۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نوسانات بالا و پایین قیمت سنگ‌آهن از کجا ناشی می‌شود؟

نوسانات بالا و پایین قیمت سنگ‌آهن از کجا ناشی می‌شود؟
کد: 5340   تاریخ انتشار :۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۶

چکیده: ایوان ژپکوفسکی، استراتژیست کالا در شرکت خدمات مالی و بانکداری «سیتی گروپ» در هنگ‌کنگ با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی نوسانات بازار سنگ‌آهن در ماه‌های گذشته و چشم‌انداز وضعیت آینده آن پرداخت.

  ه گزارش TSEpress    به نقل از اقتصاد نیوز  در راستای جبران افت‌های سابق، قیمت سنگ‌آهن به 60 دلار به ازای هر تن افزایش یافته است؛ در حالی‌که سایر کالاها به روند کاهشی خود ادامه داده‌اند. ایوان ژپکوفسکی در رابطه با بهبود نسبتا چشم‌گیر قیمت سنگ‌آهن اظهار کرد:‌ یکی از دلایلی که موجب افزایش و بهبود قیمت‌ها شد، این بود که طی یک ماه و نیم گذشته تولید با مشکلاتی روبرو بود. ژپکوفسکی با اشاره به کاهش صادرات از استرالیا در ماه‌های مارس و آوریل، افزود: بخشی از آن به شرکت‌هایی مانند «اطلس» مربوط می‌شد که اکنون تولید را از سر گرفته‌اند. سایر شرکت‌ها نیز در این مسئله مؤثر بوده‌‌اند و به نظر می‌رسد معدن‌داران در زمان پایین بودن قیمت‌ها تولید را کاهش داده باشند. وی عامل دیگری که منجر به بهبود قیمت‌ها شد را تولید فولاد چین دانست. ژپوفسکی اظهار کرد: می‌بینیم که سود و متعاقب آن تولید فولاد، کمی کاهش داشته‌اند. در عین حال به نظر می‌رسد این تکان‌های موقتی که در بازار استرالیا و غیره دیده شد، به پایان رسیده و میزان تولید رو به افزایش است. استرالیا سابقاً تا 60 میلیون تن سنگ آهن در ماه تولید می‌کرد که در ماه مارس تا 40 میلیون تن کاهش یافته‌است. امروزه استرالیا برای تولید این میزان سنگ آهن نصف قیمتی را دریافت می‌کند که در سال 2014 دریافت می‌کرد. ایوان ژپکوفسکی در این خصوص گفت: مشکل اصلی این است که تولیدکنندگان با قیمت پایین، با سایر تولیدکنندگان هیچ ارتباطی ندارند. تولیدکنندگانی مانند «ریو تینتو» یا «بی اچ پی» وجود دارند که با هزینه 20 دلار هر تن به تولید می‌پردازند. در نتیجه این قیمت‌ها برای آن‌ها هنوز صرفه اقتصادی دارد. ژپکوفسکی در ارتباط با اینکه مهره‌های بزرگ‌تر در زمینه تولید سعی دارند تولیدکنندگان کوچک را از بازی بیرون بیندازند، تصریح کرد: حتی با هزینه تولید 40 دلار در هر تن، این محصولات هنوز برای تولیدکنندگانشان سودمند است. پیش‌بینی ما این است که «ریو تینتو» امسال 50 میلیون تن به تولیدش بیفزاید. علاوه بر این تولیدکنندگان خرد دیگری نیز مانند «روی هیل» وجود دارند که امسال تصمیم دارند استخراج و تولید را افزایش دهند. وی در رابطه با کارخانه‌های چینی گفت: مشکل تولید سنگ‌آهن در چین بیش از اینکه به هزینه تولید مربوط باشد، به جایگاه و مالکیت این صنعت مطرح است. در گذشته این صنعت در چین به دو بخش تقسیم می‌شد؛ یکی شامل گروه معدن‌داران خصوصی و دیگری آن دسته که هنوز مالکیتشان در انحصار دولت بود. امروزه می‌توان گفت گروه کوچک‌ معدن‌داران خصوصی به طور کامل از بازار خارج شده‌اند. ژپکوفسکی در رابطه با اوضاع بازار جهانی مس نیز اظهار کرد: تغییرات قیمت مس در سال جاری بیشتر از مسائل مرتبط با اقتصاد کلان نشات گرفته است تا عوامل بنیادی. حدس ما بر این است که نوسان قیمت‌ها در کوتاه مدت محدود باشد. به گفته ایوان ژپکوفسکی، در حال حاضر به نظر می‌‌رسد مردم به بازار چین کمی بی اطمینان شده و در عوض نسبت به اروپا خوش‌بین شده باشند و اگر موقعیتی پدید آید، سهام مس بازار چین‌شان را می‌فروشند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70