۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد کف قیمت نفت در بودجه سال ٩٤

مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد کف قیمت نفت در بودجه سال ٩٤
کد: 1643   تاریخ انتشار :۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۹

  • کف قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران با توجه به همه نوسانهای بیان‌شده باید حدود ٦٠ دلار در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه ممانعت به عمل آید.
  •  به  گزارش TSEpress  به نقل ازشانا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن، مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد: بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان در سالهای  ٢٠١٥ و ٢٠١٦ را به ترتیب ٣,٤ و ٣.٥ درصد پیش‌بینی کرده است. بااین‌حال بر اساس شاخص قدرت خرید رشد اقتصادی جهان در سال ٢٠١٣ برابر با ٣,١ درصد و در سالهای ٢٠١٤ – ٢٠١٦ به ترتیب، ٣.٤، ٤ و ٤.٢ درصد پیش‌بینی‌شده است. در ادامه گزارش این مرکز آمده است: اگرچه خطرپذیریهای مثبت بالقوه در اقتصاد جهانی در شرایط کنونی تا حدود زیادی ناشی از محرکهای رشد اقتصادی آمریکاست، اما از سوی دیگر، خطرپذیریهای منفی نیز وجود دارد که بطور عمده ناشی از افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره در آمریکا، تضعیف بیشتر اقتصاد منطقه یورو و افزایش چالشهای ژاپن در خروج بحران و احیای اقتصادی است. این به معنای حرکت آرام روند رشد اقتصادی جهان در سالهای آینده است. به‌پیش بینی کارشناسان اقتصادی روند نزولی کنونی قیمتهای نفت تا سال آینده به‌صورت پیوسته ادامه می یابد. کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان ٢٠١٤ آغاز شده است، نشان دهنده تغییرهای مهم ساختاری بازار جهانی نفت است. میزان عرضه در فصل دوم امسال برابر با ٩٢,٧٧ میلیون بشکه در روز و در فصل سوم معادل ٩٣.٦٢ میلیون بشکه در روز بوده است. در راستای این تغییرها، میزان عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به‌سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که میزان تقاضای جهانی نفت در فصل دوم و سوم سال ٢٠١٤ به ترتیب ٩١,٥ و ٩٣.١ میلیون بشکه در روز بوده است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون در حدود ٤٠ درصد ارزش خود را از دست داده است، همه فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که دوران تازه‌ای در بازار نفت آغاز شده است. اکنون که قیمت نفت ایران از رقم ١٠١ دلار  در تابستان سال ٢٠١٤ با کاهشی قابل توجه به کمتر از ٧٠ دلار رسیده است و این سیر نزولی نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به این روند دولت باید بودجه سال آینده را بر خلاف سالهای گذشته با نگاه بسیار محتاطانه‌تری تدوین کند و کف قیمتها را با توجه به شرایط کنونی کل بازار جهانی نفت و روند کند رشد اقتصادی در نظر گیرد. در قسمت پایانی گزارش این مرکز می‌خوانیم، همچنین برای کاهش ریسک و با احتساب شرایط کنونی دنیا و اعمال برخی شرایط ناخواسته علیه ایران، قیمت نفت در لایحه بودجه سال ١٣٩٤ کل کشور را با ملاحظات دقیق‌تری پیش‌بینی کند. بنابراین اگر قیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال ١٣٩٤، ٧٠ دلار در نظر گرفته شود، حد بالای قیمت نفت در بودجه محسوب می‌شود زیرا قیمت نفت مصوب در بودجه کشورهای صادرکننده نفت در سال ٢٠١٤  ٦٠ تا ١٠٠ دلار در هر بشکه تعیین‌شده است، از این رو بیشتر کشورها قیمت٧٠ تا ٩٠ دلار برای هر بشکه را برای بودجه خود پیش‌بینی کرده‌اند. کمترین قیمت نفت مصوب در سال ٢٠١٤ متعلق به ونزوئلا با ٦٠ دلار برای هر بشکه و بالاترین قیمت یعنی ١٠٠ دلار برای هر بشکه به کشور ایران تعلق داشت. کف قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران با توجه به همه نوسانهای بیان‌شده باید حدود ٦٠ دلار در نظر گرفته شود تا مانع بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70