۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
تحلیل ها

پتروشیمی فناوران، دو نیمه متفاوت

پتروشیمی فناوران، دو نیمه متفاوت
کد: 13520   تاریخ انتشار :۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۵

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی فن آوران (شفن)

شركت پتروشيمي فن آوران دومین تولید کننده متانول کشور می باشد که با تولید سالانه یک میلیون تن  20 درصد متانول کشور را تولید می کند. این شرکت همچنین تنها تولید کننده اسیداستیک کشور می باشد که 20 درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می دهد. از تولیدات دیگر و جزیی شرکت می توان به مونوکسیدکربن و هیدروژن اشاره کرد که حدود 1 درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می دهد.

سرمایه فعلی شرکت 95 میلیارد تومان می باشد که  شرکت تاپیکو و پتروشیمی تابان سهامدارن اصلی این شرکت می باشند .

ظرفیت تولید / مقادیر تولید سالهای اخیر :

ظرفیت اسمی تولیدات شرکت شامل 1 میلیون تن متانول، 150هزارتن اسید استیک و 140 هزارتن منوکسید کربن می باشد .   همانطور که در نمودار زیر مشخص می باشد شرکت در سال 91 و 92 به دلیل شرایط تحریم و قطع شدن خوراک نتوانست در تولید عملکرد مناسبی داشت . اما در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 29 درصد افزایش تولید داشته است. میزان پوشش تولید شرکت در شش ماهه اول سال 94 معادل 55 درصد بودجه می باشد.   مقدار فروش همان طور که در تصویر بالا مشخص می باشد شرکت در سالهای 91 و 92  به دلیل قطعی گاز و تحریم با شرایط مناسب در تولید و فروش محصولات مواجه نبوده است اما در سال 93 شرایط شرکت بهتر شده و مقدار فروش رشد 26 درصدی داشته است. از لحاظ مقدار فروش شرکت در شش ماهه اول 94 ، حدود 57 درصد بودجه خود را پوشش داده است. به طور متوسط 8 درصد متانول و 90 درصد منواکسیدکربن تولیدی برای تولید اسید استیک به کار می رود. 80 درصد متانول و 55 درصد اسید استیک شرکت به صورت صادراتی به فروش می رسد. مشتریان عمده متانول شرکت در داخل کشور پتروشیمی بندر امام و شیمی بافت، مشتري هیدروژن تولیدی شرکت پتروشیمی رازي، مشتریان عمده اسید استیک فناوران شرکت هاي پتروشیمی تندگویان و صنایع دفاع و تنها مشتري منواکسید کربن شرکت، پتروشیمی کارون می باشد. شرکت در بودجه فروش دلاری متانول را 275 دلار با نرخ تسعیر ارز 3200 تومانی در نظر گرفته است. یکی از دلایل پوشش مناسب شرکت در 6 ماهه اول فروش متانول  305 دلاری بوده است . اما باید توجه داشته باشیم که در شش ماهه دوم شرکت دیگر با این نرخ فروش وداع خواهد گفت و به نظر می رسد میانگین 250 دلاری هم برای فروش بسیار بالا می باشد. شرکت نرخ سوخت بودجه را با 8 سنت و دلار 28500 ریالی و 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سوخت را نیز 5 سنت منظور نموده است.شرکت در گزارش 6 ماهه نرخ خوراک را 13 سنت محاسبه نموده است، اما بودجه خود را تغییر نداده است. چنانچه نرخ خوراک در 13 سنت تثبیت شود شرکت بایستی بهای مواد اولیه خود در بودجه را تا 2 برابر افزایش دهد.  از طرفی کاهش بهای متانول به 240 دلار یعنی 35 دلار کمتر از بودجه بخش زیادی از  سود بودجه را کاهش دهد. برای مشاهده گزارش کامل تحلیل شرکت پتروشیمی فناوران کلیک کنید.  

منبع:سایت مشاوره سرمایه گذاری دیلی تحلیل/کارگزاری تدبیرگران فردا 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70