با رونق روبه رو شد و زمستان گرمی را پشت سر گذاشت، از هفدهم فروردین ماه به تدریج وارد روند نزولی شد تا اینکه طی هفته گذشته شاهد ریزش 1000 واحدی شاخص بودیم. دلیل این ریزش چیست و رفتار فعالان این بازار در این شرایط باید چگونه باشد؟

به گزارش TSEpress  به نقل از اقتصاد آنلاین شاخص بازار سرمایه از اواخر پاییز گذشته بیش از 20 هزار واحد رشد کرد، اجرایی شدن برجام، امید به ورود سرمایه های خارجی، لغو تحریم ها و قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی ها از عواملی بود که دست به دست داد تا شاهد رشد بازار و اقبال سرمایه گذاران به این بازار باشیم. اما بازار سرمایه از ابتدای سال جاری روند آرامی داشته و شاخص در محدوده 80 تا  81 هزار و 500 واحد نوسان داشته و فعلا روند نزولی را در پیش گرفته است و شاهد شکل گیری صف فروش برای سهام برخی گروه ها بوده ایم، آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ آیا لیدر بازار تغییر خواهد کرد؟ در این باره سیاوش وکیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، اظهار کرد:ذات بازار سرمایه، پیش خور کردن اخبار است اما در یک مقطعی روند حرکت سهام گروه های خودرویی با پیش خوری اخبار و واقعیت های اقتصادی هم زمان شدند و در نتیجه قیمت ها دچار التهاب شد و شاخص بازار سرمایه تحت تاثیر گروه های خودرویی قرار گرفت. وی در ادامه با بیان اینکه در شرایطی که بازار سرمایه روند صعودی پیدا می کند و روند آن از حد معمول شتاب بیشتری می گیرد، حساسیت لازم در فعالان بازار ایجاد نمی شود، تصریح کرد:این در حالی است که زمانی که شاخص وارد روند منفی می شود، بلافاصله واکنش فعالان و کارشناسان را شاهد خواهیم بود اما در چنین شرایطی رفتار نیز باید صبورانه باشد و منتظر ماند و دید که آیا این روند مقطعی است و یا ادامه خواهد داشت. وکیلی با اشاره به اینکه این میزان کاهش شاخص طی روزهای اخیر در مقایسه با رشد بازار طی ماه های گذشته زیاد نیست، گفت:البته درک می کنم که ترس همیشه از روزهای بد و منفی است اما باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی می افتد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می رسد شاهد خروج سرمایه ها از گروه خودرویی به سایر گروه ها باشیم، ادامه داد:بنابراین اگر واقعیت های اقتصادی به سمت و سوی مثبت حرکت کرده و شاهد گشایش باشیم روند کلی بازار سرمایه نیز مثبت شود. وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی فعالان بازار صبوری پیشه کرده و سهامداری کنند، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در این شرایط گروه دیگری لیدر بازار شود که احتمالا گروه بانکی و یا پالایشی و مشتقات نفتی می توانند این نقش را ایفا کنند. وکیلی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر می رسد که افزایش قیمت نفت را در پیش داشته باشیم که در کنار اخبار مثبت ممکن است باعث رونق معاملات در گروه پالایشی شود، اضافه کرد:به هر حال می توان گفت که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و این میزان کاهش شاخص نباید چندان مهم باشد و در واقع این کاهش نگران کننده نیست. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص اکنون در حال اصلاح است و عامل برون زای منفی رخ نداده است، گفت:همچنین در حال نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع هستیم که ممکن است با گزارش های خوب تاثیر مثبت در بازار داشته باشند و یا بالعکس، شاهد تاثیر منفی در پی گزارش های نا مطلوب بر بازار باشیم. وی با اشاره به اینکه باید به سهامداری کنیم و بپذیریم که هر روز نمی شود نوسان گیری کرد، درباره افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند گفت:معمولا وقتی که بازار منفی است زمان برای ورود به بازار سرمایه مناسب است اما افراد باید از رفتار هیجانی پرهیز کرده و با تحلیل درست وارد بازار شده و از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

بازار سرمایه   بورس تهران   

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70