۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نیاز بخش مسکن به سرمایه خارجی

نیاز بخش مسکن به سرمایه خارجی
کد: 11940   تاریخ انتشار :۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۵

دولت باید قوانینی ایجاد کند که مکانیزم اتصال بخش‌خصوصی به منابع خارجی را تسهیل کند

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: صنعت ساختمان ایران در دست بخش خصوصی و نیازمند منابع وسیعی است و همانگونه که صنعت نفت به منابع داخلی و خارجی نیازمند است صنعت ساختمان نیز باید بتواند در کنار استفاده از منابع داخلی، منابع خارجی را نیز جذب کند.

 به گزارش TSEpres  بیت الله ستاریان در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، با اشاره به اینکه فاینانس و سرمایه‌گذاری بخش ساختمان نباید از کانال دولت انجام شود، گفت: دولت باید قوانینی ایجاد کند که مکانیزم اتصال بخش خصوصی به منابع خارجی را تسهیل کند و این بخش مستقیما بتواند از منابع بین المللی برای تولید بهره‌مند شود.

وی همچنین به وضعیت بازار مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: در بازار مسکن اگر تسهیلات با مبالغ بیشتر و بهره کمتر پرداخت شود، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود اما افزایش قیمت در بازار مسکن، صرفا به دلیل پرداخت تسهیلات بالا و ارزان نیست بلکه در بسیاری از شرایط دیگر نیز که قدرت خرید متقاضیان این بازار افزایش پیدا می‌کند با بالا رفتن قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

ستاریان افزود:‌ نکته این است که بفهمیم چرا وقتی به مسکن وام داده می‌شود قیمت آن رشد می‌کند حال اینکه پرداخت تسهیلات برای خرید کالاهای دیگر چنین تاثیر پرقدرتی ندارد و قیمت را به قدری افزایش نمی‌دهد که عملا پرداخت تسهیلات بی‌اثر شود.

وی اظهار کرد: اگر فرض کنیم که مسکن هم مانند کالاهای دیگر، موجود و کافی است باید همان شرایط را داشته باشد و همانگونه که پرداخت تسهیلات برای خودرو قیمت آن را افزایش نمی‌دهد قیمت مسکن نیز خارج از قاعده بالا نرود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه برای هر کالایی دو نوع تقاضای مطلق و تقاضای موثر وجود دارد، تصریح کرد: بخش عمده تقاضای بخش مسکن از نوع تقاضای مطلق است که تاثیر بر قیمت گذاری ندارد اما به محض افزایش توان خرید متقاضیان، تقاضای موثر بازار مسکن افزایش می‌یابد که به سرعت قیمت را بالا می‌برد.

وی گفت: اینکه افزایش قیمت مسکن همراه با افزایش قدرت خرید تقاضای موثر را به حساب مافیا، بازیگران یا دست اندرکاران مسکن بگذاریم، فرافکنی است و در برابر همه این صحبتها می‌توان این سوال را مطرح کرد که چرا برای کالاهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد؟

ستاریان با بیان اینکه مسکن به دلیل کمبود تولید آن، در هر شرایطی بالاتر از قدرت خرید متقاضیان می‌ایستد، ادامه داد: سالانه به بیش از یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی نیاز است در حالی که سقف تولید مسکن در کشور حدود 700 تا 800 واحد است و این میزان هم در دروه رکود سالانه 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: نبود تولید باعث می‌شود هر سال سهم مسکن در سبد خانوار بالا برود، حاشیه‌نشینی افزایش پیدا کند و اغلب افراد، همیشه ناتوان از خرید مسکن باشند.

ستاریان با تاکید بر اینکه حتی اگر دولت یا نظام بانکی درصد بالایی از قیمت مسکن را وام ارزان قیمت بدهند باز هم قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این ظاهر منفی پرداخت تسهیلات است اما عواقب مثبتی نیز دارد چراکه در شرایط رونق، تولید افزایش پیدا می‌کند و با کم شدن کسری مسکن مورد نیاز، افزایش قیمت در سال‌های آتی کمتر خواهد شد اما اگر رکود پابرجا بماند افزایش قیمت فقط به تاخیر انداخته‌ می‌شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70