۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نشانه های اجرای ارز تک نرخی / فاصله نرخ دلار بانکی و آزاد به ۱۵ درصد رسید

نشانه های اجرای ارز تک نرخی / فاصله نرخ دلار بانکی و آزاد به ۱۵ درصد رسید
کد: 3469   تاریخ انتشار :۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۰۰

چکیده: بانک مرکزی نرخ دلار بانکی را امروز(شنبه) 27998 ریال تعیین کرد اما روند قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی بود و نرخ دلار به 32360 ریال رسید.

به گزارش TSEpress به نقل ازارانیکو بانک مرکزی در روز شنبه نرخ دلار بانکی را 27998 ریال تعیین کرد و با این کار رکوردی کم سابقه در تعیین قیمت دلار  به ثبت رساند. بررسی ها نشان می دهد نرخ دلار بانکی در روزهای پایانی سال با افزایش همراه شده است در حالیکه در بازار آزاد شاهد افت بی سابقه در بازار ارز هستیم، بطوریکه تا لحظه تنظیم گزارش هر دلار 32360 ریال در بازار معامله شد. می توان گفت بانک مرکزی در حال اجرای مقدمات طرح تک نرخی کردن ارز است و تلاش دارد تا فاصله قیمت‌های بانکی و بازار آزاد را کاهش دهد و به نوعی نرخ ارز رسمی با بازار آزاد را هماهنگ کند. ناگفته نماند که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 نیز رقمی معادل 2850 تومان تعیین شده و برهمین اساس نرخ ارز بانکی هم اکنون تنها 50 تومان با نرخ ارز بودجه سال 94 تفاوت دارد. با توجه به این که این افت قیمت در بازار آزاد و افزایش قیمت ارز بانکی همزمان با زمزمه‌های تک نرخی کردن ارز در سال 94 توسط مسئولان، از جمله رییس کل بانک مرکزی و علی طیب نیا رخ داده است، کارشناسان بازار بر این باورند که زمزمه اجرای ارز تک نرخی در سال آتی بازار ارز را با جنب و جوش مواجه کرده و این امر مهمترین دلیل افت قیمت ها در بازار آزاد ارز است.  

نمودار قیمت دلار آمریکا در بانک مرکزی

دلار بانکی

نمودار قیمت دلار آمریکا در بازار تهران (اسکناس)

نرخ دلار

.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70