۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نظارت بر قیمت‌گذاری را با تعیین نرخ اشتباه گرفته‌ایم/ شورای رقابت انحصارشکنی کند

نظارت بر قیمت‌گذاری را با تعیین نرخ اشتباه گرفته‌ایم/ شورای رقابت انحصارشکنی کند
کد: 5564   تاریخ انتشار :۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۱

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت‌گذاری را با تعیین نرخ اشتباه گرفته‌ایم، گفت: اگر شورای رقابت به وظیفه اصلی خود که شکستن انحصار است به خوبی عمل کند، دیگر نیازی به تعیین قیمت دستوری و انتخاب مرجع قیمت‌گذاری نخواهد بود.

 به گزارش TSEpress  علی علی‌لو درگفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درخصوص مرجع قیمت‌گذاری خودرو، گفت: براساس قانون،قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت ازمصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محول شده، هرچند که در شرایط کنونی،قیمت‌ها باید براساس پارامترهایی از قبیل عرضه و تقاضا،کیفیت و رقابت تعیین شود.

نماینده مردم شبستر درمجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت که قیمت کالا در کشورهای توسعه یافته براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود،دراین صورت کیفیت نیز براساس اصل رقابت،افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد:ما نظارت بر قیمت‌گذاری را با تعیین نرخ اشتباه گرفته‌ایم و سازمان حمایت باید به عنوان ناظر، بر قیمت گذاری‌ها نظارت داشته باشد.

 شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابت از وظایف اصلی شورای رقابت

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور درخصوص وظایف شورای رقابت نیز عنوان کرد: شورای رقابت به عنوان یک مرکز اثرگذار، در بیش از 100 کشور دنیا حضور دارد و از جمله وظایف اصلی آن نیز شکستن انحصار، ایجاد فضای رقابت و حفظ آن است، لذا اگر بحرانی در بازار یک محصول ایجاد شد که بازار را دچار اختلال کرد، شورای رقابت ورود کرده و در صورت نیاز قیمت‌گذاری خواهد کرد، نه اینکه به عنوان مسئول، قیمت خودروهای ساخت داخل را بصورت سالانه تعیین کند.

علی‌لو با بیان اینکه درمقابل قیمت‌گذاری دستوری خودروهای داخلی،محصولات وارداتی به صورت آزاد قیمت‌گذاری می شوند،عنوان کرد: این رویه کاملا اشتباه است و در کل،شورای رقابت وظیفه ای برای تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل ندارد.

شورای رقابت با انحصار شکنی،فضای رقابت را مهیاسازد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد:اگر شورای رقابت به وظیفه اصلی خود که شکستن انحصار است به خوبی عمل کند، دیگر نیازی به تعیین قیمت دستوری و انتخاب مرجع قیمت‌گذاری نخواهد بود.

این نماینده مردم درمجلس نهم درخصوص دولتی بودن سازمان حمایت نیز،گفت: اگر شورای رقابت با انحصار شکنی،فضای رقابت را مهیا سازد،سازمان حمایت به عنوان یک نهاد دولتی به نظارت بر بازار خواهد پرداخت و مشکلی وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم شبستر درمجلس گفت:شورای رقابت باید درجهت شکستن انحصار تلاش کند و پس از آن، سازمان حمایت با بهره‌مندی از بازوی نظارتی دولت،در راستای کنترل بازار اقدام می کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70