۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
تحلیل ها

پاکسان، همچنان کم ریسک و بر مدار ثبات!

پاکسان، همچنان کم ریسک و بر مدار ثبات!
کد: 13029   تاریخ انتشار :۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۰

شرکت پاکسان در اولین پیش بینی خود از سود سال مالی منتهی به 30/9/1395 مبلغ سود هر سهم را 694 ریال اعلام کرد که تقریبا معادل سود 682 ریالی سال مالی 94 شرکت می باشد.  کاهش قیمتهای جهانی مواد اولیه شرکت که عمدتا محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی می باشد باعث عدم افزایش جدی هزینه های مواد مصرفی و افزایش حاشیه سود شرکت شده است و از طرفی دست شرکت را در ارایه تخفیفات بیشتر به کانالهای توزیعی جهت حفظ سهم بازار  و افزایش توان رقابتی باز گذاشته است.  شرکت محصولات خود را بدون افزایش قیمت خاصی برای سال آینده به فروش خواهد رساند و این درحالیست که تحریک تقاضا می‌تواند شرایط فروش شرکت را به گونه ای بهتر رقم بزند. صورتهای مالی شرکت حاوی نکات قابل توجهی می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت در پایان نیز دو ریسک مهم شرکت یعنی ریسک نرخ مواد اولیه و ریسک نرخ ارز را مورد بررسی قرار داده ایم:

  1. فروش شرکت با رشدی معادل 4 درصد برآورد شده و  پیش بینی شده است از مبلغ 380 میلیارد تومان به 394 میلیارد تومان در سال مالی 95 برسد. ترکیب فروش شرکت حاکی از 86 درصد فروش داخلی و 13 درصد فروش صادراتی در سال 95 می باشد. نسبتی که تقریبا مشابه سال گذشته می باشد. شرکت سه دسته محصول کلی تولید می‌کند که شامل پودرها، صابون و سایر محصولات می باشد. حدود 73 درصد از فروش محصولات شرکت را پودر و صابون تشکیل میدهد. شرکت نرخ متوسط فروش محصولات داخلی پورد و صابون را تقریبا ثابت و بدون تغییر خاصی نسبت به سال 94 برآورد کرده است اما نرخ فروش سایر محصولات خود را با 20 درصد کاهش برآورد نموده است. به نظر می رسد این کاهش نرخ به دو دلیل اتفاق افتاده باشد. با توجه به افزایش رقابت در صنعت و رکود حاکم بر آن شرکت تصمیم به حفظ جایگاه رقابتی خود در بازار گرفته است اما معمولا شرکتهای حوزه شوینده و بهداشتی اینکار را با تخفیف به مشتریان انجام نمیدهند در عوض شرایط تخفیفی را برای  کانالهای توزیعی خود در نظر میگیرند. دوم اینکه به دلیل کاهش قیمت مواداولیه که به دلیل کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده است،  به نظر می رسد دست شرکت برای ارایه تخفیفات بیشتر باز شده است و لذا شرکت سیاست خود را در ارایه تخفیفات در " سایر محصولات خود" در نظر گرفته است وهمچنان سیاست قیمتی پودرو صابون را مانند قبل حفظ کرده است.  عمده ترین محصولی که شرکت مقدار تولید آن را افزایش داده است پودر می باشد که با افزایشی 20 درصدی ، مقدار تولید آن از 50.7 هزار تن به  60 هزار تن رسانده است.

  2. در بخش بهای تمام شده کالای فروش رفته، علارغم افزایش مقداری تولید محصولات شرک،  به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه شرکت، شاهد عدم افزایش هزینه های مواد مستقیم مصرفی هستیم و این مقدار همانند سال گذشته ، عدد 256 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. عمده ترین مواد اولیه مصرفی شرکت چهار  ماده LAB، لوازم بسته بندی ، چربیها وسایر  مواد می باشد که بیشترین کاهش قیمت مربوط به LABبا  13 درصد کاهش و  سایر مواد با 10 درصد کاهش  نرخ نسبت به سال گذشته می باشد. چربیها بدون تغییر قیمت برآورد شده اند و سولفاتها و انواع اسانسها حدود 15 درصد افزایش قیمت داشته اند اما از آنجا که وزن دو مورد اول بیشتر بوده است لذا کاهش قیمت انها در مجموع باعث کاهش بهای تمام شده شرکت در بودجه سال 95 شده است.

  3. هزینه های عمومی و اداری شرکت با افزایش 12.5 درصدی از 32 میلیارد تومان به 36 میلیارد تومان رسیده است. با نگاهی به جزئیات این هزینه متوجه می‌شویم که عمده تغییرات در سرفصل " سایر هزینه ها"  اتفاق افتاده که حسابرس شرکت نیز جزئیات آن را افشا نکرده است اما به نظر می‌رسد بخشی از هزینه های تخفیفی در این سرفصل گنجانده شده باشد.  هزینه هیا عمومی و اداری حدود 41 درصد سود عملیاتی می باشد که اگرچه به نظر کمی زیاده از حد می رسد اما در شرکتهای صنعت شوینده معمولا به دلیل گستردگی شبکه فروش  این نرخ بالاتر از سایر شرکتهای تولیدی می باشد.

  4. هزینه های مالی شرکت از حدود 18 میلیارد تومان در سال 94 با افزایش 25 درصدی به حدود 22.5 میلیارد تومان رسیده است. عمده این افزایش به دلیل اخذ وام جدید با نرح تقریبی 24 درصد بوده است که بابت سرمایه در گردش  و خرید دارایی ثابت اخذ شده است. شرایط رکودی و عدم وصول به موقع مطالبات یکی از دلایل افزایش هزینه هیا مالی شرکت در سال 95 می باشد.

    در نهایت سود هر سهم شرکت تقریبا معادل سال گذشته و حدود 694 ریال درنظر گرفته شده است.

    عمده ترین ریسکهای شرکت را می‌توان افزایش مجدد بهای مواد اولیه شرکت در سال 95 و افزایش نرخ ارز دانست که البته هر دوی این ریسکها تا حدی کمرنگ هستند. شرکت خرید حدود 70 میلیارد تومان مواد اولیه خارجی را پیش بینی کرده است و افزایش نرخ ارز می‌تواند بهای خرید مواد اولیه را افزایش دهد اما در طرف مقابل شرکت حدود 55 میلیارد تومان درآمد صادراتی دارد که تا حد بسیار زیادی از خریدهای خارجی را جبران میکند و نوعی موازنه نسبی بین ارزبری و ارزآوری شرکت ایجاد میکند.  بهای نفت و محصولات پتروشیمی نیز چشم انداز افزایشی ندارند و با توجه به حضور ایران در بازارهای نفت در سال آینده، عمده تحلیلگران ثبات و حتی مقداری کاهش در قیمت نفت را متصور هستند. لذا از این بابت نیز در شرایط فعلی ریسکی متوجه سهم نیست. در مجموع برآورد شرکت را میتوان واقع بینانه و حتی تا اندازه ای محتاطانه برآورد کرد.

منبع:مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر/ سامانه تدان

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70