۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

منتظر رشدبورس در ماه‌های آخر سال باشیم؟

منتظر رشدبورس در ماه‌های آخر سال باشیم؟
کد: 12726   تاریخ انتشار :۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۲

در ماه‌های آتی شاهد رشد بازار سهام خواهیم بود. چراکه با پدیدار شدن  آثار تدریجی رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و به‌تبع آن وضعیت صنایع‌، وضعیت بنیادی اغلب شرکت‌های بورسی نیز با تغییرات مثبت مواجه خواهند شد.

در شرایطی که نسبت قیمت بر درآمد بازار سهام در محدوده 5.7 واحدی قرار دارد ، یک کارشناس ارشد بازار سهام معتقد است که با متوازن کردن نرخ سود بانکی با نرخ تورم که در یک سال اخیر کاهشی بوده است.
به گزارش TSEpress و به نقل از اقتصاد آنلاین، بهنام بهزاد‌فر، با بررسی وضعیت نسبت p/e در شرایط کنونی اظهار کرد:  نیمه دوم دی‌ماه سال 92 تا کنون به جز چهار مورد خوشبینی هسته‌ای عملا در همه بازار یا با رکود دسته و پنجه نرم می‌کرد یا ریزشی بود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او افزود: نسبت p/e یا نسبت قیمت به درآمد بازار سهام در پایان آذر‌ماه 92 حدود هشت بوده و تا کنون افت زیادی را تجربه کرده است.آخرین رقم پی بر ای بازار سهام مربوط در انتهای آبان ماه سال جاری رقم 5.79 را نشان می‌دهد. این تحلیلگر بازار سهام تصریح کرد: این رقم نشان می‌دهد بازار بر روی میانگین یک سال گذشته خود قرار دارد. نسبت p/e در واقع تخمین بهتری از وضعیت بازار سهام نسبت به شاخص کل می‌دهد. به عنوان مثال در مهر‌ماه سال جاری شاخص کل افت نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد و وضعیت هشداری رکود را به سهامداران یادآوری می‌کند اما رقم p/e رشد کرده و علائم خروج از رکود را داشته است. بهزادفر ادامه داد: چرا که شاخص کل صرفا وضعیت بازار را با قیمت ها نشان داده اما p/e سطح قیمت‌ها را نسبت به سود آوری شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: در بررسی نسبت قیمت به درآمد مهر‌ماه و آبان‌ماه سال جاری این موضوع را نشان می‌دهد که برخلاف تصور عمومی‌، تاثیر توافق هسته‌ای بر بورس تهران مثبت بوده چرا که این رقم با مقداری رشد همراه بوده است‌. او افزود: اما از آنجایی که شرکت‌ها با کاهش سود‌آوری مواجه شدند با تثبیت نسبی شاخص شاهد رشد p/e بوده‌ایم شاید اگر در شرایط عدم توافق با چنین شرایطی مواجه بودیم شاخص به راحتی در محدوده 60 هزار واحد  نیز قرار می‌گرفت. این مدرس دانشگاه به بررسی بازدهی بازار پول پرداخت و گفت‌: در بازار پول با احتساب سود 20درصدی که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود ، بازگشت سرمایه حدودا 5 سال است اما با این تفاوت که این بازار‌، ریسک کمتری دارد. به گفته بهزادفر،  به همین دلیل طبیعی است که سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی جذب بازارهای کم‌ریسک‌تر شوند اما با توجه به کاهش نرخ تورم در یک سال گذشته‌، پیش‌بینی می‌شود که از نرخ سود بانکی نیز در ماه‌های آتی کاسته شود و در صورت بروز این رخداد می‌توان به رشد بورس از طریق رشد نسبت p/e امیدوار بود. به نظر می‌رسد با توافق هسته‌ای که صورت گرفته و رفع تحریم‌ها سودآوری شرکت‌ها در سال آتی تغییر کند که در آن صورت شاهد رشد بازار سهام نیز خواهیم بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70