۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

واردات تایر چینی و هندی با ارز مبادله‌ای

واردات تایر چینی و هندی با ارز مبادله‌ای
کد: 2753   تاریخ انتشار :۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر از واردات تایرهای چینی و هندی با ارز مبادله‌ای به کشور خبر داد و گفت: در این مورد جلسه‌ای بین تولیدکنندگان تایر و وزیر صنعت برگزار خواهد شد.

اسکندر ستوده در یک نشست خبری اظهار داشت: طی دو ماه اخیر بازار تایر کاملا متلاطم شده و واردات تایرهای خارجی به ویژه تایرهای چینی و هندی با ارز مبادله‌ای باعث انباشت تولیدات در کارخانه‌های تایرسازی داخل شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که واردات مواد اولیه تولید تایر با ارز آزاد صورت می‌گیرد و واردات تایرهای خارجی طی سال جاری 157 درصد افزایش داشته است.

ستوده با اشاره به بالا بودن استاندارد طراحی تایرهای ایرانی نسبت به انواع وارداتی گفت: صنعت تایر یک صنعت استراتژیک است و هر کشوری تعرفه‌های معقولی را برای حمایت از صنعت خود در این بخش وضع کرده است.

ستوده با تاکید بر لزوم جلوگیری از اختصاص ارز مبادله‌ای به تایر اظهار داشت: تایرهای وارداتی شناسنامه ندارند و به همین دلیل تایرهای بی‌کیفیت خارجی قابل ردیابی از سوی مصرف‌کننده داخلی نبوده و علاوه بر این نظارتی بر قیمت‌گذاری آنها نیز نمی‌شود.

به گفته وی علاوه بر این تایرهای وارداتی بی‌کیفیت دارای خدمات پس از فروش نیستند و همین مسئله مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر توضیح داد: کیفیت تایرهای چینی وارداتی قابل مقایسه با محصولات ایرانی نیست، اما به دلیل برخورداری از ارز مبادله‌ای، قیمت ارزان‌تری دارند که این مسئله از طریق انجمن تایر در حال پیگیری است.

ستوده از تدوین استانداردهای جدید واردات تایر به کشور خبر داد و گفت: این استانداردها توسط انجمن تایر در حال مطالعه است.

وی در مورد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر نیز گفت: 45 درصد مواد اولیه این صنعت از طریق واردات و بقیه آن از طریق تولید داخل تامین می‌شود و در واقع تولید تایر در کشور 1.5 دلار ارزبری بابت واردات مواد اولیه به همراه دارد در حالی که برای واردات همین تایر باید سه تا 4.5 دلار ارز پرداخت شود.

ستوده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به کاهش قیمت نفت، آیا قیمت مواد پتروشیمی کاهش داشته است یا خیر؟ گفت: این مسئله خیلی دیر اتفاق می‌ افتد. در حالی که باید سریع‌تر شاهد تاثیر کاهش قیمت نفت در مواد پتروشیمی باشیم.

وی افزود: این کاهش قیمت در برخی موارد اتفاق افتاده اما برای سایر مواد اولیه هنوز تغییری در قیمت‌ها اعمال نشده است.

به گفته وی؛ قیمت 30 تا 35 درصد مواد اولیه داخلی برای تولید تایر با کاهش 5 تا 8 درصدی همراه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر با اشاره به واردات تایر به کشور با 140 برند مختلف چینی گفت: دولت باید سیاست‌های حمایتی و تعرفه‌ای معقول در این مورد اعمال کند.

به گفته وی صنعت تایر درخواستی برای افزایش قیمت محصولاتش ندارد و با توجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، قیمت تایر نیز در بازار رو به کاهش است.

ستوده با اشاره به جلسه هفته آینده تولیدکنندگان تایر با وزیر صنعت گفت: در این جلسه در مورد واردات محصولات کم‌کیفیت خارجی بحث خواهیم کرد و از وزیر صنعت می‌خواهیم تا برای کاهش تولید برخی کارخانه‌های تایرسازی چاره‌اندیشی کنند.

وی همچنین با اشاره به تولید 14 میلیون حلقه تایر سواری طی سال جاری در کشور گفت: برخی خودروسازان از تایرهای وارداتی استفاده می‌کنند که این مسئله باعث عدم استفاده از توان تولید داخل در این بخش شده است.

ستوده با اشاره به درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش تعرفه واردات در سال آینده اظهار داشت: این موضوع نهایی شده و احتمالا در سال 94 اعمال می‌شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر همچنین با بیان اینکه سطح استاندارد ملی ایران برای واردات تایر بسیار پایین است گفت: در حال حاضر تایرسازان ایرانی دو تا سه برابر استانداردهای ملی را در تولیدات خود رعایت می‌کنند در حالی که برای واردات تایرهای بی‌کیفیت به کشور حداقل استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت یزدتایر در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد کارخانه دوم این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 درصد تولید تایر در کشور توسط این شرکت تامین می‌شود که 8 درصد نیاز بازار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به رشد 15 درصدی تولید یزدتایر گفت: در حال حاضر به کشورهای آفریقا، آسیای میانه و خاورمیانه صادرات داریم که در صورت حمایت از تولید داخل امکان افزایش این صادرات نیز وجود خواهد داشت.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70