۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 17 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نرخ خوراک پتروشیمی ها تا هفته آینده اعلام می شود

نرخ خوراک پتروشیمی ها تا هفته آینده اعلام می شود
کد: 12736   تاریخ انتشار :۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۹

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از احتمال اعلام نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی، تا پیش از برگزاری همایش بین المللی انرژی در ۲۲ و ۲۳ آذرماه خبر داد و گفت: اگر نرخ خوراک تا آن زمان اعلام نشود، همایش اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و این فرصت را از دست خواهیم داد.

به گزارش TSEpress   به نقل ایرنا عباس شعری مقدم درباره تعیین نرخ خوراک مجمتمع های پتروشیمی، افزود: طرح پیشنهادی توسط وزارت نفت به دولت ارائه شده و فکر می کنم که در روزهای آینده به نتیجه برسد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امیدواریم پیش از برگزاری همایش بین المللی پتروشیمی (IPF) این نرخ اعلام شود، افزود: تعیین تکلیف نرخ خوراک در برگزاری این همایش تاثیر مثبتی دارد به طوری که می توانیم به سرمایه گذاران سایر کشورها، نرخ خوراک در ایران را اطلاع دهیم. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اضافه کرد: می توانیم از طریق این همایش، نظر دنیا را به سوی خود جلب کرده و زمینه سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کنیم. وی همچنین به روند طولانی تعیین نرخ خوراک پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی نگرانی دارند که در صورت اعلام نرخ خوراک، آیا دولت بعدی نیز به آن پایبند خواهد بود یا نه؟ شعری مقدم ادامه داد: آنها مشاهده کرده اند که در دولت نهم، بسیاری از شرایط تغییر کرد و تعهدات زیرپا گذاشته شد. همایش بین المللی پتروشیمی قرار است با حضور ده ها نماینده از شرکت های معتبر بین المللی ۲۲ و ۲۳ آذرماه امسال برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری این صنعت در تهران برگزار شود. محمدحسن پیوندی در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته بود: این همایش با معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در پساتحریم را فراهم می کند. تعیین نرخ خوراک آن دسته از مجتمع های پتروشیمی که از گاز به عنوان خوراک استفاده می کنند در ماه های اخیر، محل مجادله بوده و حتی چندی پیش منجر به انتشار نامه چهار وزیر کابینه دولت یازدهم و درخواست آنها برای تعیین تکلیف نرخ خوراک شد. سال گذشته، مجلس نرخ خوراک ۱۳ سنت به ازای هر مترمکعب را برای واحدهای پتروشیمی تعیین کرد که با اعتراض سهامداران این مجتمع ها مواجه شد. مجمتع های پتروشیمی استفاده کننده از گاز طبیعی، نرخ ۱۳ سنت را گران دانسته و موجب ضرر این واحدها می دانند، اما وزارت نفت معتقد است که این مجتمع ها به دلیل دسترسی به خوراک ارزان، سود سرشاری برده و تمایلی به توسعه صنایع پایین دستی ندارند. به عقیده کارشناسان، در صورت توسعه واحدهای پایین دستی، مجتمع های پتروشیمی با خوراک ۱۳ سنتی نیز سودآوری قابل توجهی خواهند داشت. طولانی شدن روند تعیین نرخ خوراک، سبب سردرگمی سرمایه گذاران خارجی شده است. شرکت های خارجی اعلام کرده اند که برای سرمایه گذاری در ایران باید از نرخ دقیق خوراک مطلع باشند. سرمایه گذاران خارجی همچنین برای رفع نگرانی خواستار تعیین دوره های زمانی چندین ساله برای نرخ خوراک شده اند تا با تغییر دولت ها و سیاست ها در ایران، این قیمت گذاری ها تغییر نکند.  

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70