۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مدیر عامل سابق ایران خودرو:وام خودرو رکود عمیق فعلی را از بین نمی برد

مدیر عامل سابق ایران خودرو:وام خودرو رکود عمیق فعلی را از بین نمی برد
کد: 12244   تاریخ انتشار :۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵

رکود حال حاضر در اقتصاد ایران فقط مخصوص به صنعت خودرو نیست. رکود از سال 91 بر اقتصاد حاکم است. تا سال 92 هم ادامه داشت ، اما در سال 93، انتظارات مثبت مردم از دولت یازدهم باعث شد اقتصاد کمی تکان بخورد. رشد منفی 6 درصد، به مثبت 2 درصد رسید. در این رشد صنعت خودرو سهمی 40 درصدی داشت. درواقع افزایش تولید در صنعت خودروسازی از 600 هزار دستگاه به یک میلیون و 200 هزار دستگاه، به رشد مثبت اقتصادی کمک کرد. نقش صنعت خودرو از این حیث در رشد تولید ناخالص ملی چشم گیر بود. صنعت خودروسازی پیشران است و مثل لوکوموتیوی است که 60 واگن دیگر را پشت سر خودش یدک می کشد. شصت صنعت دیگر به آن وابسته است.

رکود کماکان بر اقتصاد کشور حاکم است و پیش بینی می کنند که تا 2 سال دیگر هم ادامه پیدا کند. تمام بخش های تولیدی دچار رکود هستند. الان در صنعت فولاد، 2 میلیون تن فولاد انبار شده موجود است. درصنعت سیمان هم شاهد بروز چنین وضعیتی هستیم. بنابراین صنعت خودرو تنها صنعت رکود زده ما نیست و تنها تفاوت آن با دیگر صنایع در توجهی که دولت به آن کرده، به دلیل پیشران بودن آن است. مسئولان اقتصادی کشور با توجه به این مسئله اینطور تصمیم گرفتند که به صنعت خودرو  و صنایع لوازم خانگی شوک وارد کنند تا تحرک در این ها بتواند در صنایع وابسته دیگر، تحرک ایجاد کند. طراحان فروش اقساطی خودرو می دانند که با این طرح ها رکود عمیق فعلی از بین نمی رود اما اثرات و تبعات آن کمرنگ می شود.

 ایران خودرو و سایپا 50 هزار خودرو در انبارها داشتند که با این طرح علاوه بر فروش آن، 60 تا 70 هزار خودروی دیگر را هم باید تولید کنند. سود مستقیم این وام، به جیب کسانی که موفق به گرفتن این وام شدند می‌رود چون حداقل چهار تا پنج میلیون سود خواهند برد. وامشان حداقل 10 درصدکمتر از نرخ بازار است. وام ارزان قیمت 16 درصدی گرفتند درحالیکه اگر می خواستند وام معمولی بگیرند، 25 تا 30 درصد باید بهره می دادند. بنابراین در این طرح مردم بیشترین استفاده را بردند.

در اجرای این طرح البته برخی حواشی پیش آمده که فکر می کنم به نحوه اجرایی کردن آن برمی گردد. حالا اینکه چه کسی در این بین مقصر است و اینکه تقصیر را گردن چه کسی بیندازیم، کمکی به رفع مشکل ما نمی کند.

داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو

منبع: صدای اقتصاد 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70