۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نعمت زاده:مقدمات‎الحاق‌به WTO فراهم‌شد

نعمت زاده:مقدمات‎الحاق‌به WTO فراهم‌شد
کد: 5059   تاریخ انتشار :۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۳۷

وزیر صنعت از بازنگری در رژیم تجاری ایران برای ارائه به سازمان جهانی تجارت خبر داد و گفت: مقدمات الحاق به WTO فراهم شده است.

 به گزارش TSEpress     به نقل از اقتصاد آنلاین   محمدرضا نعمت‌زاده در بخش دوم همایش «همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی» در تهران گفت: رژیم تجاری ایران به روز شده و مورد بازنگری قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک آن را به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان مکاتباتی با تمام وزرای کابینه برای فراهم‌سازی مقدمات الحاق به WTO انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر با وزارتخانه‌های موثر کار را پیش ببریم. نعمت‌زاده تصریح کرد: مالکیت معنوی برای الحاق به این سازمان بسیار مهم است که در این زمینه تلاش داریم با رفع تحریم‌ها، سریعتر بتوانیم بخش مالکیت معنوی را در کشور مورد توجه قرار دهیم. وی خاطر نشان کرد: برخی نگران الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت و صدمه خوردن به بخش تولید کشور هستند در حالی که این نگرانی وارد نیست، چرا که قانون برخی استثناها را در این زمینه در نظر گرفته است و اگر متوجه شویم بخشی از تولید دچار ضرر و زیان شده، حتما از سیستم‌‌های آنتی دامپینگ بهره خواهیم گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از کاهش طبقات تعرفه‌‌ای با مصوبه هیات وزیران از ۱۴ طبقه به ۱۰ طبقه در سال جاری خبر داد و گفت: تا سال ۹۶ باید تعداد طبقات تعرفه‌ای به شش طبقه کاهش یابد که بر این اساس سال آینده به هشت طبقه و سال ۹۶ به شش طبقه خواهیم رسید. این عضو کابینه یازدهم، کاهش متوسط تعرفه‌ها از ۱۹.۷ درصد به ۱۸.۷ درصد را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: برخی تعرفه‌هایی که اتفاقاً در حمایت از تولید داخلی موثر نبودند، با تجدید نظر دولت کاهش یافته‌اند که به عنوان مثال، تعرفه زعفران که وارداتی در آن صورت نمی‌گیرد، از ۷۵ درصد تغییر یافته است. وی گفت: اگر تعرفه از حد معقولی بیشتر باشد، هزینه قاچاق و واردات غیررسمی کمتر از هزینه تعرفه خواهد شد که این امر واردات غیررسمی را افزایش می‌دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازنگری در میزان مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت خبر داد و تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است و در این رابطه نیازمند استفاده از نظرات بخش خصوصی هستیم، چرا که شکایات و اعتراضات صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کسبه بسیار افزایش یافته بود. نعمت‌زاده اظهار داشت: تلاش داریم تا بتوانیم با بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بار مالیات را از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان منتقل کنیم چرا که امروز به خاطر نظام توزیع و مصرف معیوب، بخشی از سنگینی قانون مالیات بر ارزش افزوده به دوش تولید است. وی افزود: یکی از دلایلی که تعرفه وضع می‌شود، آن است که بتوانیم بخشی از درآمد دولت را تامین کنیم، به همین دلیل کف مالیات ثابت برای واردات چهار درصد است و به تناسب به عنوان تعرفه و سود بازرگانی افزایش می‌یابد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در سال‌جاری بیشترین تغییرات تعرفه‌ای را داشته‌ایم در حالی که سال گذشته دولت به خاطر اجرای سیاست‌های مبارزه با افزایش تورم اجازه تغییرات تعرفه‌ای نداده بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70