۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نفت ارزان دامن صنایع پتروشیمی عربستان را گرفت

نفت ارزان دامن صنایع پتروشیمی عربستان را گرفت
کد: 4339   تاریخ انتشار :۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴

چکیده: کاهش شدید قیمت نفت و محصولات پتروشیمی و پلیمری دامن صنایع پتروشیمی عربستان را گرفته به طوری‌که درآمدهای ارزی غول پتروشیمی سعودی‌ها سقوطی تاریخی را تجربه می‌کند.

به گزارش TSEpress   به نقل از خبرگزاری مهربیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا از سیاست‌های نفتی عربستان سعودی در قبال کاهش قیمت نفت در بازار جهانی به طور غیر مستقیم انتقاد کرده و تاکید می‌کند: برخی از کشورها هر چه در توان داشتند که قیمت نفت پائین بماند به کار بستند اما قطعا بهای نفت از سطوح فعلی پائین تر نمی‌رود. در طول حدود یکسال گذشته هر چند عربستان سعودی بشکه‌های بیشتری را از ظرفیت مازاد نفت خود روانه بازارهای جهانی کرد تا زمینه را برای کاهش شدید قیمت نفت و فشار به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، ونزوئلا و روسیه فراهم کند اما نفت ارزان این روزها دامن صنایع پتروشیمی این کشور را گرفته است. بر این اساس پس از آنکه درآمدهای ارزی سابیک عربستان سعودی به عنوان یکی از پنج غول پلیمری و پتروشیمی جهان سال گذشته میلادی کاهشی حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده بود که این کاهش درآمدهای ارزی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی شامل حال صنایع پتروشیمی این کشور عربی شده است. یوسف عبدالله البنیان مدیرعامل شرکت سابیک عربستان سعودی با اشاره به کاهش حدود ۲۸ درصدی درآمدهای ارزی این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت:در سه ماه نخست سال جاری درآمدهای سابیک سعودی به حدود ۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار کاهش یافته است. مدیرعامل سابیک با تاکید بر اینکه درآمدهای شرکتش در مقایسه با سه ماه گذشته حدود ١٨ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: علت افت درآمد شرکتش کاهش بی سابقه قیمت جهانی نفت بوده است. این مقام سعودی همچنین با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی موجب کم شدن درآمدهای سابیک شده است، اظهار داشت: این موضوع خارج از کنترل ما بود اما سابیک باید رشد پایدار و درآمد خود را بدون توجه به این رویداد ادامه می داد. وی افزود: چشم انداز بازار محصولات پتروشیمی در آسیا مثبت است که دلیل آن هم رشد چین عنوان می شود، در همین حال بازارهای آسیا برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی شده اند. در دوران سقوط نفت، صنعت پتروشیمی عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری آسیب دیده است؛ زیرا خوراک اصلی صنایع پتروشیمی این کشور اکثرا نفتا بوده که به طور مستقیم با نوسان های قیمت نفت خام ارتباط دارد و با کاهش شدید بهای طلای سیاه و به تبع آن نفتا، احداث طرح های پتروشیمی در عربستان همچون گذشته دارای توجیه اقتصادی بالایی نیست. از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی صود خالص سابیک عربستان سعودی را در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی حدود ۲۹ درصد کاهش داد که این کاهش قیمت نقش غیر قابل انکاری در برکناری مدیرعامل این شرکت پتروشیمیایی سعودی‌ها داشته است. بر این اساس سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه جدید عربستان سعودی اخیرا با وجود ابقای علی النعیمی وزیر نفت این کشور اما با صدور حکمی مدیرعامل شرکت سابیک به عنوان غول پتروشیمی و پلیمری منطقه خاورمیانه و حتی جهان را برکنار کرد.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70